Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formattera ext skrivskyddad NTFS-disk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-07-18 21:19

har tagit hem en LaCie D2 120 GB FW från jobbet. Den är körd i PC där och formatterad i NTFS. Jag har alltså bara läsrättigheter på den i Min Mac. jag kan inte heller formattera om den - alla fuktioner i Diskverktyget är släckta. jag kan inte ens döåa om filer i Finder på den...eller döpa om disken????

Någon Unix-kunnig som kan hjälpa mig. Bättre var det förr...OS9 brydde sig inte ett skit var en disk varit förut - man kunde alltid formattera om den till Mac.

Vill du byta filsystem med bibehållna filer, eller rensa och formatera med Mac filsystem?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-07-18 22:06
Ursprungligen av bruksarn:

Vill du byta filsystem med bibehållna filer, eller rensa och formatera med Mac filsystem?

Radera och formattera om den till HFS+

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 22:55

Markerade enheten eller partitionen när du försökte radera hårddisken?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-07-18 23:10

dump

dumpedidump

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 23:56

OK. Markera högsta nivån. Klicka på Partitionera. Under Enhetssystem väljer du 1 partition och Mac OS Extended (journalförd). Klicka på Partitionera.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-07-19 00:43

xxxxxxxxxx

Går icke - allt är "släckt" - inga funktioner aktiva....

På webben i vääärlden har jag nu förstått att problemet är olösligt: Det GÅR INTE att formatera om en NTFS-disk i MacOSX.

Det finns bara en lösning: jag måste plugga in disken i en PC - formatera om den till FAT - ta tillbaka den till min Mac och att omformatera FAT är inga problem i Mac.

Hursomhelst: Jag tycker att detta är skandal. En disk är en disk - den SKA gå att formatera oavsett vad som tidigare finns på den. det är min bestämda åsikt. Här har Apple helt klart flippat ut. Det är pinsamt. PC-folk skulle skratta ihjäl sig åt detta trams från Apples sida.

Ursprungligen av mjg:

PC-folk skulle skratta ihjäl sig åt detta trams från Apples sida.

För att inte tala om totala idiotin att DvD-RW inte går att använda med OsX. Uselt helt enkelt!

Ursprungligen av bruksarn:

För att inte tala om totala idiotin att DvD-RW inte går att använda med OsX. Uselt helt enkelt!

Gör det inte? Jag har då använt det så sent som för nån månad sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 15:48
Ursprungligen av mjg:

Går icke - allt är "släckt" - inga funktioner aktiva....

På webben i vääärlden har jag nu förstått att problemet är olösligt: Det GÅR INTE att formatera om en NTFS-disk i MacOSX.

Det finns bara en lösning: jag måste plugga in disken i en PC - formatera om den till FAT - ta tillbaka den till min Mac och att omformatera FAT är inga problem i Mac.

Hursomhelst: Jag tycker att detta är skandal. En disk är en disk - den SKA gå att formatera oavsett vad som tidigare finns på den. det är min bestämda åsikt. Här har Apple helt klart flippat ut. Det är pinsamt. PC-folk skulle skratta ihjäl sig åt detta trams från Apples sida.

Det fungerar fint att formatera om NTFS-hårddiskar på min Mac där hemma och på Macarna på jobbet i alla fall.

1
Bevaka tråden