Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

15 gb har försvunnit! Hjälp!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 18:08

Skulle installera mitt väldigt efterlängtade Sims 2, men jag hade för lite plats.

Så jag kastade alla filmer och grejer i papperskorgen, och tömde den.
Men ingen plats blev ledig!!
Datorn visar fortfarande lika lite ledig plats som innan jag tog bort alla grejer.
Så nu har jag varken spel eller filmer.

Vad ska jag göra??

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-07-18 18:14

Var tittar du på hur mycket som finns ledigt? Ibland kan det ta ett tag innan siffrorna uppdateras. Har du flera hårddiskar så kanske du tittar på fel disk?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 18:17

Jag tittar i OmniDiscSweeper, där det visar att "users" använder 20 gb. Men när jag kollar vad det är "users" använder så visar den bara 5 gb.
Det verkar som om sakerna ligger kvar på hårddisken nånstans, men att jag inte kan se eller få tag dem.

Har bara en hårddisk..

  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 18:28

tryck "kringla" - "i" på hårddisksymbolen istället & kolla vad där står...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 18:35

Ja, såklart har jag gjort det. Det visar att jag har 1.65 gb ledigt..
men jag vet att jag har mkt mer ledigt..
Som sagt så slänger jag grejer, men det blir inte mer plats ledigt efter att jag har tömt papperskorgen.

Du råkar inte ha Filevault på?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 18:45

jo, det har jag. men jag kan inte stänga av det, eftersom jag inte har någon plats ledig.

Vad är det filevalut gör?

Ursprungligen av _Christina:

jo, det har jag. men jag kan inte stänga av det, eftersom jag inte har någon plats ledig.

Vad är det filevalut gör?

Det håller din hårddisk upptaget med en krypterad avbild som är lika stor som din hem-mapp (kanske inte exakt, men ungefär så).

Ett otyg är vad det är.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-18 18:57

Måste man inte logga ut för att filevalut ska återskapa den krypterade avbilden?
Kan va därför du inte har nån plats ledig för att den inte tagit bort det på riktigt än...

  • Medlem
  • 2005-07-18 18:59

Jag använder inte File Vault, men det ska väl finnas en funktion för att återvinna förlorat utrymme? Jag tycker Apple skulle göra det möjligt att kryptera mappar istället, eftersom de flesta inte måste ha hela hemmappen skyddad.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-07-19 11:00

Well, du kan ju alltid skapa en krypterad skivavbild. Så har jag löst det.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-19 17:12

Heh.. Jahaaaaa, precis.. Hur gör man det? Och vad gör det?

Ursprungligen av _Christina:

Skulle installera mitt väldigt efterlängtade Sims 2, men jag hade för lite plats.

Så jag kastade alla filmer och grejer i papperskorgen, och tömde den.
Men ingen plats blev ledig!!
Datorn visar fortfarande lika lite ledig plats som innan jag tog bort alla grejer.
Så nu har jag varken spel eller filmer.

Vad ska jag göra??

Testat starta om? Har för mig att det kan fixa till siffrorna.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-19 17:33

Nope, har startat om flera gånger.. Till och med låtit den vara avstängd ett tag, "för o vila upp sig" Tyvärr funkade inte det heller..

Det finns förmodligen smartare program men jag brukar använda FileBuddy för djupsökning i systemet. Sök efter synliga och osynliga objekt och sök på namn som "trash", "temporary", "501" så har man ibland tur och hittar sådant som man manuellt kan kasta.

En annan metod är djupstädning med Cocktail och rensa ut alla gamla cache-filer o dyl.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-19 18:23

Nu måste nån hjälpa mig.. Håller på att dö av längtan att få spela mitt nya spel..

Hur "skapar man en krypterad skivavbild"?

Och på vilket sätt hjälper det mig att återfå plats på hårddisken..?

Ursprungligen av _Christina:

Nu måste nån hjälpa mig.. Håller på att dö av längtan att få spela mitt nya spel..

Hur "skapar man en krypterad skivavbild"?

Och på vilket sätt hjälper det mig att återfå plats på hårddisken..?

Det gör det nog inte... det var en sidodiskussion.

Du verkar sitta i ett moment 22 där du inte kan stänga av FileVault p g a för lite utrymme. Det enklaste sättet är väl i så fall att rensa någonting annat tills du har plats nog att stänga av det. Du kanske har något program eller spel som tar mycket plats du kan ta bort, men som du enkelt kan lägga tillbaka senare?

Har du GarageBand och/eller iDVD?. De käkar gb...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-19 18:42

Jag har tagit bort nästan allt jag har på datorn, men även om jag tar bort en film på 1 gb, så ändras inte det lediga utrymmet.. Innan jag tog bort 7 gb filmer så stod det att jag hade 1.66 gb ledigt..

Efter ett antal omstartningar och nerstängningar så står det fortfarande att jag har 1.66 gb ledigt..

Ta hem programmet File Buddy. Det går att köra som gratis testversion i början.

Sök efter synliga OCH osynliga mappar och filer med storlek större än låt säga 50 mb. Klicka sök.

Programmet varnar för att det kommer att ta lång tid att söka efter mappar av en viss storlek. Alternativet är att bara söka på filer första försöket. Du har en bläddermeny för detta.

Sortera träffarna efter storlek (Klicka på Size) så får du dom största filerna överst i listan. Kolla om du kan hitta någon exceptionellt stor fil i listan. Ta skärmklipp och bifoga här.

1
Bevaka tråden