Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klockan och datum ändras, vad kan ha hänt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkt fråga här om det är någon som har koll på vad som kan ha gått snett innan jag ringer nån om råd.

jag stänger sällan av min dator o idag när jag skulle ta fram datorn efter en bilresa så hade den stängt av sig själv och när jag startade den hade den bytt tidsinställningen till 1 januari 1970. Fick starta om den ett par gånger o jag tyckte att den betedde sig normalt tills jag startade photoshop o skulle testa en grej. Sen när jag skulle spara så gick inte det. Någonting som inte hänt innan. Datorn har blivit helt trög dessutom. hjälp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 00:44

Det brukar bli så där när batteriet tar helt slut. Ställ klockan bara så brukar det ordna sig.

Mvh

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-18 00:52

Förmodligen är det det lilla 3,6 V batteriet vilket sitter på moderkortet som är slut. Datorerna brukar uppföra sig konstigt när dom tar slut, och ingen dator beter sig likt en annan. Byt det så ordnar sig säkert allting.

Kan det med andra ord vara så illa att det har med batteriet o göra? För det var mer än halva batteriet kvar imorse o när jag väl hade fått igång den förut så verkade det inte vara något fel på det. Datorn är ändå inte såå gammal, köpte den i december..

Ursprungligen av wictoria trei:

Kan det med andra ord vara så illa att det har med batteriet o göra? För det var mer än halva batteriet kvar imorse o när jag väl hade fått igång den förut så verkade det inte vara något fel på det. Datorn är ändå inte såå gammal, köpte den i december..

Men om du drar batteriet helt och hållet så blir det sådär. Tidigare hade Apples bärbara ett särskilt batteri som drev klockan m m. Inte nu längre. Se till att du anpassar strömförbrukningen efter ditt sätt använda datorn. Kolla på "Strömsparare" i "Systeminställningar", där kan du ställa in hur du vill att det ska vara.

Jag har förtydligat din rubrik.
Läs mer om det här: http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=3

1
Bevaka tråden