Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att boota från en extern dvd-läsare?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om man kan boota ifrån en extern DVD drive(firewire) me en ibook?. Eftersom min interna lagt av så kan jag lika gärna köpa en extern, lite lättare...

Någon som vet också om det finns någon som funkar till både PC och mac?

Senast redigerat 2005-07-18 14:37
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-17 20:58

Jadå det ska inte vara några problem, vilken som helst borde fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 21:06
Ursprungligen av johan184:

Någon som vet om man kan boota ifrån en extern DVD drive(firewire) me en ibook?. Eftersom min interna lagt av så kan jag lika gärna köpa en extern, lite lättare...

Någon som vet också om det finns någon som funkar till både PC och mac?

Ja, det går fint. Tänk dock på att välja en extern superdrive som har både Firewire och USB 2.0. Macen kan bara starta från Firewire-enheter och PCn kan normalt bara starta från USB-dito.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-18 01:13
Ursprungligen av Mondo:

Ja, det går fint. Tänk dock på att välja en extern superdrive som har både Firewire och USB 2.0. Macen kan bara starta från Firewire-enheter och PCn kan normalt bara starta från USB-dito.

Varför skulle det inte gå att boota från USB-enheter längre?

hm...såg nu att jag hade skrivit fel ju, jag menar ju självklart en extern DVD drive ju....vettefan´hur jag lyckas skriva HD...hehe men jag antar att det går med en dvd drive med?=

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-18 14:23
Ursprungligen av johan184:

hm...såg nu att jag hade skrivit fel ju, jag menar ju självklart en extern DVD drive ju....vettefan´hur jag lyckas skriva HD...hehe men jag antar att det går med en dvd drive med?=

Det beror på lite. Var inte så säker på att det går att bota från vilken som hellst ta redapå om stöd för att att bota finns.

aha ok, tack för hjälpen. Var lite orolig för jag hade för mig att jag läst någonstanns att man för tvungen att köra med speciella till mac, men då kör jag på en som både har firewire å usb2 me andra ord, typ: http://www.inet.se/index_main.asp?p=7100406

ellere lite billigare http://www.netonnet.se/index.asp?iid=64423 ...

behöver själva dvd drivern stöd för bootning alltså? trodde det hade med datorn att göra? typ att den hittar cd drivern innan den startar up så att säga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 11:35

Går det att boota från extern med usb 1.0?

1
Bevaka tråden