Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

108 Mbps på Mac?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-14 19:03

Är på väg att ansluta min mac till ett 802.11superg-nätverk. Finns det något nätverkskort till Macen som klarar 108 Mbps? Jag har en 1.6 GHz G5. Jag utgår från att kort till PC inte fungerar?

Jag hittar PC Card-kort (:)) som klarar detta. Går detta att koppla in på något sätt?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-16 11:37

Om ni vet att det inte går är det ju också ett besked...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-17 09:02

Denna funkar till 100% då den kopplas in i ethernet porten & inte kräver någon drivrutin, konfigureras via web gränssnitt precis som en router.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-16 11:58

Tack!

Den sista var ju både smidig och billig. Men funkar den till Mac då? Tidigare USB-varianter jag provat har jag inte fått igång för det har saknats drivrutiner.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-16 13:22
Ursprungligen av memark:

Tack!

Den sista var ju både smidig och billig. Men funkar den till Mac då? Tidigare USB-varianter jag provat har jag inte fått igång för det har saknats drivrutiner.

Nej, usb varianten finns det ingen drivrutin från d-link till ännu.

Jag tror inte apples maskiner har stöd för högre hastighet än 54 Mbps

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 16:29
Ursprungligen av sugplopp:

Jag tror inte apples maskiner har stöd för högre hastighet än 54 Mbps

Klart den har!

Så airport-extrem-kort kommunicerar snabbare än 54 Mbps?

Senast redigerat 2005-07-16 16:51
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-16 17:01

Innan det går att svara på frågan får nog suglopp förklara vad han menar med "apples maskiner". Är det moderkortet, Airport-korten, PCI-bussarna, drivrutinerna eller kanske OS X i sig?

Ursprungligen av memark:

Innan det går att svara på frågan får nog suglopp förklara vad han menar med "apples maskiner". Är det moderkortet, Airport-korten, PCI-bussarna, drivrutinerna eller kanske OS X i sig?

OsX har nog inga problem, moderkort och PCI-bussar har jag ingen aning om hur de fungerar, men jag ser inte varför de skulle utgöra ett problem.

Airport-kort och basstationer med tillhörande drivisar kan jag [i stort sett] svära på att det inte stöder högre hastighet än 54 Mbps. Att plugga in något i ethernet-porten och därefter 'bounca' vidare via trådlöst fungerar i mitt huvud.

Ska man snubbla på i 108 Mbps eller mer bör man rimligtvis ha ett snabbare protokoll än 10/100 Mbps - dvs Gigabit ethernet.

Att trycka in t.ex. ett netgear-kort i ledig PCI-kortsplats kan fungera - drivisar är en helt annan femma.

Så menar jag.

Förresten är det väl 'bara' att släpa med dig maskinen till återförsäljare och trycka i ett kort och se. Kanske går hur bra som helst.

Senast redigerat 2005-07-16 18:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 23:58

Nej men frågan löd 108 Mbps på en mac, och då menars inte styrt det inbyggda ....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-17 00:23
Ursprungligen av 20Hz:

Nej men frågan löd 108 Mbps på en mac, och då menars inte styrt det inbyggda ....

Ta det där på svenska också.

Ursprungligen av 20Hz:

Nej men frågan löd 108 Mbps på en mac, och då menars inte styrt det inbyggda ....

Du verkar ju veta - förklara för memark (och oss andra nyfikna) HUR man gör, istället för att säga ATT det går.

:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 02:18

och då menas inte det baserat endast på det inbyggda. föregående meddelande var fullkomligt relevant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 03:45

kanske behöver göra en FAQ hur man använder google?

http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e687628&nav=man&manufacturerid=10176

exempelvis... finns många fler.

Ursprungligen av 20Hz:

kanske behöver göra en FAQ hur man använder google?

http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e687628&nav=man&manufacturerid=10176

exempelvis... finns många fler.

Killen ställer en fråga. Svara på den om du har svaret, istället för att smälla ur dig spydigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 03:57

My misstake... kanske. fan jag är rätt säker på att jag läste för inte speciellt länge sedan att WG311TIS har plug'n'play för os x, dock kanske jag har helt fel. Ber om ursäkt isådanna fall och tar tillbaka det jag självsäkert direkt kommenterade. Detta ska jag undersöka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 03:59

Min italienska är lite illa men killen verkar grejat det.
http://www.macity.it/forum1/messages/4160/433384.shtml?1106007457

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 04:03

Netgears USB 2 108 Mbps (WG111U), verkar ha stöd för detta dock, undersöker lite vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 04:15

http://www.orangeware.com/endusers/wirelessformac.html

inte läst igenom allt. dax för sömn, kollar vidare imorrn om tid finns över.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-17 08:21

OK, en liten update. Om det inte vore för OrangeWare skulle det inte gå alls. Det finns inget stöd eller drivrutiner för PC-nätverkskort i Mac OS X. Dock säger sig OrangeWare lösa detta. Var därför och köpte ett NetGear-kort igår. Den känns vid det, men signalstyrkan ligger konstant på 0%. Har testar kortet i PCn bredvid, och det fungerar. Klurar vidare.

USB-adaptrar stöds för övrigt inte alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-27 10:59
Ursprungligen av memark:

Klurar vidare.

Något nytt?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-27 11:31

Fick detta i fredags, väntar nu på ytterligare besked:

Citat:

We have found that with the newer Atheros chips there maybe an issue, our
engineers are looking at the issue and I have yet to get an answer. I was
delaying in answering your email in hope of getting an answer today.
Doesn't look like it's going to happen. I will let you know the answer
early next week.

Support Dept.

OrangeWare Corporation

1
Bevaka tråden