Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världens snabbaste transistor

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-15 17:55

Glöm Macintel! Min nästa dator ska ha såna i sig. 604 GHz om 10 år kanske?

inte dåligt, bara att vänta nu tills nån dator tillverkare använder sig av transistorerna och 500 fläktar eller vad det nu behövs, så kanske jag sparar ihop till en.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-15 20:47

Man bör vara glad att det finns inget gräns hur snabb dator kan bli

Ursprungligen av REP:

Man bör vara glad att det finns inget gräns hur snabb dator kan bli

Problemet är bara att det faktiskt finns en sådan gräns med den teknik vi har idag. Elektronerna måste nämligen hinna ta sig dit de ska på en klockcykel, och om man exempelvis räknar med en hastighet på 2/3 av ljushastigheten och en sträcka på 10 mm går gränsen vid 20 GHz. Det enda man kan göra förutom att ta till långa pipelines är att få ner chippets fysiska storlek, vilket man gör genom att minska bredden på ledningarna i chippet, men tekniken börjar redan närma sig gränsen för hur smala de ledningarna kan bli.

Det kvarvarande alternativet är att helt enkelt banta chippet, och helt enkelt göra ett skelett till processor som jobbar i extrema klockfrekvenser. Den sortens processorer duger inte till datorer, men däremot är de perfekta för kommunikationsutrustning. Vilket transistorn, av en händelse, råkar vara avsedd för. Säger som Slashdot-folket: RTFA...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-17 13:47
Ursprungligen av Samuel K:

Problemet är bara att det faktiskt finns en sådan gräns med den teknik vi har idag. Elektronerna måste nämligen hinna ta sig dit de ska på en klockcykel, och om man exempelvis räknar med en hastighet på 2/3 av ljushastigheten och en sträcka på 10 mm går gränsen vid 20 GHz. Det enda man kan göra förutom att ta till långa pipelines är att få ner chippets fysiska storlek, vilket man gör genom att minska bredden på ledningarna i chippet, men tekniken börjar redan närma sig gränsen för hur smala de ledningarna kan bli.

Det kvarvarande alternativet är att helt enkelt banta chippet, och helt enkelt göra ett skelett till processor som jobbar i extrema klockfrekvenser. Den sortens processorer duger inte till datorer, men däremot är de perfekta för kommunikationsutrustning. Vilket transistorn, av en händelse, råkar vara avsedd för. Säger som Slashdot-folket: RTFA...

Skrev ett inlägg om just detta tidigare, men det tycks ha försvunnit från diskussionen.

Men, som Samuel K skriver, chip med betydligt högre klockfrekvenser än de i datorer, har länge används i kommunikationsutrustning. Skillnaden är att sådana chip inte behöver ha allt för många pipelines och portar, då deras uppgifter är simpla i jämförelse med typiska dator-processorers.

Då jag misstänker att värmeutvecklingen stiger med antalet komponenter och klockfrekvens i ett chip, skulle man få extremt varma chip om man gjorde dem allt för stora.

Som en relaterad anekdot kan jag nämna att, en av mina datalogi-studerande vänner på Chalmers berättade att de fått en föreläsning där man försökte besvara frågan, 'kan man steka ett ägg på en Pentium?'. Svaret var att det vore svårt att fixa praktiskt, men teoretiskt är det möjligt.

/m

  • Medlem
  • 2005-07-17 15:43

Anledningen till långa pipelines är inte värmeutvecklingen isig utan dom läckströmmar som uppstår om man lägger allt för snabba ledningar precis brevid varandra. även om det absolut påverkar och resulterar i högre värmeutveckling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 23:49
Ursprungligen av Anvil:

Anledningen till långa pipelines är inte värmeutvecklingen isig utan dom läckströmmar som uppstår om man lägger allt för snabba ledningar precis brevid varandra. även om det absolut påverkar och resulterar i högre värmeutveckling.

... och det är väl där som IBMs SOI kommer in i bilden?

  • Medlem
  • 2005-07-18 08:48

GHz onani?

  • Medlem
  • 2005-07-15 21:23

Jag har redan haft en dator med en 604 i sig

Ursprungligen av nixon:

Jag har redan haft en dator med en 604 i sig

jag med, men det ser ju snyggare ut med GHz i slutet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 00:15
Ursprungligen av nixon:

Jag har redan haft en dator med en 604 i sig

Ja, 604e var ett trevligt litet PPC-chip.

Ursprungligen av Cypher:

Ja, 604e var ett trevligt litet PPC-chip.

Litet? :rolleyes: Det var väl snarare stort, har jag för mig. Men trevligt håller jag med om. 604 utan e var väl också fullt acceptabel, men 603, bläää.

Och det var ungefär då man började diskutera mikrovågsfrekvenser. Nu är vi där, och plötsligt ser vi en möjlig väg långt förbi. Men en 604 räcker egentligen för det mesta man vill göra, utom videokodning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 14:12
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Litet? :rolleyes: Det var väl snarare stort, har jag för mig.

Chipet var fysikt stort ja. Men så här några år efter... av nostalgiska skäl... så känns 604 och 604e som litet och gulligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 00:11

Vid blandning av zinkoxid och mangantillsats blir spinntransistorn möjlig vid rumstemperatur. Transistorer som troligen kommer att kunna klocka i THz samt anpassa sig effektivt tillsammans efter vad som beräknas.

F-n va häftigt!

Här ska spekuleras!

Jag startar tråden "Bevisat nu! Apple skulle väntat på 600 GHz-processorn!"

  • Medlem
  • 2005-07-16 16:40

Problemet är väl inte idag att transistorerna är tillräckligt snabba, utan att dom elektriska pulserna bara färdas i ljushastigheten och med åtskilliga mil ledningsbanor på en modern propp sätter stopp för hastigheten.. Ett sätt att elimenera det är att sätta många exekveringsenheter i en lång pipeline, så att elektronerna slipper färdas så långt. eller att bygga flera små processorer typ Altivec eller Grid...

1
Bevaka tråden