Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-15 15:38

Hej.
Min bror har gjort en hemsida, problemet är bara att Safari inte kan läsa den korrekt.
Värt att notera dock är att alla andra kända webbläsare läser den utan problem (IE, FireFox, Opera etc)

Varför läser den inte sidan på samma sätt?

http://home.no/klurigheter

Jag använder Mac OSX Panther, Safari 1.3.

Gaaah..

Koden är ju helt otroligt plottrig.. Inte dags att lära sig använda layers (<div>) samt CSS stylesheets istället? Tycker din bror ska börja utvecklad med xhtml/css. För sidan följer inte webstandarder.
Ujuj, finns det folk fortfarande som använder tables?

Ta en titt på här. Läs och lär, sen kollar du ifall din sida är valid xhtml här

Det är nästan ett krav numera att använda webstandarder. Eller, det är ett krav.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-15 15:56
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Gaaah..

Koden är ju helt otroligt plottrig.. Inte dags att lära sig använda layers (<div>) samt CSS stylesheets istället? Tycker din bror ska börja utvecklad med xhtml/css. För sidan följer inte webstandarder.
Ujuj, finns det folk fortfarande som använder tables?

Ta en titt på här. Läs och lär, sen kollar du ifall din sida är valid xhtml här

Det är nästan ett krav numera att använda webstandarder. Eller, det är ett krav.

Min bror lärde sig att göra hemsidor innan de s.k webstandarderna.
Tables är ju jättesmidigt att göra hemsidor i, han förstår inte vad som är fel med det.

Men han ska kolla igenom det där och tackar för svaret.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-15 15:58
Ursprungligen av adzam 1:

Min bror lärde sig att göra hemsidor innan de s.k webstandarderna.
Tables är ju jättesmidigt att göra hemsidor i, han förstår inte vad som är fel med det.

Men han ska kolla igenom det där och tackar för svaret.

PS: Jag är neutral! Min brorsa kan vara lite

Ursprungligen av adzam 1:

Min bror lärde sig att göra hemsidor innan de s.k webstandarderna.

Det måste varit ruggigt tidigt i så fall..

Tog mig friheten att validera din brors site.

RESULTAT

Det är inte konstigt att den renderas fel i Safari, eftersom den är ganska hård på w3c standarden(för hård?) Firefox är enligt mig lite snällare och klarar av "fulkod" bättre.

Nåväl, be din bror uppdatera sina kunskaper så går det bättre med renderingen i Safari

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-15 20:18

Ska han lära sig XHTML eller XML?

Xhtml skickas ju som xml. Eller, svårt att förklara. Lättare för han att lära sig xhtml, bara han dissar tables

<div> är det som gäller.
Samt att alltid avsluta sina taggar. </div>
<br />
osv

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 20:51

Safari är inte jämt bra

Jag förstår att det kan finnas synpunkter på enskilda privatpersoners användning av mjukvara för hemsidor, men sanningen är att safari är ett dåligt alternativ att använda vid många stora hemsidor. Jag måste använda andra webläsare vid flera tillfällen tex inloggning mot banker för betalning eller för att läsa något så enkelt som DI börssnsck. Då är fox mycket bättre.
Thomas

Precis, Safari tar "för" hårt på w3c reglerna. FF är somsagt snällare och enligt mig så ska man göra så den funkar till 100% på FF iaf. IE är enligt min mening inget att koda för.

Fast gör man sidan kompatibel med Safari (dvs. HELT enligt w3c-standarden) så torde den renderas rätt i Firefox också. Frågan är ju vilket som är bäst. "Nöjer" man sig med att den bara funkar i FF, så är det ju i princip inte bättre än när folk nöjer sig med att sidan funkar i IE.
För mig själv handlar det om hantverksmässig stolthet att se till att de sidor jag gör funkar på alla de större webbläsarna, även Safari.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-16 22:43

Det tog en dag för min bror att lära sig XHTML och CSS

http://home.no/klurigheter

Yeey.. Gratta han från mig. Han kan ju validera sin CSS också ifall han vill.

Han måste ju erkänna att det är smidigt med xhtml samt CSS, jämför koden han har skrivit nu motför vad han gjorde förut

nåväl, det går tydligen att lära gamla hundar att sitta :rolleyes:

Peace.

1
Bevaka tråden