Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel inside, varför tar det ett år?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Jag erkänner på en gång att jag inte kan mycket om hur man konstruerar varesig hårdvara eller mjukvara på hög nivå. Men jag undrar varför det ska ta sån lång tid innan vi får se intelprodukterna ute i butikerna. Steve pratade om att dom skulle finnas ute till WWDC nästa år.

Om Tiger redan finns för x86 så borde ju den biten vara löst. Visst lite mer jobb kanske den behöver men ett år?

Hårdvaran. Man sätter sig knappast ner och portar Tiger till x86 utan att tänka på hur hårdvaran ska se ut. Eller är jag ute och cyklar?
Visst kan de ta ett tag för Apples leverantörer att tillverka maskinerna men nästan ett år?

Portning av program. Visst, enligt Steve så var det ju nästan bara att klicka i rutan och "bling!" så kommer en "universal binary". Jag förstår att program kan ta längre tid än mathematicas 2 timmar, men vilka program kräver ett år?

Kort sagt, varför tvingas vi vänta så länge?
Vad är det som befogar dröjsmålet?

mvh
/Martin

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-08 17:58

Dels så tar det nog en del tid att ta fram den nya Mac-plattformen, hur den nu kommer att se ut. Alltså, det moderkort, de kontrollkort och chip som kommer att skilja Mac:ar hårdvarumässigt från PC. Det kan antingen röra sig om en ansenlig skillnad, eller en väldigt liten skillnad arkitekturmässigt (beroende på hur de väljer att lösa det). Men därtill så finns ju inte processorn som de kommer att använda (enligt de flesta förståsigpåare) ute på marknaden än heller. Den kommer inte förrän första kvartalet 2006.

Därutöver så tycker jag att ett års tid att få fram buggfria Macintel-versioner av Mac-mjukvara känns ungefär lagom. Det är ju en hel del mjukvara vi talar om här. Utvecklarna måste inte bara få den att kompileras, men att faktiskt fungera klockrent också. Därtill så måste de se till att deras mjukvara fungerar klockrent både för PPC och för Intel.

Ett år känns lagomt tycker jag, men tidsramen beror nog till stor del på att det är först då som de tänkta processorerna kommer ut på marknaden.

"Macintel", vilket bra och passande ord!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 20:03

Sedan ska programtillverkarna som sitter och programmerar i Codewarrior flytta över alla sin kod till xCode (Apples egna utvecklarverktyg) och lära sig programmet och alla småknep. Räkna med att det tar en del tid. Microsoft har hittils skrivit hela MS Office i Codewarrior för att ta ett exempel.

Ser också att flytten går snabbare, ska köpa en Powerbook och blev genast lite mindre intresserad av vad som erbjuds idag när flytten tillkännagavs. Tur att bytet sker i Apples bärbara sortiment först.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-09 16:42
Ursprungligen av acke:

Ser också att flytten går snabbare, ska köpa en Powerbook och blev genast lite mindre intresserad av vad som erbjuds idag när flytten tillkännagavs. Tur att bytet sker i Apples bärbara sortiment först.

Härligt! Då lär man nog switcha.
Vad är det för nåt som kommer att sitta i p/i-book då? Motsvarande G5 eller nåt?

Ursprungligen av hajder:

Härligt! Då lär man nog switcha.
Vad är det för nåt som kommer att sitta i p/i-book då? Motsvarande G5 eller nåt?

Garanterat Pentium M (Dothan)

Ursprungligen av Code Red:

Garanterat Pentium M (Dothan)

Ja, mest troligt. Ev så kommer Yonah också dit. Dualcore med Media enchantments(stavning?)

Ser dock inte vad Apple ska använda för CPU till PowerMac. Det är ett mysterium. För en Pentium D är ju ingen match för en 970.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-11 18:06
Ursprungligen av Code Red:

Garanterat Pentium M (Dothan)

Hehe säger mig inte mycket :D. Lust att förklara?

Ursprungligen av hajder:

Hehe säger mig inte mycket :D. Lust att förklara?

Deras chip för bärbara. Det har en annan arkitektur än energislukande P4.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342

Jämförelse ned andra prollar http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=13

visar att en 2 gig pentium M är att jämföra men en P4 på 3,6-3.8 ghz men utvecklar väldigt mycket mindre värme.

Ursprungligen av acke:

Tur att bytet sker i Apples bärbara sortiment först.

Hur vet du det?

Ursprungligen av acke:

Sedan ska programtillverkarna som sitter och programmerar i Codewarrior flytta över alla sin kod till xCode (Apples egna utvecklarverktyg) och lära sig programmet och alla småknep. Räkna med att det tar en del tid. Microsoft har hittils skrivit hela MS Office i Codewarrior för att ta ett exempel.

Kan det vara därför som Office är så buggigt?

Jag förutspår förseningar och framflyttade lanseringsdatum, mängder av oväntade problem etc.

Det kommer att ta mer än ett år.

Jag tror inte det handlar så mycket om tekniska hinder som affärsmässiga. Även om Apple har OS:et på plats så måste Microsoft, Adobe och alla andra stora mjukvaruföretag ha sina applikationer på den nya plattformen också. De måste ta ställning till om de ska ta betalt för uppgraderingen eller inte.

Nu kan de typ sälja Photoshop för PowerPC med en kupong för fri uppgradering till en Intel-version eller börja skeppa Universal Binaries innan hårdvaran för att köra dem finns ute. Även om jag köper en ny Mac är det inte säkert att jag vill uppgradera alla mina applikationer samtidigt. Det kan bli en väldigt dyr historia. På det här sättet får marknaden tid att förbereda sig för en smidig övergång.

Jag tror inte projektet blir försenat. Steve Jobs har varit en jäkel på att få Apple att leverera saker i tid. Jag menar att han kommer lyckas med detta också.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-11 14:53
Ursprungligen av Hendrix:

Jag tror inte projektet blir försenat. Steve Jobs har varit en jäkel på att få Apple att leverera saker i tid.

Ofta genom att helt enkelt leverera en produkt som inte är så finslipad/testad som den borde vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-11 20:49
Ursprungligen av Hendrix:

Jag tror inte projektet blir försenat. Steve Jobs har varit en jäkel på att få Apple att leverera saker i tid. Jag menar att han kommer lyckas med detta också.

Utgår från att du är ironisk. Om det är nåt Apple är kass på så är det att hålla tidtabellen. Ett av huvudskälen till bytet är ju att man svikit löftet om en G5 på 3Ghz för länge sen. "Shipping now" är för det mesta Steves sätt att säga att vi kan köpa om 3-6månader.

Lite OT:
Med tanke på hur uppdateringsintresserade alla på det här forumet verkar är den strategin är helt rätt. Jag tror också att det är en mycket mer lyckad strategi än att vänta på vapourware som Longhorn. Om man har kod så är det bättre att få ut den och få ut den i den riktiga världen och få den provkörd.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-11 15:55
Ursprungligen av Hendrix:

Lite OT:
Med tanke på hur uppdateringsintresserade alla på det här forumet verkar är den strategin är helt rätt. Jag tror också att det är en mycket mer lyckad strategi än att vänta på vapourware som Longhorn. Om man har kod så är det bättre att få ut den och få ut den i den riktiga världen och få den provkörd.

På vilket sätt finns Mac OS X för x86, till skillnad från Longhorn, "ute i riktiga världen"?

Det jag menade är att Microsofts strategi bygger på att släppa stora uppdateringar som ska funka perfekt. XP har trots sina många år på marknaden bara reviderats två gånger. Och strategin till trots gick ändå en del saker sönder med sp2. Apple har under samma tid levererat 2-3 större uppdateringar av sitt operativsystem och ett otal mindre uppdateringar och buggfixar där emellan. Sedan har iofs Microsoft en uppsjö av säkerhetspatchar, men de handlar ju just om säkerheten och sällan om förbättrad funktion.

Jag tycker att Apples strategi är den bättre av de två. Att vänta tills koden är perfekt är fel dels för att den aldrig blir det, och dels för att koden blir gammal och inaktuell. När Longhorn släpps är det kanske 5-6 år sedan de första stegen togs och i datorsammanhang är det en evighet. Uppdateringar i små steg är bättre.

Kanske det här kan förklara lite

Den är på flera sidor också. Tipsar också att kolla in x86-tråden

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Kanske det här kan förklara lite

Den är på flera sidor också. Tipsar också att kolla in x86-tråden

Ursprungligen av Artikeln:

The second reason why it makes sense to introduce x86 via the portable and low-end Macintosh lines is that neither of those lines have any need for a 64-bit processor.

Att kalla pentium m för low end är ett bevis för bristande kunskap inom ämnet. Att processorn går i 2ghz och saknar 64bitars stöd gör den inte mindre kompetent.

Intel PENTIUM M 760 2.00GHZ kostar 3800.- och för det priset får man en Intel Pentium 650 3.4GHz 800 Mhz, 2Mb, Socket 775, 64-bit.

Ursprungligen av Code Red:

Att kalla pentium m för low end är ett bevis för bristande kunskap inom ämnet. Att processorn går i 2ghz och saknar 64bitars stöd gör den inte mindre kompetent.

Intel PENTIUM M 760 2.00GHZ kostar 3800.- och för det priset får man en Intel Pentium 650 3.4GHz 800 Mhz, 2Mb, Socket 775, 64-bit.

Sen när behöver man 64-bitars stöd? Ofta man behöver mer än x antal terabyte VM minne. x86 mår bra av det dubbla antalet register dock, helt klart. Däremot så har en Pentium-M en grymt dålig FPU. Om man jämför med t.ex. 970 eller t om en "Netburst" baserad Intel CPU. Nu är ju Mac OS X till största delen heltal och mindre mängder vektor och flyttal. Dock så är ju faktiskt vissa delar beroenda av en bra FPU. Vilket inte Pentium-M har. Kan leta reda på lite benchmarks så du får se själv. Pentium-M är bra på vissa saker men blir rent utsagt mosad i vissa tester. Och det är de FPU beroende testerna.

Jag sa inte att man behöver 64bitars stöd. Snarare tvärt om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-15 00:28

imacen då?

Vilken processor tror ni kommer att hamna i imacen? Och när? Är grymt sugen på att kasta ut min gamla PC till förmån för en ny intel imac.. hade dock varit trevligt med 64bits.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 15:33

Eftersom "kylningen" var relevant nog att poängtera mer än en gång för steve jobs så är det väl med största sannolikhet en utav M processorerna som kommer dyka in i PBookarna först av alla nästa år..

Sen, ren gissning då vill säga, kanske det om två år dyker upp någon 64bitars Pentium (Mac Edition ) till PMac

Ursprungligen av KKriss:

Eftersom "kylningen" var relevant nog att poängtera mer än en gång för steve jobs så är det väl med största sannolikhet en utav M processorerna som kommer dyka in i PBookarna först av alla nästa år..

Sen, ren gissning då vill säga, kanske det om två år dyker upp någon 64bitars Pentium (Mac Edition ) till PMac

Pentium har redan EM64T... Dock så kommer yonah, som kommer vara dualcore ha 64bits stöd. Pentium-M har i nuläget inte EM64T.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 15:43

Jag är en äkta rookie när det gäller mac och har precis beställt min första mac, en powerbook g4/12"/768/SD/AP mm mm. Kommer bytet från den "gamla" processorn till intels ha någon som helst praktisk betydelse för mig? Har jag gjort en "dålig affär" och kommer min dator att förlora allt värde när de nya processorerna kommer?

// Gustav

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 15:51
Ursprungligen av Pergel:

Jag är en äkta rookie när det gäller mac och har precis beställt min första mac, en powerbook g4/12"/768/SD/AP mm mm. Kommer bytet från den "gamla" processorn till intels ha någon som helst praktisk betydelse för mig? Har jag gjort en "dålig affär" och kommer min dator att förlora allt värde när de nya processorerna kommer?

// Gustav

Gustav, välkommen till macvärlden. Nej du har inte gjort en dålig affär.. Mycket bra köp som jag tror du kommer gilla. Fortsätt med den och andrahandsvärdet kommer inte vara kasst utan som vanligt gissar jag på. Så, det är bara att njuta!

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 16:36

Tack Glemme! Det känns betryggande. Nu ska man bara lära sig att hantera den nya datorn också.....

Från Apple:
Each G5 processor has its own dedicated bidirectional interface to the system controller. That’s a mind-boggling 21.6 GBps of total bandwidth on dual 2.7GHz systems — more than twice the 8.5-GBps maximum bandwidth of Pentium 4-based systems using the latest PC architecture.
-----------------------------------------
SVAR: detta är också en anledning varför det tar ett år antar jag.
Dom kan ju inte bara ta dagens P4 och säga: Ja, vi bestämde oss för att den är snabbare än G5an nu, vi ljug för er innan.

Och i verkligheten så är macen världens snabbaste eller vaddå?
Verkligheten och Steve´s skitsnack är 2 skilda saker.

Bevaka tråden