Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1024x768 @ 75 Hz på PowerBook 12'?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 23:07

Går det att köra bildskärmens uppdateringsfrekvens i 75hz med maxupplösning på en 12" Powerbook? Jag har ingen själv så jag kan inte ta reda på det ensam :I

MVH\ Toffelmannen

Du kan inte ställa in uppdateringsfrekvens alls på den inbyggda skärmen eftersom den är digital. Varför vill du göra det? Behövs ju inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 12:06

Därför att jag vill ha 75 bilder per sekund istället för 60 vilket ger bättre flyt med musrörelser och annat. Att den är digital ska inte spela någon roll, jag kan köra 75hz på min Samsung 710T med DVI-gränssnitt.

Man ska köra 60hz på DVI kabel. Finns liksom ingen mening att ha högre på TFT/LCD med DVI gränssnitt. Däremot ifall man kör VGA så ska man köra i högre hertz. Kör 1280*1024@76hz på minj 17" hemma. Den går via VGA kabel. Ökning av hertzen på en DVI kabel ger bara ostabilitet när jag har testat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 14:49
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Man ska köra 60hz på DVI kabel. Finns liksom ingen mening att ha högre på TFT/LCD med DVI gränssnitt. Däremot ifall man kör VGA så ska man köra i högre hertz. Kör 1280*1024@76hz på minj 17" hemma. Den går via VGA kabel. Ökning av hertzen på en DVI kabel ger bara ostabilitet när jag har testat det.

Då är det dina prylar det är fel på, grabben. Det funkar utmärkt att köra 75hz utan problem på min PC. Dessutom ger det en klar skillnad vad det gäller bilduppdateringshastighet, muspekaren flyter på bättre, spel flyter bättre osv.

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga, ÄR DET MÖJLIGT att köra 75hz i högsta upplösningen på en ny 12" Powebook?

Ursprungligen av Toffelmannen:

Då är det dina prylar det är fel på, grabben. Det funkar utmärkt att köra 75hz utan problem på min PC. Dessutom ger det en klar skillnad vad det gäller bilduppdateringshastighet, muspekaren flyter på bättre, spel flyter bättre osv.

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga, ÄR DET MÖJLIGT att köra 75hz i högsta upplösningen på en ny 12" Powebook?

Enklaste sättet att ta reda på det är väl och ringa eller maila Apple ??
Om inte de vet det så tror jag ingen vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 15:00
Ursprungligen av underbird:

Enklaste sättet att ta reda på det är väl och ringa eller maila Apple ??
Om inte de vet det så tror jag ingen vet.

Det skall jag pröva, tack för tipset. Hoppas att det inte tar hundra år att få ett svar...

Ursprungligen av Toffelmannen:

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga, ÄR DET MÖJLIGT att köra 75hz i högsta upplösningen på en ny 12" Powebook?

Jag svarade iofs på det i mitt första inlägg. Svaret är NEJ. Det går inte. Går inte på nån av Apples bärbara. Det går inte på iMac G4/G5 heller och såvitt jag vet inte på nån av Apples externa platta skärmar heller. Vet heller inte om nåt tredjeparts-program som gör det möjligt.

Ursprungligen av Toffelmannen:

Då är det dina prylar det är fel på, grabben. Det funkar utmärkt att köra 75hz utan problem på min PC. Dessutom ger det en klar skillnad vad det gäller bilduppdateringshastighet, muspekaren flyter på bättre, spel flyter bättre osv.

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga, ÄR DET MÖJLIGT att köra 75hz i högsta upplösningen på en ny 12" Powebook?

Nej, det är det inte. Fortfarande så kanske du ska funderar vem du kallar grabben. Har också varit gamer en gång i tiden. Samt har ganska så stor koll på hårdvara/mjukvara samt tekniker. DVI
SKA köras i 60hz. Och NEJ , det går inte att ändra inställningarna på den interna skärmen. Men du kan ändra det på din externa skärm.

Ändra attityd till nästa gång du undrar över nåt.

Får jag fråga vad du gör som kräver 75hz på din interna skärm? Gissar på att det inte är FPS spel iaf.
Eller?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-15 15:10

På mina två bärbara pc går det inte att få högre frekvens än 60 och inbyggda skärmen.
Radeon Mobility 9200 64mb.
Missar jag något i din förfrågan. Gäller uppdateringsfrekvensen en extern tft skärm?

Uppdateringsfrekvens
Antalet gånger en bild uppdateras per sekund kallas uppdateringsfrekvensen. Den uttrycks i Herz (Hz), så en monitor med en uppdateringsfrekcens på 75Hz ritar om bilden 75 gånger på en sekund. 75Hz är minimikravet för att bilden inte ska flimmra, men det är bättre att använda 85Hz eller högre för att minska påfrestningen på ögonen som en flimmrande skärm ger (även om man inte alltid märker av flimmret). Detta gäller bara CRT-monitorer, och spelar lika stor roll som responstid för LCD-monitorer.

Senast redigerat 2007-07-05 14:30
Ursprungligen av miri:

75Hz är minimikravet för att bilden inte ska flimmra

Jag verkar ha lite för snabba ögon, det flimmrar för mig:D

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-20 08:29
Ursprungligen av apple4ever:

Jag verkar ha lite för snabba ögon, det flimmrar för mig:D

Samma här om jag kör CRT... 85Hz är det som gäller oftast. Däremot har jag inte någon CRT kvar vare sig på jobbet eller hemma nu så det spelar mindre roll... kör alla mina TFT:s i 60Hz.

1
Bevaka tråden