Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera systempartition

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-14 22:53

Min systempartition har ett fel som varken Diskwarrior, Drive 10 eller skivverktyg rår på…

Enda lösningen som jag ser det är att formatera skiten. Eftersom det är systemdisken som jag använder när jag skriver just nu, vill jag inte tappa nått eller göra filer korrupta, och det är viktigt att den förblir bootbar

Min första tanke var att kopiera hela partitionen med Carbon Copy Cloner till en FW-disk, formatera.. och flytta tillbaka. Men CCC är inte uppdaterad för tiger..

Går det lika bra att använda skivverktyg?? DVS att spara en image på FW-disken av bootpartitionen.? Kommer allt funka lika bra, några fällor?.. Någon som har några erfarenheter?

CCC funkar med 10.4.2

http://forums.bombich.com/viewtopic.php?t=5264

Annars går det bra att köra Disk Utility:)

  • Medlem
  • 2005-07-14 23:09

Liten följdfråga bara.

Om ändå allt går åt helvete… Hur funkar det att göra en ny installation, och sedan byta ut User-mappen mot en säkerhetskoperad usermapp?.. har för mig att det kan uppstå problem, men är inte säker på vad.

Jag brukar se till att min nya installation har exakt samma admin kortnamn och är identisk med min förra. Os X skapar alltid Admin användaren som nr 501 och det bör din förra oxå vara. Sen är det bara importera uppgifterna.
Lycka till
/Eric

  • Medlem
  • 2005-07-14 23:33

Eric är mannen

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-15 00:39

CCC är helt meningslöst när skivverktyg finns.. folk verkar bara inte ha förstått det än.
Vad gäller hemkatalogen så är det bara o byta ut den.
Dock så skulle jag inte byta ut hela utan bara dom viktiga delarna för att bli av med allt skräp som bara ligger där i onödan.

  • Medlem
  • 2005-07-15 14:02

DiskWarrior 3.03 fixade biffen.. Jag hade helt enkelt kört med en för gamal DW dom inte hade stöd för 10.4…

skäms för att jag är så korkad

1
Bevaka tråden