Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överkänslig router kapar kontakten med nätet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Netgear WGR614 som delar Bredbandsbolagets ADSL till tre datorer (varav en trådlöst), en skrivare och en Airport Express. Sedan jag uppgraderade firmware till senaste versionen tappar routern kontakten med internet plågsamt ofta och jag tvingas dra ur strömsladden till routern för att starta om den.

Tidigare har routern fepplat oförklarligt mot vissa nättjänster. Till exempel bröts uppkopplingen när jag använde GU:s bibliotekskatalog Gunda (gunda.ub.gu.se). Nu sker samma sak mot alla möjliga webbplatser på nätet. Fire vill inte koppla upp ICQ (men MSN funkar). Och jag kan inte koppla upp mig mot Citrixen på jobbet, trots att jag har öppnat port 1464 (vilket inte behövdes tidigare). Vad jag kan se har jag i övrigt samma portar öppna som före uppgraderingen.

Någon som har liknande erfarenheter eller, ännu bättre, lösningar?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-15 09:11

Jag har haft ungefär detta problem. Jag vet fortfarande inte exakt vad som orsakade det. Jag noterade iaf att den startade om sig flera gånger per kväll. När jag inaktiverade det trådlösa nätverket försvann problemen. Men jag ville ju ha trådlöst nät! Provade istället att byta trådlös kanal, och då försvann problemen direkt!

Exakt vad det berodde på vet jag fortfarande inte. Kanske störningar från andra nät i närheten på just defaultkanalen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-15 10:03

Jag har en Netgear 624 (med uppdaterad firmware) och har haft samma problem senaste halvåret lite då och då. Har inte lyckats se något samband mellan den tappade kontakten och speciella nättjänster. Dock leder försöken att ladda ner podcasts från SR (med iTunes 4.9) ofelbart till att kontakten förloras men det är ju ett alldeles nytt problem.

Har inte haft tid/ork att felsöka men nu kommer semestern så då tänkte jag ge mig på det. Att byta kanal var ju ett bra tips, tack! Återkommer om jag får till en stabil uppkoppling.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 10:10
Ursprungligen av rk:

Jag har en Netgear 624 (med uppdaterad firmware) och har haft samma problem senaste halvåret lite då och då.

Har också en 624 och även jag har dessa problem med podcasts när jag kör trådlöst.
/P

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-18 12:47

Har nu testat med, och svurit över, olika kanaler och inställningar. Kontaktade till slut Netgears support som inte hade någon koll på vad vare sig iTunes eller podcasts är men fick en länk till vad som skulle vara den "mest stabila" firmwaren till 624 v2. Länk

Jag gjorde så här:
Backupade min nuvarande inställning (under "Backup Settings")
Installerade den nedladdade firmwaren (manuellt under "Router Upgrade")
Resettade routern (under "Backup Settings")
Installerade min backupade inställning (under "Backup Settings")

Resultatet? SR:s podcasts verkar gå att ladda ner trådlöst nu men BBC:s nyhetssändning sänkte uppkopplingen igen...

Tja, vad gör man? Jag låter det vara så här ett tag så får man se hur stabilt det är...

För mig dök routern bara jag gick in på sr.se. Dessutom tycker den ofta inte om vasttrafik.se, men det funkar ibland.

Ska testa att byta kanal, dock. Det skulle kunna vara grannens nätverk som stör ut.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-18 17:04

Jo, det finns en firmware-verison till WGR614v4 som gör att gateway-adressen felaktigt skickas ut som DNS-adress från DHCP-servern. Då kan jag lova att det kommer att fungera dåligt.

Jag vill minnas att den heter 5.0_05 från någongång 2004. Nu finns det en från feb 2005 som kanske innehåller en buggrättning. Prova!

Okej, när jag kör på kabel funkar allt prima (Gunda, Västtrafik, Citrix) utom ICQ (connection error) och jag lyckas inte få routern att balla ur.

* Kopplar jag över till Airport dör hela nätverket när jag försöker nå någon av feppelsajterna (använder http://webbgunda.ub.gu.se:8000/cgi-bin/chameleon som test...), så problemet tycks ligga i det trådlösa.

* Byta kanal från 11 till 10 gör ingen skillnad, men så kan jag inte heller se några störande nät i närheten.

* Problemen hänger kvar även när jag kopplar ur WEP-kryptering (64-bit)

Kan tillägga att jag har en WGR614v2, nu med firmware version V2.16RC4_1.0.2. Och när nätverket dör startar inte routern om (i alla fall inte inom rimlig tid), vilket man ju kan tycka att den borde.

Uppdatering: Att skippa port triggering för 5190 löste problemet med ICQ.

Senast redigerat 2005-07-20 18:51
1
Bevaka tråden