Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAID på externa diskar via Firewire

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-07-13 22:32

Hej alla glada.

Har sökt i forumen förgäves efter ett svar, men har endast hittat mer komplexa analyser än jag förmår mig att förstå.

Jag sitter med en iMac G5 med hd på 160 Gb. Mitt stora intresse är fotografi och digitalt måleri vilket medför att jag nu börjar bli trångbodd. Därtill börjar jag också få noja inför framtida HD-krash. Tanken jag har är att köpa två stycken externa firewire diskar (LaCie P3 160GB Firewire) och hoppas på att kunna köra en RAID med dessa.

Mina frågor:

1. Är detta möjligt?
2. Kan jag seriekoppla diskarna och på så vis spara en port på datorn?
3. Är det en säker lösning?

Hoppas ni har svar.
Vänligen
Lennie

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-14 06:34
Ursprungligen av leelan:

Hej alla glada.

Har sökt i forumen förgäves efter ett svar, men har endast hittat mer komplexa analyser än jag förmår mig att förstå.

Jag sitter med en iMac G5 med hd på 160 Gb. Mitt stora intresse är fotografi och digitalt måleri vilket medför att jag nu börjar bli trångbodd. Därtill börjar jag också få noja inför framtida HD-krash. Tanken jag har är att köpa två stycken externa firewire diskar (LaCie P3 160GB Firewire) och hoppas på att kunna köra en RAID med dessa.

Mina frågor:

1. Är detta möjligt?
2. Kan jag seriekoppla diskarna och på så vis spara en port på datorn?
3. Är det en säker lösning?

Hoppas ni har svar.
Vänligen
Lennie

1. Ja, går dessutom att göra med apples "skivverktyg"

2. Med en fw-hubb "sparar" du en ingång i datorn.

3. Inte direkt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-07-14 11:00

På vilket sätt skulle det inte vara en särskilt säker lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-14 11:40
Ursprungligen av leelan:

På vilket sätt skulle det inte vara en särskilt säker lösning?

Beror snarare på raid varianten. Raid 0 ökar risken för HD haveri med dubbelt eftersom bägge diskarna ska fungera.

Raid 1. Minskar du risken med kanske hälften för att datan skall gå ifrån dig. Men då kan du inte använda allt utrymme efterson andra skivan är en ren kopia av den första.

Raid 0 ger dig snabbhet men ökar riskerna. Raid 1 ger dig ingen hastighets fördel dessutom bara halva lagrings utrymmet men säkrar dig väl. Går en disk ner är det inget problem. Sen kan man ju fundera på raid 5 men det kräver minst 3 diskar tror jag.

Vilka Raid lösningar kan man fixa med skivverktyg ? Har aldrig provat.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-09 08:42
Ursprungligen av Lm:

Ja, går dessutom att göra med apples "skivverktyg"

För allas vetskap kan jag berätta att detta inte fungerar. Apples skivverktyg har ej stöd för FW-RAID. För att få reda på det fick jag köpa diskarna och blint lite på de svar jag fått från citerad. Anledningen att jag ställde frågan här från början var att jag tänkte köpa två diskar för ändamålet och ville veta innan om det fungerar. Om det inte fungerade skulle det inte vara intressant för mig att köpa två diskar.

Varför chansar man fram ett svar i ett forum? Nu är jag liiite irriterad

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-14 19:20

Du kan köra raid 1 eller 0 genom skivverktyg.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-14 19:29

Byt ut den interna disken till en större (400 GB?) Köp sedan en lika stor extern disk och gör backup till den. Enklare. Och tillräckligt säkert.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 22:34

Nu väcker jag denna diskussion igen. Jag börjar få ont med utrymme på min LaCie FW, dessa är försedda med 2 st portar, detta måste vara av någon anledning. Är det så att man kan bygga på men diskar eller måste man skaffa en firewire-hubb som näms ovan?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 21:39
Ursprungligen av Wheat:

Nu väcker jag denna diskussion igen. Jag börjar få ont med utrymme på min LaCie FW, dessa är försedda med 2 st portar, detta måste vara av någon anledning. Är det så att man kan bygga på men diskar eller måste man skaffa en firewire-hubb som näms ovan?

FireWire bygger på att man kan koppla ihop en massa (63 st) utrustning i serie. En port är för ingång, en för utgång. Valfritt vilken. Därför har de flesta Firewire-prylar två portar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-05 16:21

Bra fråga. Det undrar jag med

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 21:32

Är det ingen som vet?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-05 21:49

Japp, du kan seriekoppla hårddiskarna, men inte för många, då kan du stöta på problem eftersom du max kan ha 4,5m kabel till enheten längst ut.

Sedan kan du ju fundera på om du kanske skall skaffa raid-chassin istället, då kan du få hårdvaru-raid vilket är mycket säkrare. Det kostar lite mer, men är värt det om du är rädd om din data.

Ursprungligen av Arvid:

Sedan kan du ju fundera på om du kanske skall skaffa raid-chassin istället, då kan du få hårdvaru-raid vilket är mycket säkrare. Det kostar lite mer, men är värt det om du är rädd om din data.

har någon tips på ett sådant raid-chassi? gärna ett där du själv kan stoppa i de diskar du vill ha.
lacie har ju gjort ett, biggest F800, nån som har erfarenhet av det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-09 08:57

Jag kan hålla med, men samtidigt är det viktigt att inte förlita sig till EN källa om man nu ska göra inköp. Man kanske inte ska anta att alla här är värsta mac wizards...

Vad var det han sa i Under Siege 2..? -Assumption is the mother of all fuck-ups.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-09 09:33

Det var ju otroligt lustigt... :rolleyes:

http://www.barefeats.com/fire33.html

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-09 20:48

Summan av kardemumman blev att jag nu istället använder mig av Lacies egna program Silverkeeper som istället göre en schemalagd backup på de kataloger som jag är speciellt rädd om. Fungerar alldeles utmärkt mellan vilka enheter som helst och speglar således inte heller filsystemfel. Kanske var detta trots allt en bättre lösning, men jag hade istället nöjt mig med en disk som var lite större.

1
Bevaka tråden