Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lunarstorm?

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-12 13:20

Inlägg från http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=578979 /christian

En liten parentes bara, helt ifrån ämnet...

Hoppas att ni är bättre på att koda och göra layout än ni är på att hantera det svenska språket.
Man kan tro att det är slarviga tolvåringar som deltar i debatten.
Det ser inte seriöst ut. Skärpning!

mvh

Senast redigerat 2005-07-22 09:05
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-12 22:42

Om Quarken druckit samma som jag gjorde i går kväll, hade han också halkat på tangenterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 22:48

Amen again filuren!

instämmer i ovan kommentarer - onödigt inlägg - och Quarken får gärna exemplifiera i så fall. det är enkelt att slänga ur sig saker. hur stora felaktigheter snackar vi om här?

hur som helst - vi pratar om något annat - PC vs. Mac vid grafiska diskussioner. Jag har sagt mitt vad det gäller den saken.

over and out

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-13 16:18
Ursprungligen av el gringo:

instämmer i ovan kommentarer - onödigt inlägg - och Quarken får gärna exemplifiera i så fall. det är enkelt att slänga ur sig saker. hur stora felaktigheter snackar vi om här?

Jag inbillade mig att det var helt onödigt att ge exempel på dålig svenska när detta forum vimlar av felaktigheter. Men visst, läs gärna det fjärde inlägget i detta forum som innehåller över trettio fel. Inlägget börjar så här:
"Är åter tillbaka på Mac och känns betydligt mkt stabilare. Ända gångerna som saker har krashat har vart Safari, vet inte vrf, men ska tydligen va lite problem med det i OSX Tiger som gör att d e lite krash benäget..."
Över 10 fel i den lilla texten. En bedrift! Jag tar inte ett sådant inlägg på allvar. Tyvärr måste jag säga eftersom personen bakom förmodligen är en mycket trevlig och kompetent person. Men ett slarvig språk ger ett slarvigt intryck, och då är det nära till hands att personen som skriver även slarvar med själva innehållet. Dyslektiker skriver ofta bätttre svenska är de som slarvar eftersom dyslektiker anstränger sig mer för att texten ska bli riktig. Tänk om alla gjorde så. Då skulle 99mac åtminstone se seriöst ut för en person som besöker oss för första gången. Stava fel eller snubbla på tangenterna på annat sätt kan vem som helst göra, men slarv hör inte hemma någonstans.

För att tråden om fördelar med Mac respektive PC i webb- och trycksaksproduktion inte skulle bli nerlusad av snack kring vikten av bra svenska på forumet så har här ni här en helt egen tråd att diskutera det i.

Knock your self out.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-13 21:44
Ursprungligen av Christian Å:

För att tråden om fördelar med Mac respektive PC i webb- och trycksaksproduktion inte skulle bli nerlusad av snack kring vikten av bra svenska på forumet så har här ni här en helt egen tråd att diskutera det i.

Knock your self out.

Varför måste vi knocka oss själva out hela tiden?

Själv har jag slutat att tilltala personer som har dålig hållning, slappt handslag eller bruna strumpor till svarta skor.

Sådant folk kan ju knappast ha något relevant att tillföra.

snaggad?

Sök på "hårdisk". Ett gott skratt förlänger livet. (alltså inte "hårddisk")

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 00:40

Mitt största problem med diskussioner av detta slag är att jag inte kan låta bli att skärskåda språket hos den som fört ämnet på tal.

thevil --

Bruna sockor till svarta skor kan väl ändå funka?
Ibland iallafall… ?

- Slice -

PS. Njöt ofantligt på den tiden skrivihop.nu fanns som en aktiv sida. Det är kul att vara språkpolis. DS

  • Medlem
  • 2005-07-14 09:06

Språkets riktighet är ingen ny diskussion. Det förekom redan på Platon och Sokrates tid. De hävdade att ungdomen misshandlade språket och att det förföll kraftigt.
Att skriva med förkortningar på internet (ex: d, mkt) är inte att skriva fel. Det är att anpassa språket till dess aktuella miljö. Precis som Rinkeby-svenska numera anses som en språkvariant så anses även det skriftliga sms/internetspråket som giltigt inom sin miljö.
Att hävda att det inte är seriös lönar sig enbart för personer som själv anser det vara oseriöst. Minns bara att alla inte delar dina åsikter.

Min egen personliga åsikt är dock att även jag föredrar att läsa och skriva på "normal" svenska.
Det gör dock inte att jag känner mig tvungen att påpeka de som inte gör det. Trots att jag är svensklärare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 21:10
Ursprungligen av stiko:

Språkets riktighet är ingen ny diskussion. Det förekom redan på Platon och Sokrates tid. De hävdade att ungdomen misshandlade språket och att det förföll kraftigt.

Och hur gick det med grekiskan om jag får fråga? Det urartade med tiden. Hur många känner du som behärskar klassisk grekiska felfritt? Eller latin för den delen?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-07-14 09:36

Dock måste jag hålla med Quarken i stort, ibland kan det vara oerhört svårt att förstå vad som avses, på grund av många stavfel kombinerat med hopskrivningar, särskrivningar och förkortningar.

Så bråttom har man inte så att man inte kan kontrollera sin stavning lite iaf. Själv är jag ingen stjärna på att stava, men att kolla igenom mina inlägg innan jag skickar dem, det gör jag i alla fall.

Man kan ju använda rättstavningskontrollen i Safari till att börja med om man stavar som en kratta.

Jag håller med han som starta tråden; det håller liksom inte i längden när folk inte stvar så man förrstår vad som arrtikelförfataran mennar. Jag mennar - vem årkar LÄSA sånnt dravvel?`

  • Medlem
  • 2005-07-14 09:46

Där håller jag med. Det är viktigt att påpeka att de som väljer att skriva på ett sådant sätt riskerar att inte alla förstår vad som skrivs. Särskrivningar och stavningsfel är ju en helt annan sak, där är jag inte lika förstående. *S*

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-14 15:55

Jag instämmer fullständigt i frågan om språkvård. Vill ni se ett skräckexempel, gå till www.di.se, och de som skriver kommentarer på artiklar. Jag instämmer också med att en viss stavning passar in på sitt ställe, men blanda inte, snälla!

Något jag förundras över är varför en del personer skriver fler än ett utrops- och frågetecken. Vad är meningen? Själv tänker jag bara att inlägget är ruskigt oseriöst och låter bli att läsa vidare i det.

(??????!?!?!?!!!!!???? )

  • Medlem
  • 2005-07-14 17:21

Men ¡¡
Vilket gnäll

I ett forum med så många tusen medlemmar och skiftande åldrar samt olika grader av stavningshandikapp kan man väl inte begära att alla ska stafva' korrekt i alla lägen.

Det kan ju till och med göra så att många bra synpunkter och proffessionell hjälp uteblir.
Att alla försöker göra så gott dom kan med stavningen är en rimligt iofs.

Ord/stavningspoliser blir tröttsamma dom med på sitt sätt

mvh// Niclas

Jävligt tröttsamma, till och med. Men de är säkert trevliga och kompetenta personer.

Har just raderat ett antal inlägg i tråden. Håll ämnet ontopic och låt allt orelaterat småsnack gå privat.

Blabbet är borttaget, bra. Gick lite överstyr. Men inte utan anledning. För grundfrågan är löjeväckande. Vad menar ni gnällspikar att man ska göra? Slänga ut de som inte skriver "korrekt" svenska? Det är ju enbart bisarrt.

  • Medlem
  • 2005-07-14 21:58

Bror duktig mentaliteten dödar fort med ja !

99mac har blivit så stort att det säkerligen är riktigt svårstyrt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-14 22:44
Ursprungligen av maco:

Bror duktig mentaliteten dödar fort med ja !

99mac har blivit så stort att det säkerligen är riktigt svårstyrt.

Skriv ihop!

Brorduktigmentaliteten heter det.

Själv är jag dyslektiker så jag kan inte hjälpa det (ibland). Men sitter man på en mac m. Mac OS X så kan man ju minska slarvfelen tack vare deras rättstavningsmojäng. Men "dyslektiker" fattar den tydligen inte :/

PS. Smått jobbigt med alla dessa pojkar som föds med helt fungerande hjärnor som måste klaga på andra. Men men, de surrar iaf. inte runt och suger blod....

  • Medlem
  • 2005-07-14 23:13
Ursprungligen av Macus:

Skriv ihop!

Brorduktigmentaliteten heter det.

ja just det

*radera detta inlägg om ni vill ..det här är ingen tråd att flamsa i *

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-16 23:32
Ursprungligen av Macus:

Skriv ihop!

Brorduktigmentaliteten heter det.

Njaee.. Borde det inte heta ”bror duktig-mentaliteten”?

Ursprungligen av filuren:

Njaee.. Borde det inte heta ”bror duktig-mentaliteten”?

Tredje gången gillt:

Bror Duktig-mentaliteten (eller möjligen Bror duktig-mentaliteten)

Senast redigerat 2005-07-16 23:55
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-17 01:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tredje gången gillt:

Bror Duktig-mentaliteten (eller möjligen Bror duktig-mentaliteten)

Jag föreslår istället att vi i fortsättningen använder uttrycket "Richard Rönnbäck-mentaliteten".

Något skall man ju bli hågkommen för.

:rolleyes:

Bevaka tråden