Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vanligt är det med fel på iMac G5?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter Intel-nyheten skrotade jag planerna på att köpa en Powermac att ha länge och uppgradera och har nu nästan helt bestämt mig för att köpa en iMac G5 istället.
Men efter att ha läst en del här på forumet och hört en del rykten får jag intrycket av att det ofta är fel på dessa burkar.
Jag kanske är nojig, men jag får känslan av att det är vanligare än många andra Apple-burkar.

Hur vanligt är det? Hur många här har köpt en som var helt felfri?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 00:36

Jag har kanske haft tur. Min första iMac (G3 400 MHz) höll i fem år, min nuvarande iMac G5 är jag väldigt nöjd med. Har haft den i snart 10 månader, inga problem med moppeljud och dylikt.

  • Medlem
  • 2005-07-12 04:05

Dem flesta har nog haft problem med rev.a? men rev.b kanske är bättre?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-07-12 08:43

Jag har fått samma intryck som "Laseranders" när det gäller iMac G5 och har nästan avfört den från listan på tänkbara nyköp, är det befogat?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-07-12 08:50

Utan fel så här långt - iMac 20'' 'rev a'.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 09:35

Vi har köpt in ett 25-30 tal av dom här på jobbet, mest rev 1 och vi har skickat tillbaka 2 stycken för service. Båda har fixats inom en vecka så det är nog ingen större fara. Lysande dator som verkligen uppskattas!

Jag har haft moppeljudet i min iMac 1.6, men förutom det inga andra fel. Men min nästa dator blir inte en iMac G5 eftersom jag fortfarande tycker den är högljudd vid höga varvtal och därför att den värmer upp mitt lilla rum med flera grader (okej på vintern men inte på sommaren). Annars är det en kanondator som jag verkligen kan rekommendera.

Sjysst. Jag känner mig lite lugnare
Får nog bli en sån iallafall, men det kanske är bäst att vänta nån vecka med att uppgradera minnet, eller vad tror ni? Ifall nåt tillverkningsfel uppenbarar sig

Det är bara ett fåtal som haft problem med sina iMac G5. Det är de som väsnas. De som har burkar som funkar hör man inget från.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 14:57
Ursprungligen av Nurell:

Det är bara ett fåtal som haft problem med sina iMac G5. Det är de som väsnas. De som har burkar som funkar hör man inget från.

Ja, så tror jag också att dte är.. Min funkar perfa!

Ursprungligen av Nurell:

Det är bara ett fåtal som haft problem med sina iMac G5. Det är de som väsnas. De som har burkar som funkar hör man inget från.

Det var det jag misstänkte och det var därför jag ville höra lite.

Har en iMac 1.6 rev A och den rullar på utan större missöden... Så buy or die! Rev B är dessutom bra mycket fetare och än säkrare...

Jag känner många som har iMac G5 som funkar perfekt. Har inte hört några klagomål, så du kan nog köpa en utan riskera något, Laseranders.
Om inte annat har du ju garanti.

Ursprungligen av Nurell:

Jag känner många som har iMac G5 som funkar perfekt. Har inte hört några klagomål, så du kan nog köpa en utan riskera något, Laseranders.
Om inte annat har du ju garanti.

Inte så kul att skicka tillbaka den när man har arbetat in den, men du har rätt. Jag ska sluta oroa mig

klickande ljud

Har n nyköpt imacg5 1.8 , har en del klickande ljud , vet inte om det är något fel , någon annan med samma problem ???

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 21:06
Ursprungligen av azinger:

Har n nyköpt imacg5 1.8 , har en del klickande ljud , vet inte om det är något fel , någon annan med samma problem ???

hur vet man om den klickar? :rolleyes:

Ursprungligen av azinger:

Har n nyköpt imacg5 1.8 , har en del klickande ljud , vet inte om det är något fel , någon annan med samma problem ???

Det kan vara "sättningar" i plasthöljet, min knakade en del i början men har lagt av med det nu.

Klart att det klickar och låter, hårddisken måste ju arbeta.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 21:16
Ursprungligen av Nurell:

Klart att det klickar och låter, hårddisken måste ju arbeta.

Det där klickandet är ett ljud jag bara har upplevt i Apple-datorer. Märkligt. Har det nåt att göra med operativsystemet?

klickande ljud

Ljudet kommer när man till ex. startar program byter låtat etc. är inte från hårddisken

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 23:10
Ursprungligen av azinger:

Ljudet kommer när man till ex. startar program byter låtat etc. är inte från hårddisken

Vet inte vilket ljud du syftar på riktigt, men var kommer det ifrån då?

har lite högt fläktljud i den.. men det är lägenhetens fel. En dag som denna med
blåst och alldeles grått på himlen visar innetempen. 27grader.
är det soligt och mitt på dan så går det knappt att vara i lägenheten

så datorn har inte en chans..
annars är jag toknöjd med datorn. Ska köpa lite mer minne från priskrig nu.
512 räcker inte hela vägen när du har indesign och PS igång samtidigt.
kör man sedan igång IS ovanpå det är 512 rena skämtet.. men det
är ju relativt billigt att fixa.

Funderar också på Priskrig sen när jag köper den. Uppgradera till 2 gig direkt, men å andra sidan så påstås det att Priskrigs minnen har dåligt kvalitet och de har dessutom bara ett års garanti…

kvalité och kvalité.. är väl mer att deras minnen är 3,0cykler.
hur stor skillnad är det på minnen och minnen eg?

priskrig 1gb - 875.-
applestore 1gb - 2880.-

det är iaf en jävla skillnad i pris

Fast på Crucial var det visst bara några hundra kronor dyrare ocvh de ger väl livstids garanti?

Men både Macoteket och Applestore har jag redan uteslutit för minnesinhandling.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 00:14
Ursprungligen av Laseranders:

Fast på Crucial var det visst bara några hundra kronor dyrare ocvh de ger väl livstids garanti?

Men både Macoteket och Applestore har jag redan uteslutit för minnesinhandling.

Webhallen har bra erbjuande på Kingston minnen nu under sommaren.

Jag beställde iaf. ett Kingston DDR 1024MB PC3200 400MHz CL3, det räcker gott och väl, då jag inte har som intresse att klocka minnen. Det kostade mig totalt med frakt 954 kr (utan frakt 919 kr).

Kingston erbjuder "Lifetime Warranty"... vilket inte är fel.

iMacen hade moppeljudet som barnsjukdom, vilket drabbade onormalt många maskiner. Utöver det har iMac G5 knappast högre felprocent än andra modeller. Däremot har den sålt så pass bra på kort tid att antalet användare som fått trasiga maskiner kan tyckas vara stort, särskilt på ett forum för macanvändare där minsta lilla fel renderar i en ny tråd.

"särskilt på ett forum för macanvändare där minsta lilla fel renderar i en ny tråd."

haha bra sagt.

Köper nog inte förrän efter sommaren, men tack för tipset ändå!

G.lindqvist.
Och det minnet skall fungera i imac g5 rev.b?
lifetime warranty är ju helt ok.

Bevaka tråden