Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa PowerBook på Siba?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-07-11 13:29

Har köpt min Ipod där och funderar på att köpa en PB. Prisskillnaden är försummbar. Vilka är fördelar o köpa på applestore mot siba. PB är ganska heta på den svarta marknaden så jag undrar om man kan stöldförsäkra den eller e man redan försäkrad genom hemförsäkringen.
Hoppas jag kan bli "riktig" medlem snart...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 14:18
Ursprungligen av Muki:

Vilka är fördelar o köpa på applestore mot siba.

det är tvärtom, bara nackdelar såvida man inte är studerande...

Ursprungligen av DaPhox:

det är tvärtom, bara nackdelar såvida man inte är studerande...

jaså, vilka tycker du är nackdelarna med apple store då?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 15:21

servicen: nackdelarna är många om nåt går fel med datorn. bättre att tala med en person bakom disk som inte försöker lura dig på supportpengar...

Brukar dumpa av mina Apple prylar som är inköpta på Mecanet Applestore i valfri Applecenter. Det är inga problem med det.

Fördelarna på SIBA är väl om man kan teckna en sån där pingpong-jag-är-helt-dum-i-huvet-och-tänker-hälla-juice-i-min-dator-försäkring för en struntsumma.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 15:56

Var lite försiktig med Siba eller OnOff mfl. De kränger elektronik som Ica säljer mjölk. Bara för att det står någon bakom disken betyder det inte att han/hon kan någonting. Vänd dig till en Mac-butik där det finns kunnig personal och personligt ansvar för servicen. Kan vara värt några hundra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-11 16:32
Ursprungligen av Eglon:

Var lite försiktig med Siba eller OnOff mfl. De kränger elektronik som Ica säljer mjölk. Bara för att det står någon bakom disken betyder det inte att han/hon kan någonting. Vänd dig till en Mac-butik där det finns kunnig personal och personligt ansvar för servicen. Kan vara värt några hundra...

Onoff säljer väl inte Mac-produkter? Jag tycker det är svårt att jämföra dessa två affärer (Siba och Onoff). Siba måste ju någonstans fått förtroende från Apple i och med att de säljer dessas produkter? Och angående service: det är ju inte den rödklädda säljaren bak disk som lagar ens powerbook ifall något går fel...

Ursprungligen av PJW:

Och angående service: det är ju inte den rödklädda säljaren bak disk som lagar ens powerbook ifall något går fel...

Nej, det är samma folk som lagar datorn som om du handlar på AppleStore.. D.v.s En Apple Service Provider. I detta fall LanMaster.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-11 17:58

Mac ska man köpa på PC-City. Bra priser (?) , just nu iPod på köpet med några modeller.

Powerbook 15 tum Superdrive 1,67 GHz 20990 kr inklusive en iPod Shuffle 512.

Ursprungligen av Wire:

Mac ska man köpa på PC-City. Bra priser (?) , just nu iPod på köpet med några modeller.

Powerbook 15 tum Superdrive 1,67 GHz 20990 kr inklusive en iPod Shuffle 512.

Precis så gjorde jag! Billigt och bra + att shufflen var en rolig överraskning

Beställde en Powerbook 12" Superdrive på SIBA enbart på grund av att de erbjöd mig räntefri avbetalning (i upp till 2 år) -- nyutexaminerad som jag är har jag inte riktigt lust att lägga 16000:- på bordet på en gång och jag skulle aldrig betala av något med ränta ...men ja, nu i efterhand vet jag inte om jag kanske hellre hade pungat upp inne på Macforum eller hos Macoteket:

9 juni - Beställning och alla papper klara.
13 juni - Ringer och kollar läget. Den har inte kommit in.
17 juni - Ringer och kollar läget. Den har inte kommit in. De kan inte ge något datum.
20 juni - Ringer och kollar läget. Den har inte kommit in.
24 juni - Ringer och kollar läget. Det visar sig att den aldrig blev beställd. Men nu är den beställd!
1 juli - Ringer och kollar läget. Den har inte kommit. De kan inte ge något datum.
6 juli - Ringer och kollar läget. Den har inte kommit.
12 juli - Går in i butiken och frågar varför det tar sådan tid. En säljare ringer runt i 20 minuter och till slut så får jag svaret att den ska skickas från Holland "imorgon". Enligt säljaren ska jag ha den i början av kommande vecka. Fortsättning följer...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-11 18:55

Onoff har slutat sälja Apple som de gjorde tidigare, trodde det gällde Siba också. Dock så har Onoff tagit in iPod i sortimentet. Förövrigt så är det bara vissa Apple center som också har egen service direkt i butiken. Övriga leverantörer inklusive Applestore kräver att man skickar in datorn till auktoriserad verkstad.

Jovisst kunskapen på Onoff eller Siba på Apple datorer är kanske inte den bästa (kan dock finnas applefreaks där också) men vad spelar det för roll om du nu vet vad du vill ha och priset är rätt. Skulle något gå snett så skickas datorn iväg till rätt verkstad och konsumentsköpslagen gäller ju oavsett vart du handlar. Det som är fördel är att Siba/Onoff kan erbjuda en motsvarighet till Applecare för mindre pengar. Kom ihåg dock att den inte är worldwide...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 23:27

Vår espressomaskin var på lagning 3 mån förra sommaren! Inhandlad till ett bra pris på OnOff... Men servicen suger rätt ordentligt. Den skickades fel och glömdes bort och hos butiken visste ingen vad de skulle göra. Därav varningen. Men visst: Siba kan bara ha bättre service.

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-07-12 20:48
Ursprungligen av Eglon:

Vår espressomaskin var på lagning 3 mån förra sommaren! Inhandlad till ett bra pris på OnOff... Men servicen suger rätt ordentligt. Den skickades fel och glömdes bort och hos butiken visste ingen vad de skulle göra. Därav varningen. Men visst: Siba kan bara ha bättre service.

Jag lämnade in min mobil på lagning hos SIBA i Skövde för ca en 1,5 månader sedan.
Det skulle ta ca 2 veckor att få den hemskickad, och man fick en liten snitsig länk där man kunde följa status på sin telefonlagning.
Efter två veckors väntade och kollande av länk hade inget hänt, så jag ringde till Skövde:
-"Den är inte här, den är i Nacka på lagning"

Jag ringer till Nacka:
-"Nej, vi har inte fått någon telefon, ring Skövde."

Efter ytterligare 1 vecka av telefonterror från mig så kom det fram att den är borta.
Den är borttappad.

Jag har abonemang och betalar 200 kr i månaden. Kul att betala det för en telefon man ej har, plus att ingen kan nå mig.

Hursomhelst slutade det med att jag fick ta mig till Skövde och hämta ut en ny telefon som var aningen nyare och försumbart bättre. (De kunde inte tänka sig att skicka mobilen hem till mig.)

Väl där fick jag vänta en timme(!) medan dem irrade runt som nackade kycklingar och bekräftade och letade och antagligen tog en rast.

Kompensation för nästan en månad utan telefon plus 200kr i abonemangsavgift fick jag ej.

Mina erfarenheter av Siba är som sagt mardrömslika.

/Kalam

P.S
Hur många "b" är det i "abonemang"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-12 15:46

apple bärbart finns väl ändå inte på siba eller? Inte i gbg iaf och jag hittar inget på deras hemsida heller?

Ursprungligen av Ardri:

apple bärbart finns väl ändå inte på siba eller? Inte i gbg iaf och jag hittar inget på deras hemsida heller?

Finns inte i Borås heller, fast det är klarrt, vi har ju en Apple Center nu med
OnOff hade det innan, men dom fick nästan aldrig sålt nåt för deras modeller var ca 1 år utgångna eller nåt.

Mina personliga erfarenheter av Siba är inte speciellt possitiva.
Otrevligt personal som inte kan ett skit om produkterna de säljer. Allt de strävar efter är att lura i kunderna att köpa den produkt de som säljare får mest provition på, samt att sälja en dyr försäkring. När jag skulle köpa en liten dammsugare försökte säljaren lura i mig att köpa en försäkring som kostade nästan lika mycket som hela dammsugaren (!).
De är inte ens billiga.

Nej nu handlar jag all elektronik på nätet. Lägre priser och man slipper den okunnige säljaren med färgglad slips och kladdigt hår.

(Ungefär samma sak gäller för alla de vanliga elektronikvaruhusen; El-giganten, Power, Onoff)

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 16:48
Ursprungligen av Kristofer:

Mina personliga erfarenheter av Siba är inte speciellt possitiva.
Otrevligt personal som inte kan ett skit om produkterna de säljer. Allt de strävar efter är att lura i kunderna att köpa den produkt de som säljare får mest provition på, samt att sälja en dyr försäkring. När jag skulle köpa en liten dammsugare försökte säljaren lura i mig att köpa en försäkring som kostade nästan lika mycket som hela dammsugaren (!).
De är inte ens billiga.

Nej nu handlar jag all elektronik på nätet. Lägre priser och man slipper den okunnige säljaren med färgglad slips och kladdigt hår.

(Ungefär samma sak gäller för alla de vanliga elektronikvaruhusen; El-giganten, Power, Onoff)

Precis vad jag försökte säga! Instämmer helt.

"Mina erfarenheter av Siba är som sagt mardrömslika"
Kanske var det det som drev kidnapparna att sätta Fabian i en låda???
Någon som snickrar en till Steve just nu?

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-07-21 00:35
Ursprungligen av mattias lindholm:

"Mina erfarenheter av Siba är som sagt mardrömslika"
Kanske var det det som drev kidnapparna att sätta Fabian i en låda???
Någon som snickrar en till Steve just nu?

Hehe, min flickvän och jag skämtade om det på vägen hem och hade faktiskt lite förståelse för kidnapparna...(inte egentligen, men ändå)

På något sätt får detta mig att tänka på när widescreen gjorde sitt intrång...

Det var en man i Holland som tog gisslan.
Hans skäl till det var att folk inte förstod att DET MAN VINNER PÅ LÄNGDEN FÖRLORAR MAN JU PÅ HÖJDEN!!

Det hela slutade om jag minns rätt att polisen sköt honom eller att han tog självmord.

  • Medlem
  • 2005-07-16 19:56

Visste inte ens att Siba sålde powerbook, men hade nog själv inte köpt de där... personalen på siba kan inte något för det mesta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 20:17

Om något mot förmodan går på tok med din nya Powerbook eller iPod ringer du Apples support på 0771-19 95 19, inte till Siba eller var du nu köpte grejorna någonstans. Och du! Köp AppleCare på en gång. Du får tre års telefonsupport och tre års förlängd garanti. Mycket bra om det skulle hända något mystiskt med datorn, och dessutom värdefullt om du skulle få för dig att sälja den efter två år och uppgradera till en ny. Ingen tvekar att köpa en begagnad dator som har ett helt års garanti och support kvar.

Köpte en iBook på Siba fär ett år sedan. Det var ett demoex men skulle vara helt felfritt förutom att batteriet saknades. Efter ett kort tag såg jag att det var en vit fläck längst ned på skärmen. Det blev inte av att gå tillbaka med en gång, men efter några månader pajjade datorn och det gick inte att starta den. Lämnade därför in den och sa äve till om felet på skärmen. Efter en månad ringde de och sa att det skulle bli för dyrt att reparera den så de ville helst köpa tillbaka den. Eftersom jag hade köpt batteri, mer minne och Airport som jag inte skulle få ersättning för så valde jag att få den lagad. efter några veckor fick jag jag gå och hämta den i butiken. Hemma upptäckte jag att skärmen inte var åtgärdad. I våras pajjade datorn igen på samma sätt och jag lämnade åter in den. Även denna gång påpekade jag skärmens fläck och att den hade varit där hela tiden samt att jag inte fick den fixad vid förra reparationen. Efter ett par månader fick jag tillbaka datorn, men utan att skärmen var fixad, jag fick heller inga kommentarer om den från verkstaden.

Vid båda tillfällena har jag velat ringa eller maila för att se hur det går med reparationen och att efteråt kommentera att allt inte var fixat. Siba har varit "smarta" nog att helt skippa möjligheten att kontakta dom per e-post ch det enda telefonnumret som finns går till en "konsumetkontakt" som hänvisar till att gå till närmaste butik. Det går nämligen inta att ringa till butiken. Det kan bli lite krångligt om man har långt till närmaste butik. I butikerna vet dom inget och hänvisar till att ringa verkstaden. På verkstan vet dom inget eftersom de har skickat vidare reparationen till Apple i Holland. De skickade mig istället vidare till Siba. Siba tyckta jag skulle kontakta Apple. Att kontakta Apple är meningslöst då felet inte är ett sådant garantifel som de ska stå för. Felet kommer förmodligen av att datorn har stått framme i affären och någon har pillat lite för hårt på skärmen.

Mitt råd är att inte köpa något annat än möjligvis förbrukningsmaterial (cdr, dvd-r....) på Siba. Köp defintivt inget som kan behöva service. Jag antar att det skulle ha gått till på ungefär samma sätt på andra liknande "stormarknader".

1
Bevaka tråden