Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sirap i CPU'n!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 22:31

Efter den senaste säkerhetsuppdateringen är min 12" powerbook 1.33Ghz med senaste Tigern installerad seg som sirap. Ofta räcker det med att jag har iTunes och Safari igång, det kan ta en minut att växla mellan programmen, iTunes laggar när den ska strömma till min Airport, Att rita upp skärmen tar för evigt.. Till slut går programmen inte att kontakta längre och det är bara att göra hård reboot.

Någon annan som upplevt samma sak? Nån som har nån lösning? Ska jag installera Panthern igen?? Eller är det så enkelt att den känner av att den är ett år gammal och garantin är slut...?

mvh/jensa

om jag var du så skulle jag installera 10.3.x igen

  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 23:24

Tiger suger mycket mer av datorn än tidigare operativsystem. Jag blev rekkomenderad att uppgardera minnet på min PB 15" som är sprillans ny.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 10:53
Ursprungligen av Ian.C:

Tiger suger mycket mer av datorn än tidigare operativsystem. Jag blev rekkomenderad att uppgardera minnet på min PB 15" som är sprillans ny.

Jag har 768meg minne i burken.
Jag installerade Tigern precis när den släpptes och när den fortfarande var boxfresh så funkade det kanon. det är efter senaste uppdateringen som den har segat ihop totalt.. Kanske skulle testa att installera om men i så fall måste jag ju backa upp mail, bilder, musik etc... :-/

Ursprungligen av schmuck:

Jag har 768meg minne i burken.
Jag installerade Tigern precis när den släpptes och när den fortfarande var boxfresh så funkade det kanon. det är efter senaste uppdateringen som den har segat ihop totalt.. Kanske skulle testa att installera om men i så fall måste jag ju backa upp mail, bilder, musik etc... :-/

Har du provat att rensa systemet med Cocktail el. dylikt program? Lär hjälpa en del

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 19:45
Ursprungligen av jazzper:

Har du provat att rensa systemet med Cocktail el. dylikt program? Lär hjälpa en del

Vad är det som ska rensas bort?

Ursprungligen av schmuck:

Vad är det som ska rensas bort?

Cache och loggfiler o.s.v. som segar ned datorn,

Tycker du ska installera om Tigern med valet "Archive and install".
Då behöver behåller den dingamla systemmapp samt din användarkatalog.

På så sätt får du ett fräsht system utan att behöva backuppa allt.

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Tycker du ska installera om Tigern med valet "Archive and install".
Då behöver behåller den dingamla systemmapp samt din användarkatalog.

På så sätt får du ett fräsht system utan att behöva backuppa allt.

Varför krångla till det? Bättre att rensa systemet på onödigt slagg med hjälp av Cocktail http://www.macosxcocktail.com/ eller liknande program.

Ursprungligen av jazzper:

Varför krångla till det? Bättre att rensa systemet på onödigt slagg med hjälp av Cocktail http://www.macosxcocktail.com/ eller liknande program.

Jag ber om ursäkt, har jobbat i windowsvärlden för länge, där löser man alla problem så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 22:29

Du kan ju också göra så att du öppnar terminalen och skriver:

"top -u"

och ser vad som står där.

Intressanta saker är bl.a:

CPU usage: 80.1% user, 19.4% sys, 0.5% idle
Här har jag mkt mkt lite CPU ledigt, men datorn känns faktiskt inte alls seg för det - god bless OSX

465356(0) pageins, 311810(0) pageouts
Jag tror om du har ett tal/högt tal inom parentesen så betyder det "dåliga" saker vad gäller RAM och virtuellt minne på din hårddisk

Sedan ser du ju listan av program/processer som är igång. Just nu är Safari lite besk hos mig:

1279 Safari 107.2%

  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 23:51

Problemet löst!

Det visade sej att jag satt för långt ifrån, alternativt att någon annan trådlös router störde min Airport. Nu när jag flyttat datorn till samma rum som Airporten så är det inte längre något problem!

Det lustiga är att detta påverkat hela systemet till den grad att det blev outhärdligt att jobba vid det... :-/

Tack ändå för er hjälp.

/jensa (som slipper installera om)

  • Medlem
  • 2005-07-16 19:54
Ursprungligen av schmuck:

Problemet löst!

Det visade sej att jag satt för långt ifrån, alternativt att någon annan trådlös router störde min Airport. Nu när jag flyttat datorn till samma rum som Airporten så är det inte längre något problem!

Det lustiga är att detta påverkat hela systemet till den grad att det blev outhärdligt att jobba vid det... :-/

Tack ändå för er hjälp.

/jensa (som slipper installera om)

Verkligen otroligt att något sånt kan påverka så mycket... :S

1
Bevaka tråden