Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flimmer på skärmen

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har sedan jag köpte min mini haft ett flimmer på skärmen när jag kör med 1280x1024 i upplösning på en HP L1925 (DVI). Flimmret uppträder tex. när man kör igång en skärmsläckare men uppträder inte vid vanligt arbete tex. surfning, ordbehandling osv.

Problemet verkar värmerelaterat eftersom det uppträder först när datorn har varit på ett tag. Testade också ett verktyg som klockade ner grafikchippet 30% och då försvann också flimmret.

Har inte brytt mig speciellt mycket tidigare men nu börjar jag irritera mig på det. Efter lite sökande på Internet verkar detta vara ett vanligt problem. Frågan är nu vilka möjligheter jag har?
Köpte minin på Applestore i Februari. Mina 90 dagar har därför gått ut. Kan jag lämna in minin hos närmaste appleåterförsäljare?

Apple verkar ignorera problemet (åtminstone vad jag har läst på nätet) men jag tänker nog bråka lite. Varför skulle man inte kräva att en produkt man har köpt fungerar som utlovats?

Mvh/Nicklas

Problemet som jag ser det är att du inte brydde dig i första hand iallafall innan dina 90 dagar gick ut... Nu är det ju svårt att hänvisa till detta problem, Apple kommer säkert att hävda att felet beror på dig och att du har pillat med ditt grafikkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-22 14:07

hej,
jag har själv en mac mini och har talat med apple riktligt om detta.

kör själv med en LCD skärm, och har flimmer ad infintum.
(går jag dock ner till 1024x768, blir jag av med det. men jag vill inte tro att det är meningen att använda den upplösningen).

angående de 90 dagarna, så gäller det endast generella, altså speciellt, mjukvaruproblem.
gäller det hårdvara, är jag nästan säker (har själv haft min mini i mindre än 2 månader) på att du fortfarande kan snacka med apple support.
(sedan kan du ju alltid förlänga apple-care till 3 år totalt)

sedan, vad jag kommer ihåg, så är hårdvara inte täckt av en 2 årsgaranti om man kan visa att problemet var där när man köpte maskinen?

när jag sist ringde apple care och frågade om apple fixat något fix till DVI-flimmret, frågade jag om, efter garantiperiodens standardutgång (1 år), apple fortfarande påtar sig att fixa DVI flimmret. svaret var lite diffust, men de sa att apple skulle fixa det även då.

...fast hur kul är det egentligen att ha flimmret... APPLE!! :rolleyes:

Självklart är det garanti på hårdvaran i mer än 90 dagar (1-2år). Skulle vara illa annars...
De 90 dagarna gäller ju mest mjukvarusupport.
Jag kommer att lämna in burken till apple flera gånger tills dess att de har fixat det. Efter 3ggr har jag rätt att reklamera köpet. Då får jag väl köpa nästa mini istället...
Vet någon om jag kan lämna in burken till vilken återförsäljare som helst eller måste jag skicka den någonstans i.o.m. att jag har köpt den på Applestore?

Mvh/Nicklas

Ursprungligen av Nicklas S:

Vet någon om jag kan lämna in burken till vilken återförsäljare som helst eller måste jag skicka den någonstans i.o.m. att jag har köpt den på Applestore?

Mvh/Nicklas

Ingen som vet?

Mvh/Nicklas

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-25 14:46

De gångerna jag lämnat in datorer via AppleCare har jag först fått ringa AppleCare och raportera problemet. Sedan har jag fått välja om det skulle lämnas till ett service-center (vilket jag inte tror det finns så många av i Sverige, men läget kan ha ändrats) eller om något bud skulle hämta datorn.

Altså, alla vägar leder mot ett AppleCare-samtal.

Det här är rimligen ett konstruktionsfel. När jag använder min 23-tummare med DVI på minin så blir det horisontella streck i bilden titt som tätt. Det måste vara nåt vaj på DVi-anslutningen. På min G5:a funkar det felfritt.

Senast redigerat 2005-05-25 15:17

Jag tog upp detta med Apple på en gång och har fått ett kvitto på att min dator är en DOA (Dead On Arrival = livstids garanti). Jag har inga större problem med felet idag eftersom det fungerar när jag kör min plattskärm i 60 Hz men när jag väl byter ut skärmen till något större lär felet behöva åtgärdas.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 13:13

liknande problem

jag har stött på liknande problem.

Tyvärr så är det svårt att hitta rätt information på nätet då många har problem med anslutningen av skärmar, som verkar vara relaterade till uppdaterings och frekvensintervall.

Jag kan inte spela spel i 1600x1200, eller använda OpenGL i "windowed" mode om storleken blir fet. Ett enkelt sätt att testa är att köra preview på någon open GL skärmsläckare (RSS feeded i Tiger är en bra variant). Alternativt att köra något plugin till Itunes som ritar grafik via OpenGL. Då kan du anpassa storleken på fönstret så ser du när grafikkortet inte orkar med (blir varmt och ballar ur).

Tyvärr är det ju värmeproblem som är lite dålig konstruktion av mini, men som man nog får leva med (tror inte det blir bättre i nya versioner, men vem vet).

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 18:00

Kom precis hem med en nyinköpt mini, samma fenomen. Flimmer i 1280x1024 (vilket är "rätt" upplösning), går jag ner till ex 1024x768 försvinner det. Problemen finns inte på varesig min PB17" eller min PC koppplad med DVI till samma skärm.

Uppdatering

Lösningen verkar vara att underklocka grafikkortet, vilket beskrivs här. Fortfarande lite problem, samt försämrad prestanda men det kan jag leva med

Senast redigerat 2005-05-26 19:33
  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-14 13:26

har tidigare prövat att klocka ner chippet, men det hjälpte inte särskilt mycket.

däremot har jag haft ett 'case' angående detta, körande hos AppleCare/Support sedan ca. 2-3 månader.
jag har ringt Apple och begärt svar ca. 3-4 gånger genom denna tid.
först meddelade Apple att en lösning var på gång, och att teknikerna filade på problemet oavbrutet.

men, idag när jag ringde, så fick jag veta att Apple inte kommer att fixa problemet, och att det var talan om att min skärm inte levde upp till skärm specifikationer/krav.
(min dator fungerar utmärkt med andra datorer)
det står inget om dess specifikationer på Apples hemsida.

för att säga det milt upplever jag att Apple varit vilseledande i deras marknadsföring.

altså, glöm något on lösningar av flimmer-problemet, om inte du byter skärm, eller VGA-adaptorn, eller (eventuellt) klockar ner grafikchippet.

(disclaimer: jag har använt Apples produkter i nästan 15 år. jag önskar Apple allt väl, men finner detta ärende något prövande)

Ursprungligen av miska:

har tidigare prövat att klocka ner chippet, men det hjälpte inte särskilt mycket.

däremot har jag haft ett 'case' angående detta, körande hos AppleCare/Support sedan ca. 2-3 månader.
jag har ringt Apple och begärt svar ca. 3-4 gånger genom denna tid.
först meddelade Apple att en lösning var på gång, och att teknikerna filade på problemet oavbrutet.

men, idag när jag ringde, så fick jag veta att Apple inte kommer att fixa problemet, och att det var talan om att min skärm inte levde upp till skärm specifikationer/krav.
(min dator fungerar utmärkt med andra datorer)
det står inget om dess specifikationer på Apples hemsida.

för att säga det milt upplever jag att Apple varit vilseledande i deras marknadsföring.

altså, glöm något on lösningar av flimmer-problemet, om inte du byter skärm, eller VGA-adaptorn, eller (eventuellt) klockar ner grafikchippet.

(disclaimer: jag har använt Apples produkter i nästan 15 år. jag önskar Apple allt väl, men finner detta ärende något prövande)

Ok, bra att veta.

Jag ska ändå lämna in burken för åtgärd tills dess att de har fixat problemet eller hävt köpet. Annars får jag väl vända mig till KO...

To be continued...

Mvh/Nicklas

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 15:49

Något jag tycker är väldigt märkligt är att jag med min samsung 913n 19" (VGA) får bättre bild än vad jag hade på min PC med samma skärm.
Den är snuskigt vass på Mini, och kan varmt rekommenderas för Mini ägare som vill ha en bra bild för under 4000kr
Det verkar som detta problem bara gäller vissa dvi-skärmar, då kompisen kör 19" viewsonic tft med dvi-anslutning, och har kanonbild helt flimmerfri.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 23:51

Fick min Mini igår och min nya HP f2304 som klarar av 1920x1200, kör jag den med dvikabeln så får jag flimmer när jag kör filmer och så men nu när jag testar vgakabeln så får jag det inte. Någon annan som "upptäckt" samma fenomen?

Mvh Lari

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-02 18:15
Ursprungligen av Lari Kovanen:

Fick min Mini igår och min nya HP f2304 som klarar av 1920x1200, kör jag den med dvikabeln så får jag flimmer när jag kör filmer och så men nu när jag testar vgakabeln så får jag det inte. Någon annan som "upptäckt" samma fenomen?

Mvh Lari

yep, samma här

Ursprungligen av Lari Kovanen:

Fick min Mini igår och min nya HP f2304 som klarar av 1920x1200, kör jag den med dvikabeln så får jag flimmer när jag kör filmer och så men nu när jag testar vgakabeln så får jag det inte. Någon annan som "upptäckt" samma fenomen?

Mvh Lari

Samma problem med min HP 2335. Det är liksom horisontella färgglada linjer ibland, speciellt mot en mörk bakgrund.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-12 09:07

Jag kör min Mini i 1280x1024 över DVI till min Eizo L565. Kanonbild.

Däremot så köpte jag en Airport basstation och nu kan jag om jag tittar efter riktigt noga tycka mig ser ett lätt "skimmer". Inget som stör dock.

FYI.

så, med andra ord, bara problem med DVI?

1
Bevaka tråden