Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern IDE-hårddisk som master el. slave?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-07-10 10:18

Hej!

Jag har en extern IDE-hårdisk som jag satt i en extern låda (Firewire) och ska använda till min Mac Mini. Men hur ska jag bygla hårddisken? Som master eller slave?

Kan jag dela upp disken i flera partitioner utan att det ställer till problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-10 11:17
Ursprungligen av abbebus:

Hej!

Jag har en extern IDE-hårdisk som jag satt i en extern låda (Firewire) och ska använda till min Mac Mini. Men hur ska jag bygla hårddisken? Som master eller slave?

Kan jag dela upp disken i flera partitioner utan att det ställer till problem?

Du ska säkert bygla den till master. Detta vet jag inte dock, men känner det på mig.
Du kan dela upp disken i flera partitioner utan problem.

Är det någon som vet om det finns en låda för s-ata-diskar som har usb2/firewire800&400?

Ursprungligen av Noumenon:

Är det någon som vet om det finns en låda för s-ata-diskar som har usb2/firewire800&400?

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010073173

Nästan rätt
Menar en tom låda som man kan sätta i sin egen disk i

Jag förstår det men måste göra dig besviken på den punkten. Du får hålla tillgodo med LaCie om du vill ha alla gränsnitt, lösa lådor finns inte att köpa ännu...

Ok, finns ju en, men det är bara för IDE-diskar och har enbart firewire400/800, inte usb.

Ursprungligen av Noumenon:

Ok, finns ju en, men det är bara för IDE-diskar och har enbart firewire400/800, inte usb.

Den jag länkade till har Firewire 400,800 och USB 2.0.

Men lösa lådor går inte att köpa...

Man behöver inte tänka på master och slave när det gäller externa FW-diskar.

1
Bevaka tråden