Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som lämnat in sin PB 12" till Apple för felsökning av fläkten?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag tröttnat ur totalt på min annars vettiga maskin.

Fläkten går ju jämnt i denna värme och jag förstår inte varför fläkten även måste låta så illa.
På samma bord har jag en IBM Thinkpad T42:a och en Thinkpad x23 och båda dessa är helt tysta.
Är så otroligt less på detta då jag lika gärna kunnat köpt en stationär dator eftersom ljudet var av stor betydelse när jag valde.

Ska nu ringa Applecare i morgon så de får lösa problemet. Vet någon annan som haft detta fel ifall de lyckas lösa det? Går det annars att häva köpet? (23feb-05)? Att den sedan blir ofantligt het gör ju inte saken bättre. Är 15" mindre känsliga för lite värme?

Även har jag märkt en konstig sak. När man håller nere en pil tangent så låter något i burken. Fler som har detta felet?

Har exakt samma symptom som du. Både var det gäller högljudda fläktar och ljudet vid piltangenterna. Iofs stör jag mig inte jättemycket på fläktarna eftersom dom inte går igång så ofta om jag har datorn på ett bord, har man den däremot i sängen eller i knät så blir det rena flygplansmotorerna.

Jo det som är så sjukt! Förstår inte varför de valde de absolut billigaste sämsta fläktarna.

Sängen är ju knappt att tänka på, då får det bli en av IBM maskinerna. PB låter ju som en mindre server när den legat i sängen en 10min... tråkigt nog.

Den skall inte ligga i sängen då värme avges genom det eleganta aluminium skalet, bland annat i botten. Botten är dessutom lätt konkav för att skapa ett mellanrum mellan underlaget och datorn, så att värme kommer ut. Kolla dessutom om det finns några uppdateringar till din PB, fläktarna på min gick mer under 10.3.8, mindre under både 10.3.9 och 10.4 men mer under 10.4.1

Det finns ett ställ som heter Griffin iCurve hos bla Macoteket som gör att du kan ha den i sängen utan problem.....

Ursprungligen av ghost9999:

Den skall inte ligga i sängen då värme avges genom det eleganta aluminium skalet, bland annat i botten. Botten är dessutom lätt konkav för att skapa ett mellanrum mellan underlaget och datorn, så att värme kommer ut. Kolla dessutom om det finns några uppdateringar till din PB, fläktarna på min gick mer under 10.3.8, mindre under både 10.3.9 och 10.4 men mer under 10.4.1

Det finns ett ställ som heter Griffin iCurve hos bla Macoteket som gör att du kan ha den i sängen utan problem.....

Du skämtar, ska man ha en bärbar dator som måste ha stativ? Vad är det då för mening med det? Man köper väl knappast en 12" om man inte vill ha en smidig dator att ha med sig överallt. Hur ballt är det att sitta på tåget och ha den i knä med fläktar som går för fulla varv.

Är 15" lika dålig ur detta avseende? Bah, man skulle ha valt x40 istället och köpt en stationär mac....

  • Medlem
  • 2005-07-10 22:26
Ursprungligen av bingolotto:

Går det annars att häva köpet? (23feb-05)?

Ja, wow - det hade varit något det. För min del blir det en PB 17" så fort möjlighet finns.

Ta en bok som underlägg:)

Så här står det i handboken:

Ursprungligen av EricBradley:

Ta en bok som underlägg:)

Så här står det i handboken:

Jo i handboken... men en bärbar dator som inte går att använda som en bärbar dator tycker faktiskt jag skulle behöva en varningsskylt på. Powerbook 12" Bärbar dator som inte får användas som bärbardator. Endast som stationär och inte två skärmar igång eller för mycket hårddiskaktivitet för då låter den illa.

Nä, det som Intel verkligen kan föra med sig är ju vettig hårdvara. För någon till PB kommer jag då inte att köpa, ännu mindre rekommendera. Fasiken, alla de olika Thinkpad jag haft, till och med en rutten Lifebook från FS har klarat av det en ny PB inte gör.

Jag är riktigt riktigt besviken.

En till fråga!

Är 15" lika hopplöst dålig?

Bingo!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 12:59
Ursprungligen av EricBradley:

Bingo!

:D....

Bah!

Jag hatar numera Apple's hårdvara... Operativet är däremot omöjligt att hata..... Men hårdvara som inte funkar som allt annat kan vara okej om det är till det bättre men är det till det sämre så kan det vara.....

Ursprungligen av bingolotto:

Bah!

Jag hatar numera Apple's hårdvara... Operativet är däremot omöjligt att hata..... Men hårdvara som inte funkar som allt annat kan vara okej om det är till det bättre men är det till det sämre så kan det vara.....

Du har problem. Men det betyder ju inte per automatik att alla andra har det?

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Du har problem. Men det betyder ju inte per automatik att alla andra har det?

Njae! Eftersom Apple t.o.m säger att man inte ska ha datorn på en kudde eller dyl har de problem. Tar man även antal trådar det har varit om detta ämne att 12" blir för varm och fläktarna går hela tiden kan man lätt räkna ut att det handlar om dålig hårdvara. Sen att alla inte upplever detta är en annan sak.

Det som gör en arg är att Apple har gjort en bärbar dator som ska användas som en stationär! Vad är det logiska i det?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 08:24
Ursprungligen av bingolotto:

Njae! Eftersom Apple t.o.m säger att man inte ska ha datorn på en kudde eller dyl har de problem. Tar man även antal trådar det har varit om detta ämne att 12" blir för varm och fläktarna går hela tiden kan man lätt räkna ut att det handlar om dålig hårdvara. Sen att alla inte upplever detta är en annan sak.

Det som gör en arg är att Apple har gjort en bärbar dator som ska användas som en stationär! Vad är det logiska i det?

Jag har en 12" sedan ett par år. Fläktarnas igångsättande har varierat över olika systemuppdateringar. Kör nu 10.4.1 och de går inte igång så där väldigt ofta ändå tycker jag. Vissa program (speciellt i kombination) verkar framkalla att fläktarna startar men man vänjer sig. Dessutom går de ju inte permanent. När temperaturen sjunkit stannar ju fläkten igen. Vad gäller att ha datorn med sig i sängen går det alldeles utmärkt. Om datorn däremot är mer eller mindre inbäddad i täcken kuddar etc. så blir värmeavledningen sämre såklart. Det finns andra sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 11:00
Ursprungligen av bingolotto:

Nu har jag tröttnat ur totalt på min annars vettiga maskin.

Fläkten går ju jämnt i denna värme och jag förstår inte varför fläkten även måste låta så illa.
På samma bord har jag en IBM Thinkpad T42:a och en Thinkpad x23 och båda dessa är helt tysta.
Är så otroligt less på detta då jag lika gärna kunnat köpt en stationär dator eftersom ljudet var av stor betydelse när jag valde.

Ska nu ringa Applecare i morgon så de får lösa problemet. Vet någon annan som haft detta fel ifall de lyckas lösa det? Går det annars att häva köpet? (23feb-05)? Att den sedan blir ofantligt het gör ju inte saken bättre. Är 15" mindre känsliga för lite värme?

Hur gick det hos Apple?

Jag har en PB 12" sedan april förra året. Är mycket missnöjd med ljudet från fläkten. Använder den tillsammans med extern skärm. Fläken går nästan jämt. Ofta högt.

  • Medlem
  • 2005-07-12 13:02
Ursprungligen av Oloff:

Jag har en PB 12" sedan april förra året. Är mycket missnöjd med ljudet från fläkten. Använder den tillsammans med extern skärm. Fläken går nästan jämt. Ofta högt.

Ta hem ett temperatur-mätningsprogram, t ex X recource graph
-> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16761
- med detta kan du se varma olika delar av datorn blir.

Häromdagen var jag i en datoraffär där PB 17", 15" och 12" stod uppställda. 17" & 15" var tysta och bara lite varma, 12" var het och fläkten stod på förfullt - den hade nämligen en stor Cinema display kopplad till sig och den blå RSS-skärmsläckaren gick på båda skärmarna. Detta gör nog att grafikkortet blir aningen varmt i sommarvärmen!

Min PB 12" fläktar en hel del just nu, men sen så är det ju också 30 grader varmt inomhus just nu så det är förståeligt, tycker jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 13:29
Ursprungligen av Ma:

Ta hem ett temperatur-mätningsprogram, t ex X recource graph
-> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16761
- med detta kan du se varma olika delar av datorn blir.

Häromdagen var jag i en datoraffär där PB 17", 15" och 12" stod uppställda. 17" & 15" var tysta och bara lite varma, 12" var het och fläkten stod på förfullt - den hade nämligen en stor Cinema display kopplad till sig och den blå RSS-skärmsläckaren gick på båda skärmarna. Detta gör nog att grafikkortet blir aningen varmt i sommarvärmen!

Min PB 12" fläktar en hel del just nu, men sen så är det ju också 30 grader varmt inomhus just nu så det är förståeligt, tycker jag...

Jag kör Temperatur Monitor och har i ett år tittat på temperaturnivåer när fläkten går på och av, upp och ned, året runt.

De flesta som köper en av apples bärbara proffsmaskiner flyttar antagligen datorn mellan olika skrivbord. Tror inte att apple skapade maskinerna för surfande, filmtittande och bildhantering i sängen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-12 14:12

Antar att 12" PB är mer värmekänslig än 15", eller? Min 15" PB är tyst, även när fläktarna är igång. Använder den både på bord, i knät samt för filmtittande i sängen.

1
Bevaka tråden