Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Computer Sweden sätter Oscar Bjers i heta stolen

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av thevil:

Jag gillar entreprenörer, men har också lite svårt för Jens. Av flera skäl... exempelvis:

Han verkar ha ett ego som är större än JoS marknadsandel. Han försöker ofta framstå som någon sorts teknisk innovatör när han är en duktig importör. Han verkar vara lite trög. Han har en överlag sunkig stil (låten han spelade in och la med på sina spelare och att han framstod som ett arrogant barn i sitt framträdande i tv under piratdebatten "NU FÅR NI VÄL TA OCH KAMMA TILL ER!!" och alla fåniga pressreleaser hans företag skickar ut i tid och otid om allt mellan himmel och jord).

Den senaste lanseringen från JoS, seriefiguren SuperJens, skedde i en pressrelease som också avhandlade ämnet upphovsrättslagen där JoS gör gemensam sak med Centern och kritiserade lagen. Det är svårt att ta en person eller ett företag på allvar som inte kan hålla sig till ämnet utan måste tönta till det med en seriefigur.

Ursprungligen av Alphonze:

Varför? Det är väl kul och bra med en svensk entreprenör till skillnad från amerikanska Apple..?

Som en sa efter ditt inlägg stämmer rätt bra. Tycker han verkar rätt oskön och rent av korkad. Branda importerade mp3-spelare är han förvisso bra på.

Med de frågor som ställs så blir svaren där efter. Som vd för det nordiska försäljningsbolaget har han ingen chans att säga när om de kommer att ändra på DRM-skyddet, göra bärbara med höger-klick etc.

Tragiskt att han inte kan stava, dock - om det nu är han som skrivit svaren...

Jag tror Oscar Bjers lever ett bra liv även om han har brister i sin svenska. Däremot borde Computer Sweden styra upp svenskan innan de publicerar artiklen. Eller räknas det som "chatt" där man lägger in frågor och svar oredigerade?

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Med de frågor som ställs så blir svaren där efter. Som vd för det nordiska försäljningsbolaget har han ingen chans att säga när om de kommer att ändra på DRM-skyddet, göra bärbara med höger-klick etc.

Tragiskt att han inte kan stava, dock - om det nu är han som skrivit svaren...

Jag tror Oscar Bjers lever ett bra liv även om han har brister i sin svenska. Däremot borde Computer Sweden styra upp svenskan innan de publicerar artiklen. Eller räknas det som "chatt" där man lägger in frågor och svar oredigerade?

/c

Oj! Jag menade givetvis att han inte kan stava till iTunes och iPod... Menade givetvis inte att klanka ner på något annat... Jag var lite otydlig, märker jag.

Ursprungligen av thurfjell:

Oj! Jag menade givetvis att han inte kan stava till iTunes och iPod... Menade givetvis inte att klanka ner på något annat... Jag var lite otydlig, märker jag.

Det kan han stava till, men Computer Sweden följer här rekomendationera från Språknämnden och TT.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Det kan han stava till, men Computer Sweden följer här rekomendationera från Språknämnden och TT.

/c

Vad hemskt.

Ursprungligen av thurfjell:

Vad hemskt.

De är väl helt enkelt inte intresserade att komma ihåg om det är PhotoShop eller Photoshop, Indesign eller InDesign. För att inte tala om var Nvidia skriver namnet på sina grafikkort.

Värt att notera är att det bara verkar vara Mac-användare som stör sig. Därför så gick Macworld ifrån sin den rekomendationen och började skriva såsom Appel gör. Om de tillämpar det fullt ut på alla produktnamn vet jag inte.

Läste att Jens Nylander och Centerpartiet uttalat sig mot lagen på en gemensam presskonferens.

/c

Ursprungligen av thurfjell:

Vad hemskt.

I vissa fall tycker jag CS gör rätt. Men i andra fall kan de vara lite väl hårda, exempelvis i fallet OS/2 (operativsystem från IBM för er som inte minns det. rätt anständigt sådant också) där CS vägrade skriva annat än OS2 vilket förvirrade en hel del läsare.

Ursprungligen av Joacim Melin:

I vissa fall tycker jag CS gör rätt. Men i andra fall kan de vara lite väl hårda, exempelvis i fallet OS/2 (operativsystem från IBM för er som inte minns det. rätt anständigt sådant också) där CS vägrade skriva annat än OS2 vilket förvirrade en hel del läsare.

I vilka fall gör de rätt? Jag läser inte CS, så jag kan inte uttala mig. Men jag tycker definitivt att de borde stava iPod/iTunes och så vidare rätt - de är ju inarbetade produktnamn...

Hur svårt kan det vara och lägga in en post i en för tidningen global rättstavningsordbok för Word/etc:a? ;o)

Ursprungligen av thurfjell:

I vilka fall gör de rätt? Jag läser inte CS, så jag kan inte uttala mig. Men jag tycker definitivt att de borde stava iPod/iTunes och så vidare rätt - de är ju inarbetade produktnamn...

Hur svårt kan det vara och lägga in en post i en för tidningen global rättstavningsordbok för Word/etc:a? ;o)

Anledningen till att CS och andra tidningar stavar "fel" är för att inte gynna produkten och hålla rågången mellan reklam och redaktionell text.

Så här säger TT-språket (som är ett rättesnöre för journalistisk text):

-------
Versal eller gemen? // Versal eller gemen?
Läkemedel och produktnamn

Namn på läkemedel skrivs [---].
Produktnamn med avvikande stavning normaliseras av TT i löpande text. Exempel: iMac blir Imac.

-------

Således blir iTunes Itunes och iPod Ipod.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 14:15
Ursprungligen av thurfjell:

Oj! Jag menade givetvis att han inte kan stava till iTunes och iPod... Menade givetvis inte att klanka ner på något annat... Jag var lite otydlig, märker jag.

el. menar du Itunes & Ipod?

Ursprungligen av DaPhox:

el. menar du Itunes & Ipod?

Uppenbarligen inte. ;o)

Ta d lungt Thurfjell & andra "varumärkesstavningsfanatiker".
Det är bättre att få folk att konvertera än att få dem att reta sig på "annorlunda" stavningar som iMac och iBook. Få dem att köpa en mac. Om de sedan kallar den för Imac så tja...

/Jx med två konvertiter i vänkretsen under våren.

Jens of Sweden är ute och cyklar.

Apple har byggt infrastrukturen för ITMS, utvecklat programmen, hårdvaran, betalat för all marknadsföring och förhandlat med alla skivbolag i alla de länder som ITMS nu startat upp i.

Då kommer JoS och vill ha en del av kakan genom att kräva tillgång till AAC-formatet. Sen hävdar han att Apple låser in kunderna; han tycks ha glömt att det fortfarande går utmärkt att ladda ner musik till iTunes, bränna ut den på CD och sen importera den igen i MP3-format. Bökigt, javisst, men det är Apples hemmaplan och då bestämmer de reglerna.

Skall väl tillägga att det är min högst personliga åsikt och ingen annans.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-26 13:25
Ursprungligen av Christian Å:

Läste att Jens Nylander och Centerpartiet uttalet sig mot lagen på en gemensam presskonferens.

/c

Tänk ändå vad Jens gjort sig ett namn i fildelningssammanhang. Varför ser ingen hans egenintresse i att mp3:or ska få flyta fritt på nätet? (Liksom Birgerssonsn egenintresse)
Svagt att deras , som jag ser det, verkliga intresse i frågan aldrig lyfts upp.

Men det är ju så media till stor del fokuserar idag. I "marknadens" intresse...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 12:15
Ursprungligen av Micke F:

Tänk ändå vad Jens gjort sig ett namn i fildelningssammanhang. Varför ser ingen hans egenintresse i att mp3:or ska få flyta fritt på nätet? (Liksom Birgerssonsn egenintresse)
Svagt att deras , som jag ser det, verkliga intresse i frågan aldrig lyfts upp.

Men det är ju så media till stor del fokuserar idag. I "marknadens" intresse...

Hans verkliga intresse är ju precis det som inte lyft fram i media. Och varför är det så hemskt att vilja lyfta fram sina egenintressen? Varför ska det vara så fult att vilja tjäna pengar i Sverige? Suck!

Hans egenintresse är att han vill in och konkurrera med Apple och även få ner priserna på digitalmusik, konstigt att folk missar det. Visst Apple har byggt upp ett varumärke och nisch runt Music Store, men det gynnar inte marknaden och framför allt inte oss konsumenter!

Ursprungligen av Joacim Melin:

Den senaste lanseringen från JoS, seriefiguren SuperJens, skedde i en pressrelease som också avhandlade ämnet upphovsrättslagen där JoS gör gemensam sak med Centern och kritiserade lagen. Det är svårt att ta en person eller ett företag på allvar som inte kan hålla sig till ämnet utan måste tönta till det med en seriefigur.

Precis den "töntheten" han lyckas skapa sig ett namn och uppmärksamhet på. Tycker det är frisk vågat! Därmed hälften vunnet.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Hans verkliga intresse är ju precis det som inte lyft fram i media. Och varför är det så hemskt att vilja lyfta fram sina egenintressen? Varför ska det vara så fult att vilja tjäna pengar i Sverige? Suck!

Hans egenintresse är att han vill in och konkurrera med Apple och även få ner priserna på digitalmusik, konstigt att folk missar det. Visst Apple har byggt upp ett varumärke och nisch runt Music Store, men det gynnar inte marknaden och framför allt inte oss konsumenter!

Precis den "töntheten" han lyckas skapa sig ett namn och uppmärksamhet på. Tycker det är frisk vågat! Därmed hälften vunnet.

Va? Gynnar inte konsumenten? När kunde du senast köpa en låt för 9 kr i en skivbutik?

Ang. Apples DRM, är ni säkra på att det ens är Apple som vill ha det? Det kanske (och är antagligen) ett krav från de stora skivbolagen. Att Apple inte "öppna upp" iTMS för fler mp3-spelare är väl inte så svårt förstå? Tänk om Volvo skulle ge färdiga ritningar till SAAB om deras nya kommande C40, det vore väl inte så smart? "Har varsigod bygg den här och tjäna storkovan"...Fetchans att Apple ger bort något som detta i första taget
Det man själv utvecklar får man själv första tjing på så är det bara.
Nu ska jag sova, gonatt

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-02 08:48
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Hans verkliga intresse är ju precis det som inte lyft fram i media. Och varför är det så hemskt att vilja lyfta fram sina egenintressen? Varför ska det vara så fult att vilja tjäna pengar i Sverige? Suck!

Hans egenintresse är att han vill in och konkurrera med Apple och även få ner priserna på digitalmusik, konstigt att folk missar det. Visst Apple har byggt upp ett varumärke och nisch runt Music Store, men det gynnar inte marknaden och framför allt inte oss konsumenter!

Klart han och andra ska få tjäna pengar, men jag uppfattar mediabilden av Jens och Jonas som "försvarare av fri fildelning", vilket ju i förlängningen främst gynnar deras respektive nischer.

Vill han (Jens) verkligen få ned priset på musik, borde han skapa en JosMusicStore med jättebilliga MP3:or till sina "egna" spelare, det vore väl det bästa sättet att "gynna konsumenterna"?
Varför gör han inte det? :rolleyes:

Bevaka tråden