Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk Mac - PC, steg för steg

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoppas jag nu inte gett er förhoppningen (via min rubrik) att jag har steg för steg lösning på hur man kopplar Mac till PC och vice versa. Det är tyvärr tvärtom!

Dock är min tanke att denna tråd ska ge hjälp till sådana som mig, som ej fått det att funka.

Så till er som kan, vore det vänligt om ni metodiskt går igenom vilka inställningar som måste göras på både Mac och Pc för att få det att funka i ett enkelt nätverk, säg 1st Mac och 1st Pc.

Utgå ifrån användandet av Jaguar (eftersom det ska vara bättre i Mac-Pc nätverk än 10.1) och att PC:n kör Windows 2000 eller Windows XP. Och inget användande av Dave (som jag vet är ett utmärkt program, men vill koppla enbart Jaguar - XP/2000).

Tack på förhand,
Mathias

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-12 22:00

Bra initiativ mathias! Jag e oxå intresserad av detta!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-12 22:41

mycket bra.... behöver inte veta just nu men innom en månad är det hög atraktivt för min del..

hoppas nu nån kan vara så snäll och förklara

Ansluter mig till den frågande skaran ovan......

En solklar kandidat till ett kommande FAQ-forum.

  • Medlem
  • 2002-12-12 23:27

Ja, Apple påstår att det är plug-and-play, men problem uppstår alltid ändå. Jag har aldrig varit med om att det "bara har funkat", utan att man tänker till lite grann.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-12-12 23:43

De ska väl inte vara ett problem, bara macen och pc´en ligger i samma ip slinga ?

Har alltid funkar för mej

  • Medlem
  • 2002-12-12 23:55

"ip-slinga"?

Man kan få alla tänkbara felmeddelande vid kopiering av filer. Speciellt när man skriver till en Windows-volym... och hur f-n delar man ut en mapp på nätverket i OS X?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-13 02:32

hmm... om jag har gjort "rätt" eller inte vet jag inte...
Men det funkar. Har en delad mapp på min PeZe som jag kommer åt ifrån macen... (menyn "gå" i finder, anslut till server) där kan jag droppa eller hämta filer från macen... Kan inte söka direkt från pc´n, men jag upplever inte det som något större problem.

Men, tips på inställningar mottages tacksamt!

/jonaz

Testade att ansluta till en pc på kontoret. Jag valde Gå->Anslut till server... i Finder och fick upp en lista på tillgängliga pc:s. Valde en av dessa, loggade in och kunde ansluta valfri volym. Det gick bra trots att användarnamnet innehåll ett "ä".

Inställningarna på pc:n har jag inte i huvudet just nu, men de är inställda för att delas ut till andra pc-datorer. OS:et var Win2000 på pc:n och 10.2.2 för min del.

1. TCP/IP protokollet ska läggas till på nätverksinställningarna i windows.

2. Dela ut en katalog på pcn och ange rättigheter

3. Anslut genom "connect to server" och välj pcn och sen vilken mapp du vill mounta. Kommer inte pcn upp i listan skriver du: smb://ip_nummer_till_pcn eller smb://pcns_namn

  • Medlem
  • 2002-12-13 03:35

Trots att man gör så, så kan man få felmeddelande -36 när man skriver till de utdelade volymerna. Finns det inget lätt sätt att istället jobba åt andra hållet? Dvs dela ut mappar åt Windows.

Efter att ha läst runt på de olika trådar som finns här på 99mac och prövat diverse tips, så kan jag definitivt konstatera att det INTE funkar lika lätt som Apple säger det ska göra!

Att plugga ihop min PC med min bärbara PC är inga problem. Så länge dom har samma arbetsgrupp, mappar utdelade och rätt protokoll installerade.

Men när jag kopplar in min PC mot min G4 med 10.2 funkar det inte.
- Om jag vill "visa datorer i samma arbetsgrupp" på min PC hittas inget.
- Om jag söker efter datornamn på min PC händer inget.
- Om jag använder "anslut till server" på min Mac hittar han inget.
- Om jag skriver "smb://datornamn/utdelad mapp" får jag error "-36".

Eftersom det uppenbarligen finns folk som kan nätverk, och som får det att fungera mellan Mac och PC söker jag efter ALLA inställningar som måste göras. (steg för steg)

Inte heller är jag nöjd om jag "bara" kan hitta min Mac från min PC eller tvärt om. Det ska vara lika lätt att "browsa" mappar på min PC från min Mac som tvärtom. Det SKA gå, allt som behövs är hjälp från någon (som till skillnad från mig) vet hur man ska göra.

Mina förhoppningar ligger på er kunniga (Mikael W, Martin Björnström m.fl....)

Hoppas på svar, och vore KANON om det kunde sättas upp som en FAQ.

Om det är någon som har länk till sida där man kan läsa mer om Mac - PC nätverk är den också uppskattad, men 99mac har över 2700 medlemmar (om jag inte minns fel) som tillsammans sitter på en enorm mängd kunskap. Visa vad ni kan!

Än igen, tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 10:28

En sak som är lätt att glömma är att man ska tillhöra rätt "workgroup", det ställer man in med "Directory Access" som finns i program/verktygsprogram (på svenska heter den "Kataloginställning")
Öppna låset, markera smb, tryck på inställningar...

Om jag kunde återskapa problemen så kanske jag kunde hjälpa, men just nu fungerar det faktiskt väldigt smidigt här. Jag kopierade 1 gig material från en firewire-disk ansluten till en pc till min mac nyligen. Helt utan strul.

Har faktiskt inga problem att ansluta till pc, funkar varje gång.

Däremot brukar det inte funka bra åt andra hållet. Den enda gången det funkade bra var när jag provade Dave, men då kom jag aldrig åt pc burkar från macen, så jag la ner det.

Nu har jag fått det att fungera. Har prövat runt lite, och kan nu komma åt båda Mac- PC och PC- Mac.

Har lagt upp en "steg för steg" beskrivning av hur jag gjort (med bilder). Kolla gärna in den och pröva. Meddela mig även om jag gjort onödigt mycket, eller om det finns enklare sätt att gå tillväga, eller om det inte fungarar för er.

http://www.dehlinfoto.com/network/network.html

Mvh,
Mathias

PS kolla gärna in hemsidan http://www.dehlinfoto.com även om den inte är klar och kom med tips och synpunkter DS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 15:18

Använder linux burk med samba och det är inga problem alls (förutom att å ä eller ö i filnamn blir keff - olika ascii koder mac/pc).
Ansluta till samba servern: smb://servernamn/share eller hellre smb://workgroup;username@servername

Kör 10.2.2

Uppdatering:
Har problem att få PC:n att hitta Macen. Alla inställningar är lika. Enda skillnaden är att jag kopplade inte min bärbara PC mot min PC och tog lite filer. När jag sedan satte ihop Macen och PC:n så kunde jag hitta PC:n från Macen utan problem, men inte tvärt om.

Sådant gör min galen. Datorer måste vara de mest inkonsekventa maskinerna som finns. Ena minuten funkar det, andra inte. Detta gör det såååå mycket svårare att lära sig hur man ska göra saker.

Om någon har något tips är jag mycket tacksam. Kolla även igenom min länk med de inställningar jag gjort och se om ni kan upptäcka något som fattas.

Startade Mac och Pc idag. Allt funkar. blir inte riktigt klok på det hela, men måste blivit något då jag kopplade bärbar - pc som när man stängt av datorerna återställts, och nu funkar allt igen...

Hmm. Jag planerar att använda min brors skrivare (han har PC med Windows XP på). Men jag är totalt värdelös på detta med datorer så; hur gör man?

Hallojse!
Nu har jag också hunnit sitta och bråka lite med att få pc´n (XP Pro) att dyka upp på macen (OSX 10.2.2) och vice versa.
Lyckades efter att ha döpt om den workgroup som pc´n skulle tillhöra och konfigurera SMB med Directory Access (Applications/Utilities).
Directory Access:

Vete katten varför det inte funkade först men jag var tvungen att byta namn på den workgroup burkarna skulle tillhöra - funkade inte om jag ändrade på macen att tillhöra den som redan var definierad på pc´n.

Accounts:
Hittade en inställning under Accounts (Applications/Utilities) som gjorde att jag kunde logga in från pc´n.

För att kryssrutan Allow user to log in from Windows ska tändas måste du fylla i Current Password (duh).

Nu har iaf jag ett någorlunda fungerande nätverk hemma - fast jag får bättre hastigheter när jag använder KDX för filöverföring.
//Tomas
Nu har jag flyttat bilderna till en annan server och hoppas att det ska funka bättre. God jul!

[ 24 December 2002, 11:37: Meddelandet ändrat av: Tomas Friberg ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mathias:
Nu har jag fått det att fungera. Har prövat runt lite, och kan nu komma åt båda Mac- PC och PC- Mac.

Har lagt upp en "steg för steg" beskrivning av hur jag gjort (med bilder). Kolla gärna in den och pröva. Meddela mig även om jag gjort onödigt mycket, eller om det finns enklare sätt att gå tillväga, eller om det inte fungarar för er.

http://www.dehlinfoto.com/network/network.html

Mvh,
Mathias

PS kolla gärna in hemsidan http://www.dehlinfoto.com även om den inte är klar och kom med tips och synpunkter DS

Väldigt bra och tjusig manual men jag ska klaga ändå
Man kan ju inte ställa in vad som ska delas ut på macen, hur gör man?

Det enda jag vet är att man måste dra det man vill dela ut till mappen "public". Är inte så förtjust över det eftersom man då måste antingen flytta sin mapp eller sina filer (och förstöra den fina ordning man har på sin HD) eller kopiera mapp eller filer och då tar det ju upp mer HD-utrymme!

Skulle vilja kunna högerklicka och välja dela ut, precis som på PC. Sedan vore det fantastiskt praktiskt, om man i sin public mapp kunde se vilka mappar man delat ut (som ligger på andra ställen på HD:n) genom ett alias eller liknande.

Finns det något sätt att dela ut en mapp utan att flytta / kopiera en mapp till "public"?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-16 09:45

För att bestämma vad som ska delas ut rekommenderar jag "SharePoints"...
http://www.hornware.com/sharepoints/

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mathias:
Det enda jag vet är att man måste dra det man vill dela ut till mappen "public". Är inte så förtjust över det eftersom man då måste antingen flytta sin mapp eller sina filer (och förstöra den fina ordning man har på sin HD) eller kopiera mapp eller filer och då tar det ju upp mer HD-utrymme!

Skulle vilja kunna högerklicka och välja dela ut, precis som på PC. Sedan vore det fantastiskt praktiskt, om man i sin public mapp kunde se vilka mappar man delat ut (som ligger på andra ställen på HD:n) genom ett alias eller liknande.

Finns det något sätt att dela ut en mapp utan att flytta / kopiera en mapp till "public"?

Om du ger kontot admin rättigheter får du väl tillgång till allt men det är ju inte så bra iheller.

Bra initativ Mathias! Det gjorde det lättar för mig.. men det vill ändå inte fungerar, tyvärr.

Jag kommer så långt som anslutningsrutan (när jag ska logga in på win2k burken), men varje gång jag loggar in får jag "felmedelande = -36" från samba.

Sundevall - Du har ingen firewall typ "ZoneAlarm" eller "Norton Personal Firewall"
installerat på din PC? När jag körde Norton PF så fick jag -36 från min Mac när jag ville koppla. Efter att ha kört "wizard" och lagt till kopplingen mellan Mac - PC i min "trusted zone" så funkade det.

Det funkade även om jag stängde av FireWallen. Om du har någon FW stäng av så den inte startar upp vid start, starta sedan om datorn och pröva igen.

Lycka till.

Jag har ingen firewall igång på varken PC:n eller Macen, dock har jag en router/switch som fungerar som firewall mot internet (kanske också i nätverket iom mina problem?), men jag har inte hittat några inställningar i routern som kan blockera mitt nätverk.

Faktum är att iBooken då och då dyker upp i mitt nätverk när jag tittar in i "mina nätverksplatser" på PC:n, men den går inte att komma åt. Detsamma gäller Macen, jag hittar PC:n, men inloggningen vill inte fungera (fel = -36 ).

Jag känner mig bra sugen på att bara formatera datorn och slänga in linux.

Några andra tips? All hjälp uppskattas

Upptäckte idag att en PC med win2000 här på kontoret inte gick att ansluta till, trots att en annan med win2000 gick utmärkt. Skillnaden visade sig vara att den som inte fungerade körde SP1 medan den som fungerar kör SP2. Kan inte garantera att detta var skälet till felet, men det är min gissning.

(SP står för Service Pack, vilket en större uppgradering av system som Microsoft släppt.)

Sundevall - Mitt amatörmässiga tips är att det är din router/switch som spökar. Pröva koppla en korsad nätverkskabel direkt emellan dina datorer efter att haft dom avstängda båda två och kolla om du får samma felmeddelande.

Bevaka tråden