Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare i PHP söker tips

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-08 10:30

Jag är en total nybörjare i programmering men skulle gärna vilja skapa en website där PHP används. Planen är att göra en lista över webhotell och då skulle jag vilja ha dessa sidor:

1. En sida om varje webhotell där deras features listas (samma tabell för alla för lätt jämförelse)
2. Funktion för att jämföra olika webhotell sida vid sida
3. Sökfunktion bland webhotellen
4. Klickräknare för att se vilka som är populärast
5. Standardiserad sidhuvud och sidfot som finns på alla sidor
6. Annonshantering

Att helt lära sig PHP känns som ett oöverstigligt projekt. Letade lite efter enkla gratisskript som man kan bygga från men har inte hittat något bra än. Finns det sådana?

Såg att man kan bygga PHP-sajter i Dreamweaver. Får man någon hjälp då eller får man börja från början?

Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-08 10:32

Det är inte alls oöverstigligt att lära sig php och det är nog ett måste att kunna det om du ska få ihop siten som du vill. Köp en bra bok och börja plugga

Varför köpa en bok?
Vi sitter ju alla på världens största bibliotek, bara sök. Finns massor med skolor!
Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-08 12:47
Ursprungligen av patriccarlsson:

Varför köpa en bok?
Vi sitter ju alla på världens största bibliotek, bara sök. Finns massor med skolor!
Lycka till!

Du kan inte ta med din powerbook i badet

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-08 23:46

Tack för alla snabba svar! De uppskattas verkligen. Jag har ytterligare en fråga: hur gör jag den enkla databasen där jag sparar informationen om de olika webhotellen t.ex.? Vilka program använder man till detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-09 01:13
Ursprungligen av gurne:

Tack för alla snabba svar! De uppskattas verkligen. Jag har ytterligare en fråga: hur gör jag den enkla databasen där jag sparar informationen om de olika webhotellen t.ex.? Vilka program använder man till detta?

Förslagsvis MySQL som är gratis.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-09 11:16

Just det, misstänkte att MySQL var det bästa alternativet. Dessutom stöds det av mitt webhotell, kan ju vara bra.. Vilket program ska man använda för att hantera databasen? Jag kollade på Versiontracker.com och där verkade CocoaMySQL vara populärt. Vilka program använder ni?

Ursprungligen av rhesus:

Du kan inte ta med din powerbook i badet

Sant, fast. Med lite plast + knep och knåp så kanske man kan utmana ödet?

php.net och phpportalen.se är bra annars.

För att börja någonstans så har du ju:
PHP-portalens skola: http://www.phpportalen.net/school.php

samt ovärderliga http://www.php.net

/M

  • Oregistrerad
  • 2005-07-08 12:22

Kul att du valt php.
Inte bara går det ganska snabbt att lära sig, jag förvånas ständigt över mängden möjligheter jag upptäcker för varje ny tjänst jag bygger med just php.
Roliga möjligheter är t.ex att göra sin egna web-mail, som kan göras både snabb och med ordentligt avancerade sökmöjligheter tack vare det utmärkta IMAP-stödet i php. Att kunna göra enklare bildbehandling är också något som jag funnit användbart för vissa tjänster.

Det svåraste med den tjänsten du skissar på verkar vara att fixa innehållet..
Som alltid så är det datainsamlingen som är den stora utmaningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-09 19:34
Ursprungligen av Tomas Lindholm:

...tack vare det utmärkta IMAP-stödet i php...

Har du länkar til shysst dokumentation över detta? Jag hade svårigheter att bygga min ofullständiga webbmail senast och minns att jag tyckte det var rätt svårt att hitta ordentig information om hur man skulle gå tillväga.
Är lite inne på att bygga en webmail där man lägger in flera imap-konton som man hanterar samtidigt... typ att inboxarna slås ihop bara...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-10 10:37
Ursprungligen av ivar:

Har du länkar til shysst dokumentation över detta? Jag hade svårigheter att bygga min ofullständiga webbmail senast och minns att jag tyckte det var rätt svårt att hitta ordentig information om hur man skulle gå tillväga.
Är lite inne på att bygga en webmail där man lägger in flera imap-konton som man hanterar samtidigt... typ att inboxarna slås ihop bara...

Samma här! Verkar mycket intressant.

En sidofråga, vad finns det för PHP-program för att koda på mac?
Sitter just nu med PHPedit för XP. Vore bra att ha lite alternativ lagom till att jag switchar

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-10 11:41

Nu har jag lyckats skapa min första MySQL-databas och jag har testat att lägga in ett par fält och rader i denna. Jag hade tänkt att lägga in en hel del information i databasen och då undrar jag om det finns något smidigt sätt att göra detta (kan tyvärr inte komma åt databasen via "remote access" eftersom detta inte tillåts av mitt webhotell).

En annan fråga: finns det något program/script som hjälper till att skapa lite PHP-kod för att bläddra i databasen, söka osv.

Tack!

  • Medlem
  • 2005-07-10 13:54

För det första skall jag börja med att skälla lite på dig..
Ut med dig i det fina vädret, inte funkar det att sitta inne en dag som denna!

Ditt webhotell borde erbjuda någon form av access till databasen, ofta via phpMyAdmin.
När du utvecklar så skulle jag rekommendera att du kör en webserver med php stöd och en MySQL databas på din dator. Sedan så dumpar du bara struktur och data in i SQL fil och läser in den i
produktionsdatabasen när du är klar.
Sedan så vill du nog ha ett gränssnitt emot databasen så du kan administrera och utföra dina modifieringar via den.. Annars blir det ju lite onödigt att ha det databasdrivet..

Jag tror att du behöver läsa lite om programmering generellt, det är inte så mycket som skiljer mellan olika språk.. lite syntax, funktioner osv.. Men i stort tror jag det är nyttigt att veta hur man programmerar, kunna SQL och först sedan ge sig in på något större projekt.

Sedan så blir det en fråga om att planera sitt program titta på php.net där alla funktions deklarationer står. Du behöver ju inte göra en db-koppling innan.. Utan latcha med PHP tills dess att du känner att du förstår vad som händer och när du gör det så kommer du förmodligen inte ha några problem med att bygga andra program. Hello world stuket först och sedan lite input modifiera mata ut... osv. Så du lär dig hantera olika loopar, och syntax i stort.
Vidare måste du titta lite närmare på SQL, det är ett absolut måste om du vill kunna göra databasdrivna applikationer!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-11 16:12

Tack för ditt långa svar pawh! Appropå det fina vädret var jag precis på väg till jobbet när jag skrev förra inlägget (sommarjobb, man kan inte styra tiderna speciellt mycket tyvärr) men jag ser till att få drygt min dos av D-vitamin, det behöver du inte vara orolig för.

Har precis som du skrev börjat att kika runt och läst en del grundläggande om PHP och MySQL än så länge. Ska börja med "Hello World"-stuket framöver och sen lite mer avancerade saker allteftersom. Som du säger är det nog bra att läsa och leka lite först så att man får in känslan för det. Vädret och jobbet gör att det inte finns så mycket tid för sånt nu, men jag ser det här som ett projekt som får ta ett tag. Kul att komma in lite i programmeringsvärlden, jag kan inte så mycket om den ännu. PHP verkar vara lätt att komma igång med och det är ju ett stort plus!

  • Medlem
  • 2005-07-11 21:50

Det låter bra att du får i dig din dagliga dos sol, själv har jag lite problem med den biten

Du är välkommen in i programmeringsvärlden(träsket??)!
PHP har en stor fördel av att ha så många färdiga funktioner och en hyfsad logisk struktur.

Vill bara höja en liten varningens finger, många som skriver sina tillämpningar i PHP är väldigt dåliga programmerare, därför kan man få läsa kod som inte är genomtänkt och är rena fällor.
Men tänk igenom om koden går att utnyttjas och om all input är valdierad och ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-11 21:55
Ursprungligen av pawh:

Vill bara höja en liten varningens finger, många som skriver sina tillämpningar i PHP är väldigt dåliga programmerare, därför kan man få läsa kod som inte är genomtänkt och är rena fällor.

Det är faktiskt ett väldigt bra tips!! Även stora siters "tutorials" kan vara riktigt usla.
Vill du köpa litteratur så kan jag rekommendera The PHP Anthology 1+2
Det är skönt att inte behöva läsa allt framför sin datorskärm (även om man har bärbar och kan ligga på soffan, har pb15 själv)

Lycka till !

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 16:52

Gratulerar!!

Tycker verkligen du skall ge PHP och MySQL en chans om intresset finns.
Började själv med det för ett år sedan utan att kunna varken PHP eller SQL innan.

Det är inte så svårt som vissa vill få det att låta. Du behöver inte lära dig hela PHP språket bara för att kunna utnyttja SQL. Själva databasaspekten av PHP är ju bara en liten del av allt man kan göra med PHP.

PHPmyAdmin är helt klart det lättaste interfacet för att administrera sina databaser.
Själv har jag en egen unix server, då finns det ju inga begränsningar för vad man vill göra. Om du ligger på ett webhotell så är det ju vad dom ger dig tillgång till som begränsar dig.

På en sida jag byggde så gjorde jag en admin variant på secure sidan där man loggade på och därifrån hade jag byggt upp phpsidor där man kunde lägga till poster till databaser och ta bort om man så ville.

All info jag har velat ha har jag hittat på nätet. Enda boken jag köpt är "Lättpocket om SQL" på Akademibokhandeln. http://www.php.net/ är ovärdelig att ha bredvid sig när man är osäker på hur syntaxen ser ut eller vill hitta nått kommando man inte riktigt kommer ihåg.

Om jag skall ge dig nått tips så är det att ladda ner nån liten tutorial och kolla igenom koden o slå upp allt på www.php.net tills du fattar vad det står.

Lycka till !!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-12 17:39

PHP är ett bra språk att börja med, men jag håller med tidigare talare att PHP-kod vanligtvis är skräpkod. Skickliga programmerare söker sig till bättre språk helt enkelt, exempelvis Python och Ruby. Men som nybörjare funkar PHP alldeles utmärkt, dessutom väldigt långt. Men när man börjar känna att språket inte erbjuder den kraft och flexibilitet som man skulle kunna önska sig så är det dags att snegla på Ruby eller Python.

  • Medlem
  • 2005-07-12 19:02

Python är intressant, skriver emot CherryPy på jobbet, fast CherryPy känns som om det händer lite för mycket med just nu, APIerna verkar ändra på sig rätt friskt.. men bara jag får betalt så..
Sedan är ju mod_python också intressant.. Fast det som är lite tråkigt är att dessa två är i jämförelse uselt dokumenterade. Zope kan vara något också om man intresserar sig för Python

Men Python har lite konstigheter för sig ibland, strängar e mutable osv(så vid append till sträng kan det bli _extremt_ slött, finns sätt att lösa på)..
Man får ha tungan rätt i munnen för att skriva bra Python-kod som gör typiska web prylar, PHP är väldigt snällt i det avseendet.
Jag skulle säga att PHP räcker väldigt långt, ibland mycket längre än vad man skriver ihop med Python.. Ruby har jag inte haft tillfälle att syssla med, inte heller någon java lösning.

Men java skall ju vara det riktigt tunga artilleriet om man vill bli enterprise, polopoly är skrivet i java och verkar ju snurra rätt bra.. på rätt många sidor..
Dessutom så är java (enligt vad jag hört ryktesvägen) väldigt bra på att hantera XML och det är inte dumt att kunna transformera till XHTML, XSL-FO..

Dessutom så verkar det som om PHP5 kommer få en hel del saker som gör språket bra mycket kraftfullare än vad det är idag.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-12 21:14

Tack för alla tips! Har skaffat mig en hel del i läsväg och lite tutorials så nu börjar inlärandet på riktigt. Har redan kommit förbi "Hello World!" (som rekommenderades här) och hoppas väl komma en bit till innan kvällen är slut. Ska använda php.net mycket framöver. Har även en god vän som kan hjälpa mig på vägen.

Mitt webhotell erbjuder MyPHPadmin och det är ju bra i alla fall. Egen server hade givetvis varit bättre men det får bli en annan gång i så fall.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-12 22:00

<offtopic>
pawh: Har du kollat på Ruby on Rails? I annat fall rekommenderar jag att du gör det.
</offtopic>

  • Medlem
  • 2005-07-12 23:54
Ursprungligen av tjogin:

<offtopic>
pawh: Har du kollat på Ruby on Rails? I annat fall rekommenderar jag att du gör det.
</offtopic>

Det skall ja göra, så fort ja har lite tid över. Har läst någon gång tidigare på sidan och vill minnas att jag var imponerad.

1
Bevaka tråden