Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läskiga krascher och ATSUSetFontFallbacks

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-09 13:12

Hej alla – jag är ny i detta forum, och ser med förtjusning att det uppenbarligen går att få svar på det mesta härinne! Min PowerBook G4 15" kraschar titt som tätt, på olika sätt – Safari stänger ner, Word likaså, och ilband får jag en idiotkrasch där skärmen mörknar och ett omstartskommando visas – vid vissa av dessa omstarter ger datorn ifrån sig ett LÄSKIGT PIPLJUD, som en uppkopplingston på telefonen ungefär. Brrr…

Vid ett tillfälle gick maskinen ö.h.t. inte igång igen – pipljuden kom i olika stötar, men datorn startade aldrig. Då skiftade jag plats på mina minnen, och till slut fick jag i a f igång burken (tog bort det ordinarie 256MB-minnet och flyttade på 1GB-minnet). Men problemen med krascher består. Rykten gör gällande att det är nåt skumt med logikkortet – kan det stämma? Ett återkommande meddelande i systemloggen är:

*** Warning: ATSUSetFontFallbacks has been deprecated. Use ATSUFontFallbacks objects instead. ***

Hur åtgärdar jag detta? Behöver det åtgärdas?
Tacksam för råd!

/j

  • Oregistrerad
  • 2005-07-10 00:27

ATS står för Apple Type Services och då kan man alltid börja med att rensa fontcache:n. Ladda hem Font Cache Cleaner från versiontracker och testa.

Ursprungligen av bamboo:

Hej alla – jag är ny i detta forum, och ser med förtjusning att det uppenbarligen går att få svar på det mesta härinne! Min PowerBook G4 15" kraschar titt som tätt, på olika sätt – Safari stänger ner, Word likaså, och ilband får jag en idiotkrasch där skärmen mörknar och ett omstartskommando visas – vid vissa av dessa omstarter ger datorn ifrån sig ett LÄSKIGT PIPLJUD, som en uppkopplingston på telefonen ungefär. Brrr…

Vid ett tillfälle gick maskinen ö.h.t. inte igång igen – pipljuden kom i olika stötar, men datorn startade aldrig. Då skiftade jag plats på mina minnen, och till slut fick jag i a f igång burken (tog bort det ordinarie 256MB-minnet och flyttade på 1GB-minnet). Men problemen med krascher består. Rykten gör gällande att det är nåt skumt med logikkortet – kan det stämma? Ett återkommande meddelande i systemloggen är:
*** Warning: ATSUSetFontFallbacks has been deprecated. Use ATSUFontFallbacks objects instead. ***
Hur åtgärdar jag detta? Behöver det åtgärdas?
Tacksam för råd!
/j

Låter som om 1GB minnet kan vara en av orsakerna till krascherna.

Ursprungligen av bamboo:

Ett återkommande meddelande i systemloggen är:
*** Warning: ATSUSetFontFallbacks has been deprecated. Use ATSUFontFallbacks objects instead. ***

Hur åtgärdar jag detta? Behöver det åtgärdas?

Nej, det behöver inte åtgärdas och har inte med dina problem att göra. Raden berättar bara att programmet använder en funktion som som Apple inte rekommenderar att man använder längre. Den är inte riktad mot slutanvändaren utan till programmeraren av programmet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-10 12:51

Tack för tipsen – jag gjorde en fontcache-rensning och det ser "renare" ut i loggen nu, men sen har jag fått meddelandet igen – fast inte alls med samma frekvens, men det är alltså ingen fara, förstår jag!

Får väl göra lite ommöbleringar i minneskorten – återkommer när jag fått tid att pilla med det!

/jonas

1
Bevaka tråden