Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar Samsung SGH-Z500 med iSync?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-05 11:11

kollar på ny mobil och vill gärna att den ska fungera med min ibook g4 12'' så man kan få in internet via gprs och gsm etc. vet någon od det funkar? här är den http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=/privat.do för om det funkar tänker jag köpa en bluetooth adapter, hade varit lite störigt om det inte skulle funka med datorn och så har man köpt en bluetoth adepter bara för det...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-05 16:34

någon som har testat med samsung telefon? modellen kvittar...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-05 23:45

jag känner mig sugen på den här telefonen. det känns dock lite ovisst i och med att den inte funkar med isync (vad jag har förstått). jag tycker det är ganska konstigt att isync stödjer så få nya telefoner faktiskt, hoppas apple kan göra något åt det. jag använder kalendern i min nuvarande telefon dagligen och att skriva in hela mitt schema på telefonen tar väldigt lång tid, så om man kunde synca telefonen med ical skulle det vara väldigt bra.

hoppas att någon kan svara på dina frågor, för jag är också intresserad av dem.

förresten, funkar telefonfunktionerna i osx oavsett vilken mobiltelefon man använder (över bluetooth)? funktionerna jag syftar på är att skicka sms från datorn via telefonen och så vidare. känns ganska aktuellt nu när man är ute efter en ny mobil.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-07 21:45

Hej
Jag har en Z500 och det fungerar bra att överföra bilder, musik, filer FRÅN telefonen till min powerbook. Tittar lite på hur man gör för att överföra till telefonen..

Jag kan i bluetooth inställningarna välja att ansluta till internet genom telefonen. Jag kan testa om det fungerar om ni fortfarande är intresserade.. Det står också att man ska kunna använda med adressbok. Har dock inte klurat ut hur det fungerar än.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2005-07-09 22:01

Tjosan!

Tänkte bara meddela att det fungerar utmärkt att ansluta min PB till internet via bluetooth och nämnda telefon som modem. Script laddas ned från www.taniwha.org.uk. Om du har 3G-kort i telefonen väljer du "Generic 3G" och "Generic GPRS" om du använder vanligt SIM-kort.

Telefonen är riktigt trevlig förutom att mitt ex. gav ifrån sig ett oljud varje gång jag stängde av den. Den har därför skickats på tystnadskurs och väntas åter om cirkus en vecka. Telefonen är som sagt inte iSync-kompatibel, men det går bra att överföra telefonnummer och e-postadresser via bluetooth och eftersom jag inte använder iCal så lider jag inte av bristande iSync-stöd. Batteritiden kunde ha varit bättre men annars är jag riktigt nöjd.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-09 23:00
Ursprungligen av Fantomen:

Tjosan!

Tänkte bara meddela att det fungerar utmärkt att ansluta min PB till internet via bluetooth och nämnda telefon som modem. Script laddas ned från www.taniwha.org.uk. Om du har 3G-kort i telefonen väljer du "Generic 3G" och "Generic GPRS" om du använder vanligt SIM-kort.

Telefonen är riktigt trevlig förutom att mitt ex. gav ifrån sig ett oljud varje gång jag stängde av den. Den har därför skickats på tystnadskurs och väntas åter om cirkus en vecka. Telefonen är som sagt inte iSync-kompatibel, men det går bra att överföra telefonnummer och e-postadresser via bluetooth och eftersom jag inte använder iCal så lider jag inte av bristande iSync-stöd. Batteritiden kunde ha varit bättre men annars är jag riktigt nöjd.

Vad bra, men jag förstår inte hur man ska göra med scriptet, om någon skulle kunna förklara så hade jag varit tacksam.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2005-07-10 00:16
Ursprungligen av isac.j:

Vad bra, men jag förstår inte hur man ska göra med scriptet, om någon skulle kunna förklara så hade jag varit tacksam.

Så här står det i anvisningarna till 3G-scriptet:

OS X Instructions

1. Drop the modem scripts into Library:Modem Scripts

2. Set up PPP:
A. Open Network Preferences and select the PPP tab
B. Optional: Create a new location - call it "Mobile" or whatever (this is not absolutely necessary, since the modem config in the current location can have different settings to the existing Ethernet, etc. ports, but a separate location may be useful if you already have a mobile phone dial-up setting for the same IrDA/Bluetooth/USB port in your default location)
C. Select "Show: 'Bluetooth Modem Port'" (or a PC Card, USB or IrDA serial port if you are using those)
D. Enter your ISP name in "Service Provider".
E. Enter in "Telephone Number" the APN provided by your network, or NONE if it has no APN.
F. Enter the Account name & Password, or leave them blank if there are none for your network
G. Press the "PPP Options..." button
H. Make sure that 'Send PPP echo packets' is not selected

3. Set up modem
A. Select the Bluetooth Modem (or the equivalent IrDA/PC Card/USB port name) tab in Network Preferences
B. Set 'Modem: "Generic 3G <whichever version you're testing>"'

4. If you are using Infrared, activate Infrared link:
A. Follow procedure in phone's manual to turn on phone's Infrared port
B. Line up phone IR port facing IR port on PowerBook.

5. Connect:
A. Open Internet Connect
B. Select 'Bluetooth Modem Port' (or the equivalent USB, PC Card or IrDA port name)
C. Click 'Connect'
D. No dial/modem sounds are heard during connection process

I den här tråden finns även en del information som du kanske kan ha glädje av.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-10 14:49

Men vilket är network preference, är det internetanslutning eller nätverksinställningarna i systeminställningar, och vad är ppp?
Kan man inte bara ansluta via bluetooth utan en massa script och sånt?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2005-07-10 22:30
Ursprungligen av isac.j:

Men vilket är network preference, är det internetanslutning eller nätverksinställningarna i systeminställningar, och vad är ppp?
Kan man inte bara ansluta via bluetooth utan en massa script och sånt?

Det är nätverksinställningarna du ska kika på. Bifogar en bild på hur det ser ut i Panther för mig. Under fliken "Bluetooth-modem" kan du välja det nedladdade 3G-scriptet (om du följt den första instruktionspunkten d.v.s.). Vad ppp är för något överlåter jag åt någon annan kunnig och vänlig själ att förklara. För övrigt behöver du inte en massa script för att ansluta via bluetooth. Det räcker med ett men det måste vara det rätta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-11 19:14

Tackar & bockar!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-12 14:22

Jag gick och köpte en bluetooth adapter idag och jag håller på att försöka få det att fungera, men det går inte. Inne i nätverks anslutingar så kommer inte något som heter bluetooth. Kan någon hjälpa mig? Om någon skulle kunna beskriva hur, vad och var jag ska göra för att få datorn att ansluta genom mobilen till internet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-21 14:44
Ursprungligen av markus:

Hej
Jag har en Z500 och det fungerar bra att överföra bilder, musik, filer FRÅN telefonen till min powerbook. Tittar lite på hur man gör för att överföra till telefonen..

Jag kan i bluetooth inställningarna välja att ansluta till internet genom telefonen. Jag kan testa om det fungerar om ni fortfarande är intresserade.. Det står också att man ska kunna använda med adressbok. Har dock inte klurat ut hur det fungerar än.

Markus: Kan du vara jättesnäll att berätta hur du gör för att föra över bilder och sånt FRÅN mobilen till en Mac? Jag har en iBook utan bluetooth men med sladden som följde med X500 och vet inte riktigt hur jag ska göra för att föra över bilder och liknande. Skriv gärna detaljerat hur man gör.

//Mikael

Senast redigerat 2005-07-23 17:14
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-12 14:35

Vilken adapter köpte du?
Det är inte alla som funkar med Macen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-12 14:56

Den här: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=31154&path=3340000,4080000 Det funkar med telefonen, att föra över filer etc.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-12 18:12

Jag fick det tillslut att fungera! Efter att ha gjort saker jag intevet vad jag höll på med så kom tillslut bluetooth upp i nätverksinställningarna samt i internetanslutning, så nu funkar allt. Så då är man redo för resan till spanien. Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2005-07-12 18:18
Ursprungligen av isac.j:

Jag fick det tillslut att fungera! Efter att ha gjort saker jag intevet vad jag höll på med så kom tillslut bluetooth upp i nätverksinställningarna samt i internetanslutning, så nu funkar allt. Så då är man redo för resan till spanien. Tack för all hjälp!

Vilken glädje! Hälsa Spanien!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-13 11:10

Japp nu funkar det inte igen. Efter att ha stängt av dator igår så ser jag nu när jag skulle testa om det fortfarande funkar så finns inte bluetooth-modem i varken nätverksinställningarna eller internetanslutningen, och inne i nätverksportsinställningar så kan man inte markera blueooth. Hur gör jag för att ansluta telefonen så det funkar? Bluetooth är på i mobilen och datorn.... Jaha nu fick jag precis upp bluetooth i internetanslutning men det funkar inte, kolla bild. Hur gör man för att ansluta mobilen då? Jag kan skicka filer men hur ska man göra för att ansluta mobilen? Men i nätverksinställningarna så kan man inte kryssa i bluetooth inne på nätverksportsinst. se bild. Måste man klicka på något i mobilen? (samsung z500). På bilden längst ned så står det att bluetooth är instäld men inte ansluten, vad menas med det? och hur ska man göra för att ansluta den?

Senast redigerat 2005-07-13 11:28
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-13 18:01

Tror ni att det kan vara för uppdateringen till 10.4.2? För att jag installerade 10.4.2 efter att jag fick internet med mobilen att fungera och jag testade inte efter utan testade det först idag.

1
Bevaka tråden