Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel’s Montecito to Offer Breakthrough Performance

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

intMac processor?

IA64? Ganska så stor skillnad motför x86.Jämför med X86 ->PPC. Ingenting för Apple enligt min mening. Möjligen att SGI börjar använda dem. Någon som kommer ihåg Itanium floppen, sist jag kollade så var den tvungen att emulera x86 och det gick dåligt. Ingen prestanda där inte iaf. Fortsätt dröm, för det kommer inte att ske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-09 05:13

Är det någon som känner till något om intels kentsfield xe chip som skall komma 2007?

Har inte hittat så mycket men det verkar bygga på en ny teknologi.

Helt OT men jag håller starkt på dessa korten även om Apple inte är helt nöjda.

== IBM to Apple: eat these chips ==
http://www.theregister.co.uk/2005/07/08/ibm_powerpc/

Troligen som kommer det bli Yonah som sitter i IntMacarna, Dualcore samt specialicerad på Mediaberäkningarn. Även i PowerMac serien skulle jag gissa.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-09 14:57

45gflops på 4st dual-core cpuer, värdelöst ju, såg att en ppc970 2ghz skulle ge 7.6, om jag nu läste rätt, ger ju 60 för 4st dual-core sådana.
G4an har väl ännu bättre prestanda, så säg 4st ppc7448 på 2GHz.

"IBM is also unveiled the dual-core 970MP codenamed 'Antares', at clock frequencies of 1.4GHz to 2.5GHz."
Om det är ungefär samma prestanda/GHz blir det ju 7.6*1.25=9.5gflop/core, *2=19gflop/cpu, *4=76gflop för lika många cpuer, oja, itanium regerar... ><

Ojoj, du är inte medveten om vad IA64 är då? Är en gaaaaanska så stor skillnad motför x86. Mig veterligen så kommer det inte sitta en eller flera sådan i en Powermac. Sen kanske du inte är medveten om vad en Itanium kostar. Det är ungefär som att stoppa in en Power5 i en PowerMac.Lite overkill. Dels pris och prestanda. Men en Power5 har iaf en likhet med PPC. Det har inte Itanium. IA64 är ju inte ens likt x86. Gflops eller inte. Du har ingen anning om vad du snackar om. Emulator eller inte. Dyr som fan är den också. Kanske sa det fö.

Sen är en Itanium sju resor varmare än en 970.

Montecito kommer vara för renderingsfarmar samt high-end servrar. Kanske möjligen att SGi kommer använda den i nån av sina workstations. Men så kostar det ju cash också.

Vad står det i sista stycket egenligen? Apple var villiga att sälja företaget till IBM för 10 år sen men drog sig ur i sista ögonblicket. Inget jag minns att jag läst tidigare...

1
Bevaka tråden