Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IBM Lanserar PPC 970MP och PPC 970FX

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 23:49

Då kom de äntligen ut, IBM's Dual Core G5:a (970MP) och den strömnåla varianten (970FX).

---

970MP and low power 970FX are emerged
IBM announced 970MP and low power 970FX at Power Everywhere Forum 2005 in Tokyo.

970MP
- dual core
- 1.4-2.5GHz
- each core has 1MB L2 cache (2MB total)
- one core can be swiched off for low power operation

Low Power 970FX
- 13W@1,2-1.4 GHz, [email protected] (Typical?)

---

Finns ännu bara en japansk pressrelease tror jag:
http://www-6.ibm.com/jp/press/20050707003.html

När ska Apple adoptera dessa tro? Snart? Ska man vänta på inköp av dator kanske? Vad jobbiga de ska vara då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 23:56

"The 64-bit dual-core PowerPC "G5" 970MP chips, code-named Antares, contain two processing units per chip, each with their own execution core and 64K of Level 1 cache. The chips also offer 1MB Level 2 cache for each unit, making the chips more than twice as efficient as IBM's current 970FX PowerPC G5 processors…"

Låter klart lovande! Hallå Apple!?!?

Dual G5:a med Dual Core CPU och PCI-Express... Även plats för lite flera diskar... O bättre grafikkort som standard... Humm, I'm dreaming...

Ursprungligen av Erik.dv:

och PCI-Express...

Ja det vore ju inte mer än nåt år senare än det borde kommit. Iofs har det väl ingen praktisk överlägsenhet från AGP X8 men det har ju en större psykologisk effekt. Däremot är det väl dags att göra sig av med PCI-X. Är det nån mer än Apple som använder det? Förmodligen är det det men större utbredning har det knappast.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-08 07:24
Ursprungligen av Rickard A:

Ja det vore ju inte mer än nåt år senare än det borde kommit. Iofs har det väl ingen praktisk överlägsenhet från AGP X8 men det har ju en större psykologisk effekt. Däremot är det väl dags att göra sig av med PCI-X. Är det nån mer än Apple som använder det? Förmodligen är det det men större utbredning har det knappast.

Är väl ingen nackdel med att ha PCI-X?
Hur som helst trevliga cpuer, dual-core 2.5ghz lär ju stå sig bra i konkurrensen, och om 16watt var maxförbrukningen för 1.6an så är det ju toppklass.
Vad gäller PCI-express x16 vs AGP x8 så borde de skrotat AGP för länge sedan, AGP var ju en nödlösning då minne var dyrt och man hade texturer och grejer i det vanliga minnet, problemet var bara att det gick alldeles för långsamt att skicka dem över PCI-bussen, vad man då gjorde var att ta fram AGP som var något snabbare, och kom i snabbare och snabbare versioner, fast under tiden har ju minnespriset sjunkit så nu har ju grafikkorten en massa minne själva och busshastigheten är inte så intressant längre.
Men något kan man säkert använda bandbredden till, och om inte annat varför skall man ha någon specialbuss för grafikkortet? Och PCI-express är ju inte enbart till för grafikkortet, om datorn får stöd för PCI-express x16 lär man även få några x1/x2/x4/... för annan utrustning, och för en del sådan behövs det säkert. (säg U320 scsi raidkontroller..)

Varför skulle Apple INTE börja använda nya processorer? Övergången är utspridd över 2 år och allt kommer ju inte still tills det sitter en Intel i alla macar.

Apple har ju knappast fått veta om dessa nya processorer idag och Steve sa själv att nya ppc-produkter skulle komma.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-08 00:33
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-08 07:31

"The dual 64-bit core PowerPC970MP(TM) (970MP) is the next evolutionary step in the PowerPC 970 family of microprocessors. The higher frequency grade versions of the 970MP consume higher amounts of power than earlier IBM microprocessors do, and that can cause temperature issues. Each 970MP processor core contains a thermal diode used to monitor its operating temperature. The thermal diode must be monitored to ensure that the maximum operating temperature of the 970MP is not exceeded."

Rätt sämst iofs.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-08 10:28

det är klart en välkommen nyhet.

men, kanske är det bara jag som är lite skeptisk, men jag hoppas inte Apple väljer att prövar att sätta i en ny processor-generation i Powerbookarna, innan man gått över till Intel.
som man säger på engelska, 'that's asking for trouble'.

det brukar nästan alltid bli problem med första-generationsprodukter, att få ut två sådana (pbG5 & pbIntel) på ett vore kanske att pröva lyckan lite väl mycket.

Citat:

stfm: Blir roligt att se hur en dubbel dual core fungerar rent praktiskt på skrivbordet... Det blir väl Apple först med?

http://www.tomshardware.com/motherboard/20020211/index.html

_

  • Medlem
  • 2005-07-08 11:04

Ska du länka, så är det bra om du läser den länkade artikeln först. Den beskriver moderkort med två processorer... från 2002.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-08 12:53
Ursprungligen av stfm:

Ska du länka, så är det bra om du läser den länkade artikeln först. Den beskriver moderkort med två processorer... från 2002.

oops....

rättelse

  • Medlem
  • 2005-07-08 13:13
Ursprungligen av miska:

oops....

rättelse

Lite bättre, men det står fortfarande inget om dubbla dualcore... Det skulle med AMD kosta $2000 för bara processorerna, och verkar inte ens finnas i nuläget. Jag vet inte heller om Windows kan ta vara på 4 processorer på ett bra sätt. Av den anledningen skulle det vara intressant att se hur mycket man egentligen tjänar på dubbla dualprocessorer i OS X. Risken är att det inte gör så mycket på en desktop i nuläget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 13:41
Ursprungligen av stfm:

Lite bättre, men det står fortfarande inget om dubbla dualcore... Det skulle med AMD kosta $2000 för bara processorerna, och verkar inte ens finnas i nuläget.

Här kan du köpa en AMD dual dualcore: http://www.boxxtech.com/products/7400.asp

  • Medlem
  • 2005-07-08 10:11

Inte särskilt spännande uppdatering för Powerbook, då G4:an inte är så mycket långsammare i samma hastighet. Snabbare minne är den största skillnaden. Det står inget om cachen för FX heller. Men den är nog inte ens planerad till Powerbook, får man väl anta.

Blir roligt att se hur en dubbel dual core fungerar rent praktiskt på skrivbordet... Det blir väl Apple först med?

Det är nu jag väntar mig upprättelse. Står inget om attt de ska användas i Apples datorer dock. Men enligt Ben H på IBM så sa han att Apple hade avbeställt dem runt jul. Så ni kan nog inte räkna med att de ska hamna i en Mac. Gud vad jag hoppas att jag har fel. För en Dual-Dualcore hade piskat mattan med allt motstånd på workstation sidan.

För en gångs skull hoppas jag att jag ska ha fel. :rolleyes:

Rikard A: Nu väntar jag på en ursäkt.

  • Medlem
  • 2005-07-08 12:23
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Det är nu jag väntar mig upprättelse. Står inget om attt de ska användas i Apples datorer dock. Men enligt Ben H på IBM så sa han att Apple hade avbeställt dem runt jul. Så ni kan nog inte räkna med att de ska hamna i en Mac. Gud vad jag hoppas att jag har fel. För en Dual-Dualcore hade piskat mattan med allt motstånd på workstation sidan.

För en gångs skull hoppas jag att jag ska ha fel. :rolleyes:

Rikard A: Nu väntar jag på en ursäkt.

Om jag inte minns fel, så sade dina uppgifter att Apple hade avbeställt 3Ghz processorer... de har vi väl fortfarande inte sett röken av?

Rent allmänt så tycker jag inte att det är så väldigt intressant. Powerprocessorn för bärbara är fortfarande rätt medioker om man jämför med Intel, så det var säkert det som avgjorde. Eller så var det ekonomiska orsaker... We will never know for sure.

  • Medlem
  • 2005-07-08 12:28
Ursprungligen av stfm:

Om jag inte minns fel, så sade dina uppgifter att Apple hade avbeställt 3Ghz processorer... de har vi väl fortfarande inte sett röken av?

Rent allmänt så tycker jag inte att det är så väldigt intressant. Powerprocessorn för bärbara är fortfarande rätt medioker om man jämför med Intel, så det var säkert det som avgjorde. Eller så var det ekonomiska orsaker... We will never know for sure.

Läs forumet igen, det står klart och tydligt att apple avbeställde DUALCORE chip; förövrigt är ingen hastighet specifiserad i detta tillkännagivande.

  • Medlem
  • 2005-07-08 12:36
Ursprungligen av Anvil:

Läs forumet igen, det står klart och tydligt att apple avbeställde DUALCORE chip; förövrigt är ingen hastighet specifiserad i detta tillkännagivande.

OK. Då får vi vänta och se. Ska bli spännande att se vilka fantastiska PPC-produkter som ligger på lut om de inte innehåller dessa.

Det blir tungt för Intel att toppa hur som helst. Iofs har de ju ett par år på sig att skärpa sig...

  • Medlem
  • 2005-07-08 12:53
Ursprungligen av stfm:

OK. Då får vi vänta och se. Ska bli spännande att se vilka fantastiska PPC-produkter som ligger på lut om de inte innehåller dessa.

Det blir tungt för Intel att toppa hur som helst. Iofs har de ju ett par år på sig att skärpa sig...

Jag vet faktiskt inte hur Apple tänkt göra, men just nu finns det inget som talar för att Apple har några större PowerPC produkter i planerna; möjligen gör dom kanske några quad CPU G5or eller dyl, dom har förmodligen en heldel 970 chip kvar (med tanke på att PowerMac G5 inte sålt enligt planerna).
Men frågan är om Apple är intresserade av att lägga ner den enorma summa det skulle kosta att göra ett moderkort för 4 processorer nu när dom jobbar förfullt med att flytta från PowerPC:n.

Sedan som jag sa i en annan tråd, allt handlar inte om 3dje part i detta sammanhang Apple har haft problem att få sin nordbrygga att fungera som den skall med nyare chip.

IBM är vad jag hört inte speciellt sugna att arbeta med apple längre sedan deras "kniv i ryggen", men oandra sidan är det ett vinstdrivande företag precis som alla andra så det är möjligt dom kommer överens i slutändan.

Freescale har klart och tydligt sagt att Apple är ett glömt kapitel; (dessutom drog dom i gång sin anti Apple kampanj för någon vecka sedan "PowerPC - Cooler in Orange" om någon sett den.
(Apples and Oranges anses vara totala motsatser enligt talesätt)

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Det är nu jag väntar mig upprättelse. Står inget om attt de ska användas i Apples datorer dock. Men enligt Ben H på IBM så sa han att Apple hade avbeställt dem runt jul. Så ni kan nog inte räkna med att de ska hamna i en Mac. Gud vad jag hoppas att jag har fel. För en Dual-Dualcore hade piskat mattan med allt motstånd på workstation sidan.

För en gångs skull hoppas jag att jag ska ha fel. :rolleyes:

Rikard A: Nu väntar jag på en ursäkt.

Vad är det du ska ha upprättelse och ursäkt för?

http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=565594&postcount=1

Ursprungligen av Tjacke:

Apple avbeställde sina 3.0 ghz G5or runt jul

http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=567702&postcount=131

Ursprungligen av Tjacke:

jag vill ha bevis på att IBM ljuger och att Apple talar sanning om att det inte finns en 3.0ghz FX970.

Det finns fortfarande ingen 3Ghz G5.

Jag har inte läst på, så jag måste fråga. Kräver det nya chipet inte nya moderkort?

OS X tror jag inte begöver anpassas något. Dual Core uppträder som enskilda processorer.

Men, om Apple måste göra helt nya moderkort så är det säkert dyrt. Analytiker har för övrigt sagt att en viktig fördel med x86 mot PPC är att det finns massa färdiga moderkortslösningar att handla för Apple) Så, om det krävs nya moderkort är det säkert ganska tråkigt för Apple att investera i det spåret. Ungefär som att gå vilse i skogen, och bestämma sig för att fortsätta i en kilometer åt fel håll innan man vänder....

  • Medlem
  • 2005-07-08 15:48
Ursprungligen av ace4711:

Jag har inte läst på, så jag måste fråga. Kräver det nya chipet inte nya moderkort?

Moderkortet ihelhet går säkert att utnyttja men apples nordbrygga (vilket är det chip som sitter närmast processorn i PCI architekturen (sitter mellan processorn och ramminnet samt förmedlar kontakt till sydbryggan)) stödjer det inte idag, vilket ska ha varit en av anledningarna till att G5 uppdateringarna varit få och blygsamma.

  • Medlem
  • 2005-07-08 15:58
Ursprungligen av Rickard A:

Vad är det du ska ha upprättelse och ursäkt för?

http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=567937&postcount=159

du kan ju kolla på den istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 13:19

Låter galet att apple skulle bygga Quad G5:or när det nu uppenbarligen finns Dual Core G5:or.

Och ja, IBM har inte nått 3Ghz. Där ljög inte Apple. Men de får banne mig se till och tryck in dessa Dual Core CPU:er i sin G5:or på studs. Här har man ju riktigt feta maskiner i sådant fall!

  • Medlem
  • 2005-07-08 15:39
Ursprungligen av Erik.dv:

Låter galet att apple skulle bygga Quad G5:or när det nu uppenbarligen finns Dual Core G5:or.

Och ja, IBM har inte nått 3Ghz. Där ljög inte Apple. Men de får banne mig se till och tryck in dessa Dual Core CPU:er i sin G5:or på studs. Här har man ju riktigt feta maskiner i sådant fall!

1) Vad har dual core med saken att göra ? det finns Dual CPU maskiner idag, Apple har haft planer på 4 processor maskiner sedan 2002 vad jag vet men av tekniska anledningar (bussystem har varit förlångsamt för att det ska vara lönsamt.) Daystar gjorde en 4 CPUs 604 (modellen hette genesis, inte företaget) men iövrigt har inga >2 maskiner gjorts för desktop powerpc. (601,603,604,750,74xx,970)

2) Vad vet du om det ?

---

Och sedan som det redan sagt, Dual Core kräver ingen ändring i operativ system; det är ingen abstrakt skillnad från dagens två processor maskiner, skillnaden är att båda processorerna hårdvarumässigt sitter på samma chip, och man slipper där med en massa "omvägar" för signalerna vilket gör att prestandan blir aningen högre, iövrigt är det som vilken två processor maskin som helst.
Både Windows och MacOS X är trådade system med stöd för SMP vilket gör att utnyttjandet är transparent i helhet. individuella program kan utnyttja det närmare genom att använda trådar; vilket dom flesta program gör idag förövrigt; oavsett om man har singel eller dubbel processor maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 13:21

Arstechnica som hade en gedigen genomgång av OSX Tiger noterade att man hade stöd för just Dual - Dual Core har jag för mig.

  • Medlem
  • 2005-07-08 13:31
Ursprungligen av Erik.dv:

Arstechnica som hade en gedigen genomgång av OSX Tiger noterade att man hade stöd för just Dual - Dual Core har jag för mig.

Jo, fast jag skulle tro att det är förhållandevis få program som kör fyra trådar. Två processorer är ofta bra, eftersom man kan köra ett program med bra hastighet i bakgrunden... men fyra? Jag är rätt tveksam till att det ger så speciellt mycket i normala program.

Förmodligen är hälften av kraften overksam 90% av tiden, vilket gör det till en rätt tveksam grej att satsa på. Men, som sagt, det vore kul att se. Hur som helst tror jag att en Dubbel 3Ghz för det mesta skulle vara att föredra framför en "Quad" 2,5.

Man borde kunna starta många program samtidigt, om man gillar att göra det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 13:22

"The 970MP chip offers SMP functions, enabling it to seamlessly integrate with other dual-core processors to improve performance without increasing processor speeds."

Saxat från:
http://www.macnn.com/articles/05/07/07/dual.core.g5.chips/

Vore oneckligen dumt att göra en Dual Core CPU som förlorar SMP-funktionalliteten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 14:00

Jojo, men stödet finns på systemnivå. Det är ju prio 1 Sedan skulle jag hellre köra på en Dual Dual Core 2.5:a än en Dula Singel Core 3.0:a, vilken dag som helst. Om inget annat kommer du i stort sätt ha 2st Dual Singel Core 2.5:or i en dator.

OSX har alltid varit extremt bra på att fördela kraften mellan två CPU:er så jag skulle bli förvånad om den inte kan göra ett lika bra jobb på fyra. Om ändå dagens program bara kan ta del av två CPU:er (eller en Dual Core, hur det nu än blir) så kan isf man med en Dual Dual Core ta hand om TVÅ av dessa program utan en "hit".

På Windowsidan krossar ju en Dual AMD Dualcore på bl.a. Cinema 4D. I tester får den värden runt 1000-1100 där en Dual G5:a idag toppar kring 700 (AMD är alltså c:a 50% snabbare).

  • Medlem
  • 2005-07-08 14:11
Ursprungligen av Erik.dv:

På Windowsidan krossar ju en Dual AMD Dualcore på bl.a. Cinema 4D. I tester får den värden runt 1000-1100 där en Dual G5:a idag toppar kring 700 (AMD är alltså c:a 50% snabbare).

Det är nog där det är intressant, tror jag. De flesta andra blir nog gladare av mer mäggahärts. Det som de flesta tycker är segt i OS X är själva gränssnittet, och där gör flera processorer ingenting. Jag personligen är helt nöjd med den prestanda min powerbook ger idag, så för mig spelar det ingen större roll vad som händer, så länge datorerna inte blir långsammare!

Däremot är jag tveksam till om alla program som finns idag, som funkar bra med dubbla processorer, automatiskt tar vara på fyra... Photoshop t ex brukar ju göra saker på sitt sätt oavsett systemet.

Men fortfarande så är det ingenting ni kommer få se i era Macar. Tyvärr. Motorola och IBM är som Anvil säger ganska så "pissed off" på Apple nu. Han tog också upp Freescales kampanj, PowerPC - Cooler in orange. Vilket säger ganska mycket vart de står i frågan om Apple just nu. Jag hade gärna sett en dual-dualcore G5 i en PowerMac. Den hade sprungit cirklar i vilken workstation som helst. Men tyvärr så våra chanser att se 2st sådan i en Mac nästintill 0. Men man vet aldrig, IBM är ett stortföretag och det är många aktieägare som ska blidkas. Men frågan är ifall det räcker för att IBM ska sälja till apple.

Time will tell.

Jo just det, nu är det en bra tid att be till de högre makterna.

Bevaka tråden