Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

15 tum Titan PB, skärmen blir mörk och kan inte fås att vakna

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med en PowerBook 15 tum Titanium, 667 MHz, DVI. 10.3.9 med alla patchar.

Jag bytte batteri nyligen, eftersom det gamla batteriet hade blivit riktigt dåligt. Jag köpte ett OEM batteri från Macoteket. Jag installerade batteriet och fick problem med skärmsläckar funktionen. Efter ett tag när den går på batteri så släcker den skärmen. Oavsett om man sitter och jobbar på den just då eller inte. Skärmen blir inte helt svart utan man kan fortfarande se lite av den (5% ljust styrka kanske, man kan precis se formen på fönster t.ex., detta kanske är reflekterat ljus). Inget man gör väcker skärmen igen. Enda sättet att få tillbaka skärmen är att få den att sova genom att stänga locket och väcka den igen. Jag har gjort det följande utan att det gjorde någon skillnad:

- slagit av skärmsläckaren i kontrol panelen
- zappat prammen (Cmd-Alt-P)
- "resättat" PMU

Jag provade att stoppa i det gamla batteriet, men det är slut så det är svårt att testa med det. Men jag verkar ha samma problem om jag har det i ett tag. Det nya batteriet verkar ladda ok enligt batteri mätaren i OS X och enligt knappen på batteriet. När datorn har transformatorn inkopplad så uppför den sig normalt.

Jag har fruktlöst sökt efter liknande problem på Apples site och forum och frågat Mr. Google, men han visste inget heller. Har någon sett detta eller något liknande förut? Alla idéer upskattas, tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-07 21:02

hej, jag hade ett liknanade problem - att skärmen inte gick igång efter att gatorn sovit eller slagits av.

det jag upptäckte var att om man rörde skärmen lite - antagligen nog för rörelsesensorn att uppfatta rörelsen (dock inte säker) - så gick skärmen igång igen.

pröva att 'vicka' - röra den fram och tillbaka - lite på skärmen och se om den går igång.

(dock har jag inte funnit en varit lösning på det hela. (och nu tänder inte min skärm alls)).

lycka till!

/m

Ditt problem kan vara relaterad till detta problem med klämd skärm kabel som jag läste om tidigare.

Varning: om du försöker fix detta själv så ryker all garanti och Apple Care etc.

Tack, men jag verkar ha ett annat problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-08 10:11

tack!

skall kika på det senare.

en annan 'standard-procedur' du kan pröva är att resetta video-minnet:

--------------

1. Start up into Open Firmware by pressing and holding the Command-Option-O-F key combination during startup.

2. At the Open Firmware prompt, type: reset-nvram

3. Press Return.

4. When prompted for your password, enter it and press the Return key. It responds OK.

5. At the Open Firmware prompt, type: reset-all

6. Press Return.

--------------

/m

Jag hade samma problem och ytterligare några (bl a blev skärmen helt svart plötsligt) på min TiBook 1GHz. Visade sig vara fel/glapp i grafikchipset så det var bara att skicka tillbaka härket. Efter fyra reparationer krävde jag pengarna tillbaka. Fick jag också efter hot om rättsliga medel...

Ok här finns detaljer om batteri problem , speciellt resätta-vram i Open Firmware.

Har inte testat detta ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-08 19:18
Ursprungligen av Marcus Holmer:

Jag hade samma problem och ytterligare några (bl a blev skärmen helt svart plötsligt) på min TiBook 1GHz. Visade sig vara fel/glapp i grafikchipset så det var bara att skicka tillbaka härket. Efter fyra reparationer krävde jag pengarna tillbaka. Fick jag också efter hot om rättsliga medel...

kan bara gratulera.
har haft samma problem (på en 500mhz tibook), och, desvärre, fick jag gjort den 3'de reparationen efter garanti-periodens slut. nu har jag lite motvilligt fått en server (grafiksettet driver varken den interna skärmen, eller externa).

nåja, det är inte så många som har portabla servrar med batteri-backup

1
Bevaka tråden