Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 12' som stekpanna

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 11:30
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-07-05 11:50

Mäktigt :D, men samtidigt ganska sorgligt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-05 12:29

Haha, vart får alla sina dumma ideer ifrån

Äckligt!!

Ja, det är ju synd att en dator skall bli så varm att man faktiskt bränner sig på den om man håller handen där länge.. Så är de med min 12".. Speciellt delar av undersidan ibland..

jag tycker det är rätt bra ändå med PBns metallhölje, den leder ju ut värmen till skillnad från alla PEZe i plast som stänger inne värmen, det gör skillnad på livslängd!

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

jag tycker det är rätt bra ändå med PBns metallhölje, den leder ju ut värmen till skillnad från alla PEZe i plast som stänger inne värmen, det gör skillnad på livslängd!

Har du ens hållt i en PB12" eller haft den i knät ett längre tag? Eller haft handleden mot skalet när man skriver ett längre tag? Det är inte behagligt alls. Att en bärbar pc skulle ha kortare livslängd för att den inte ger sina användare brännskador tror jag inte en sekund på. Det kan ju också vara så att de (med Pentium M t ex) inte utvecklar lika mycket värme.

värmen som är kritisk är väl den som kommer från hårddisken precis under handen, och att en hårddisk får kortare livslängd när den är tokvarm var väl ingen nyhet? sen hurvida det är bekvämt är ju en annan sak, men det må ju vara hänt tycker jag!

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

värmen som är kritisk är väl den som kommer från hårddisken precis under handen, och att en hårddisk får kortare livslängd när den är tokvarm var väl ingen nyhet? sen hurvida det är bekvämt är ju en annan sak, men det må ju vara hänt tycker jag!

Att komponenter lever kortare ju mer värme de utsätts för är inget nytt. Men att Apples val av skal på PB skulle göra så hårddisken lever längre tror jag inte på ett dugg. Jag har aldrig själv upplevt, hört eller läst att datorskal i plast leder till fler havererade hårddiskar. I stället har väl de tillverkarna löst det på nåt annat sätt. Och kolla på iBook t ex. Byggd i plast. Så att göra detta till mac vs pc är bara löjligt.

När det gäller PB 12" är det bara att konstatera att den blir otäckt varm. Framför allt där man lägger vänster handled. Efter man användt den nån timme känns ju handleden alldeles kokt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 18:46

Detta är ju något som förhoppningsvis blir bättre med i dom nya powerbookarna med intelchip

  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 19:32

Förhoppningsvis!

Ett av Apples problem de senaste åren har varit att de koncentrerat sig på att dämpa symptom istället för att komma till rätta med problemens orsaker. Istället för att minska processorns värmeutveckling, har Apple utvecklat olika kylsystem. Istället för att göra OSX till ett snabbare system, har Apple gett feedback-badbollen allt flashigare utseende. Istället för att göra OSX mindre datorkraft-krävande, är Apples lösning att stoppa i mer RAM-minne i datorn.

Bytet till Intel kan vara en nystart.

Ursprungligen av Fred!:

Detta är ju något som förhoppningsvis blir bättre med i dom nya powerbookarna med intelchip

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 19:39

Det är ju förmodligen IBM´s fel att apple inte kunnat göra annat än dämpa symptomen.

Men vad det gäller hur datorkrafts hungrigt os x är så tror jag att det är ett sätt för apple att tvinga användare att uppgradera.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 15:11

Min PB 12 blir också varm när processorn går för fullt. Men knappast när man bara skriver. Kolla med "Aktivitetskontroll" om någon process har skenat. Jag har något som heter WindowServer som behövde avslutas en gång. Ingen aning om vad det skall vara bra för...?
Stäng av airport och bluetooth om du inte använder det.
Mata ut ev CD som snurrar.
Spara ström=spara värme

  • Medlem
  • 2005-07-05 19:58

Min PB 12" (senaste rev.) blir inte speciellt varm där hårddisken sitter. Däremot området ovanför tangentbordet, från där strömsladden sitter och in till ungefär mitten - det i det närmaste glöder och fläkten är på jämt...

Har en IBM bärbar med Pentium M 1.4Ghz på jobbet, den blir knappt ljummen när jag kör den "urdockad", dockad går processorn på full fart och då kan den bli ganska varm...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-05 20:17

Jag kör även 12" och den blir väldigt het.
Speciellt när sommar är nu het, då räcker avkylning inte så bra.

PB 15" och 17" har bättre avkylning pga större kropp.

Jag kan förstå varför Apple sneglar över till Intel.....

  • Medlem
  • 2005-07-06 19:32

En CoolPad är klart värt sina pengar. Särskilt om man ska ha datorn i knät, eftersom man både slipper värmen på benen och datorn kyls av bättre.

http://www.roadtools.com/podium.html

Ursprungligen av zak:

En CoolPad är klart värt sina pengar. Särskilt om man ska ha datorn i knät, eftersom man både slipper värmen på benen och datorn kyls av bättre.

http://www.roadtools.com/podium.html

Den skyddar visserligen dina ben men inte kyler den av datorn bättre. Den isolerar datorn från dina ben men värmen som annars värmde dig blir nu kvar i datorn.
Luft är det bästa isoleringsmaterialet vi har.

Ska man kyla datorn bättre borde den ligga an mot någon metallplatta utan luft mellan så att datorn kommer i ordentlig kontakt med metallen.

1
Bevaka tråden