Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G4 tappar IP-numret

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 07:38

Flyttade och har just fått bredband UPC Chello 8/8 men kan inte få det att fungera. Jag får hela tiden ett ip-nr som börjar med 169. Använder ett thompson bredbandsmodem och PowerMac G4 MDD 1Ghz med gb-ethernetkort.

Kan det vara ethernetkortet som är trasigt?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 08:29

ok, jag inser att det var lite klent med info för att någon ska kunna säga något:

Fram till i torsdags körde jag telia adsl (och en d-link router) och det fungerade utmärkt. I fredags flyttade jag till ny adress och bytte internetleverantör till UPC/chello.

När jag kopplar ihop alla grejor (utom routern) så får jag en gul plupp i nätverksstatus, dvs man får "kanske" inte kontakt. Det får man *inte* kan jag säga. =(

När jag varit i kontakt med UPC support så meddelar de mig att de har kontakt med min dator och att de inte finns något problem med nät/servrar. De misstänker nåt fel med nätverkskortet.

När jag kontaktar apple (i Irland!!) Så misstänker de att det är något fel med DHCP-servern eller nätet (leverantören helt enkelt).

Jag har försökt alla de vanliga tricksen med att koppla i och ur kablar i rätt ordning. Jag har även återställt samtliga inställningar till noll. Kört en del program från nätverksverktyg (jag har perfekt ping).

Det som händer är att datorn tilldelar sig ett icke fungerande ip-nr som börjar med 169 efter att först ha fått ett som börjar på 192. Det tar ca 90 sek innan det sker, efter omstart av modem. Jag förstår inte ett skvatt och det gör uppenbarligen inte applesuport och upc-support heller.

Själv anser jag det som osannolikt att nätverkskortet skulle fallera just när jag byter internetleverantör.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-07 09:06

Prova med en annan dator!
Om det fungerar så är det inte fel på nätet.
Fungerar det inte så är det troligtvis inte fel på nätverkskortet i Macen.

Du kan även testa att koppla in en annan dator direkt till Macen för att undersöka om nätverkskortet fungerar.

Byt TP-kabel! Inte sällan är det defekta nätverkskablar som orsakar problem.

Om du kopplar i routern, kan du få kontakt med den och logga in på den via webben? I så fall är det inte fel på nätverkskortet.

Får routern något IP-nr från UPC/chello?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 09:26

Tack för svaret...

Ja, att prova med en annan dator är ju logiska sättet att utesluta nätet som felkälla. Ska fixa det.

Kablarna är inte deffekta. Jag har testat tre hela uppsättningar nu (i olika riktningar också, vilket är jäkligt långsökt).

Jag testade att koppla i routern som hastigast och fick badboll i några minuter (ytterst ovanligt med badboll på min dator). Jag fick ingen kontakt med nätet då heller, men jag har inte undersökt exakt vad det är som händer. Ska kolla det lite mer.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 09:36

kommer att låna en PC-laptop från jobbet för att kolla om den fungerar. Finns det någon möjlighet att den kommer att fungera och min mac inte gör det, utan att det egentligen är något fel på macen. M a o, finns det något kompabilitetsproblem med mac och bredbandsmodem som man känner till?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-07 09:51

Det är förmodligen inget fel på din dator, hade det varit nätverkskortet så hade du inte fått 169 adressen, det hade stått mediet frånkopplat någonstans eller liknande. Din isp kan omöjligt ha kontakt med din dator, dom har kontakt med ditt modem. Jag jobbar för en leverantör och vi hade nog lagt en felanmälan. Du har synk men får ingen ip. Om pcn fungerar så är det nätv kortet men jag misstänker leverantören. Hoppas d löser sig!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 10:24

Tack Ardri!

Det här forumet är fan helt kanon!

Huset jag flyttat in i är helt nytt och jag är förmodligen den förste som någonsin försöker ansluta till nätet därifrån. Kan det spela någon roll i sammanhanget? Ingen av mina (få) nya grannar har testat koppla upp sig så jag vet ännu inte om det är fler som har problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-07 10:33

Kan det vara paralellkopplat i första jack? (Det ska vara seriekopplat) kolla denna länken: http://putfile.com/pic.php?pic=7/18703315272.gif&s=x2 Svårt att säga vad som är fel men dom borde ändå lägga en felanmälan på dig för att utesluta något i stationen(upc)

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 10:41

Hmm... jag har två jack och har faktiskt inte testat det andra. Kan det vara så enkelt?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 10:43

Men vänta, det är alltså inte adsl jag försöker få att fungera utan ett 8Mbit bredband, om det nu gör någon skillnad?

Ursprungligen av Ola Jönsson:

Men vänta, det är alltså inte adsl jag försöker få att fungera utan ett 8Mbit bredband, om det nu gör någon skillnad?

Ok, det är helt vanligt bredband alltså?
Ja då skall det funka direkt om du kopplar datorn till jacket med en kabel.

Och prova med båda jacken.

Det är en vanlig CAT5 TP kabel du kör med, ingen korskopplad?

Ser att man ska använda ett kabelmodem.
Kan du se status på den, kan du konfigurera den på något sätt?

IP# som börjar med 169 får man av datorn när den inte får något IP via DHCP.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 12:06
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Ser att man ska använda ett kabelmodem.
Kan du se status på den, kan du konfigurera den på något sätt?

IP# som börjar med 169 får man av datorn när den inte får något IP via DHCP.

Se status hur då? Jag kan se att alla dioder lyser som de ska. Jag får inte upp någon info om modemet på datorn någonstans. Inte vad jag vet i varje fall. Det enda jag har sett hittills är att datorn noterar att det finns något i ethernetporten som den "kanske" inte får kontakt med.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 12:02
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Det är en vanlig CAT5 TP kabel du kör med, ingen korskopplad?

Om den är vanlig vet jag inte. Jag har bara kört med adsl tidigare. Den nya kabeln jag kopplar i väggen är en styv sak med kopparkärna (skruvas fast i uttaget). Ser bara ut att vara en enda tråd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-07 11:01

genom tv?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 11:02

jupp, det där tredje uttaget i mitten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 11:29

Är det ett Motorolamodem? Isåfall, skruva ur koaxen och se om du får en ip som börjar på 192.168.100.xxx. Om du får det så ligger felet troligen hos Chello.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 12:00
Ursprungligen av tei:

Är det ett Motorolamodem? Isåfall, skruva ur koaxen och se om du får en ip som börjar på 192.168.100.xxx. Om du får det så ligger felet troligen hos Chello.

Det är ett thomsonmodem och när jag sätter igång det så får jag först en ip som börjar med 192. (jag tror att det står 192.168.100.10) Den ändras av sig själv efter ca 90s till en ip som börjar med 169.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 12:03

De flesta docsismodem ger dig en sådan ip (192.168.100.xxx) under uppstart, vid signalfel samt när antennsladden är urskruvad. Skruva ur sladden, får du åter en 192-adress? Det visar att din Mac är kapabel att erhålla en ip-adress via dhcp, vilket ökar chansen att felet inte ligger i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 12:10
Ursprungligen av tei:

De flesta docsismodem ger dig en sådan ip (192.168.100.xxx) under uppstart, vid signalfel samt när antennsladden är urskruvad. Skruva ur sladden, får du åter en 192-adress? Det visar att din Mac är kapabel att erhålla en ip-adress via dhcp, vilket ökar chansen att felet inte ligger i datorn.

Jag får åter en 192-adress när jag skruvat ur kabeln, men den försvinner som sagt av sig själv efter en liten stund och ersätts med 169.

Ok, så nu vet jag att det sannolikt inte är min dator som strular och sannolikt inte heller modemet. UPC hävdar att de inte har något problem med sin dhcp-server ("för det skulle de märka"). Vad kan det då vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-07 12:18

Försvinner 192-adressen även om du INTE skruvar i kabeln igen? Isåfall ligger felet i datorn eller modemet. Om adressen INTE försvinner utan behålls så länge koaxen är urskruvad så _kan_ det vara i datorn, men är mer troligt i modemet eller hos UPC.

Möjliga felkällor i din egen utrustning:
* tp-kabeln, men den hade du ju bytt
* problem med autosensing i nätverksporten på din dator. Du kan då testa med att gå in på systeminställningar->nätverk->ethernet->avancerat och ändra till konfigurera manuellt och där prova med olika hastighetsinställningar (jag föreslår att du testar med 10 Mbit & halvduplex alternativt 100 Mbit & fullduplex - glöm inte att trycka "utför"). om inte det hjälper, ställ åter in den på automatisk konfigurering.

Du kan ju även använda routern för att se om datorn lyckas få - och behålla - ip när den är ansluten till routern istälelt för modemet. Nästa steg är sedan att ansluta routern till modemet och via routerns gränssnitt se om den lyckas få och behålla ip från UPC. Glöm bara inte att göra modemet strömlöst varje gång du kopplat om!

Allt detta är iofs sådant som jag anser att UPC skall hjälpa dig att undersöka - du är ju en sprillans ny kund, och de kan ju faktiskt inte veta säkert att det tidigare oanvända modemet faktiskt fungerar korrekt

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 12:26
Ursprungligen av tei:

Försvinner 192-adressen även om du INTE skruvar i kabeln igen? Isåfall ligger felet i datorn eller modemet. Om adressen INTE försvinner utan behålls så länge koaxen är urskruvad så _kan_ det vara i datorn, men är mer troligt i modemet eller hos UPC.

Möjliga felkällor i din egen utrustning:
* tp-kabeln, men den hade du ju bytt
* problem med autosensing i nätverksporten på din dator. Du kan då testa med att gå in på systeminställningar->nätverk->ethernet->avancerat och ändra till konfigurera manuellt och där prova med olika hastighetsinställningar (jag föreslår att du testar med 10 Mbit & halvduplex alternativt 100 Mbit & fullduplex - glöm inte att trycka "utför"). om inte det hjälper, ställ åter in den på automatisk konfigurering.

Du kan ju även använda routern för att se om datorn lyckas få - och behålla - ip när den är ansluten till routern istälelt för modemet. Nästa steg är sedan att ansluta routern till modemet och via routerns gränssnitt se om den lyckas få och behålla ip från UPC. Glöm bara inte att göra modemet strömlöst varje gång du kopplat om!

Allt detta är iofs sådant som jag anser att UPC skall hjälpa dig att undersöka - du är ju en sprillans ny kund, och de kan ju faktiskt inte veta säkert att det tidigare oanvända modemet faktiskt fungerar korrekt

Ok, jag ska testa allt det där och så får jag återkomma imorgon...

tusen tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-08 08:32

Testade med en laptop från jobbet med samma resultat som tidigare. UPC gör en felanmälan och felet ska vara löst inom tre arbetsdagar. Supporten var trevlig nästan hela tiden och visade stort tålamod, men det satt verkligen långt inne att gå på linjen att det kan vara nåt fel längre upp i nätet. De har verkligen stor tilltro till sitt nät (eller vad det nu är).

Tack alla ni som lade pannan i veck, jag meddelar fortsättning om någon sådan skulle uppstå...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-08 08:58

Vill du kolla din IP-adress "utifrån", s.a.s. alltså den som din leverantör kommer att ge dig
kan du kolla detta på:

www.showmyip.com/sv/

Den kommer dock att ändras då och då (dynamisk IP) men den aktuella adressen får du i alla fall.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-11 12:44

Löste det sig för dig?

Jag är på besök hos en släkting, och har samma problem. Dock funkar det med hans bärbara PC, men inte med min iBook G4.
Någon som kan ha någon lösning?

1
Bevaka tråden