Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet på os 8.6, hjälp!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tagit upp en gammal PowerMac 6500 som jag nu hade tänkt sätta i ett nätverk med min iBook för att kunna använda som extradator, och då vill jag givetvis ha internet på den. Införskaffade ett nätverkskort på macoteket, satte i det och installerade drivrutinerna i tilläggsmappen.
Men...:confused:...det funkar inte...när jag försöker ställa in TCP/IP finns inte Ethernet med i listan. Endast AppleTalk samt PPP. Vad ska jag välja, jag är rätt vilsen i system 8.6.
Någon som har några förslag, alternativt lösningar?
Vänligen, Rickard

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-06 16:57
Ursprungligen av rickarderik:

installerade drivrutinerna i tilläggsmappen.

Hur gjorde du ? Gjorde du dra och droppa drivrutinerna in till Tilläggsmappen ?

Man bör helst köra installationsprogram som följer med disketten (programmet lägger in filerna i vissa mapparna)

Skulle det vara forfarande hopplös, då kan du ominstallera OS 8.6 (känner av om det finns hårdvaran Ethernet). Det är inte säkert 8.6 känner igen ethernetkort.

Vad heter fabrikaten ?

Allied AT 2501TX PCI heter det, jag laddade hem å lade över drivrutinerna från deras hemsida som beskrivet på macotekets hemsida. Det är drivrutiner för 8.6-9.1. Det var ett installationsprogram med som jag körde men det verkar inte hjälpa. Så...nu ska jag köra ominstallera os 8.6 så hoppas vi på det bästa....! Annars skriker jag här igen!

ok...har installerat om hela systemet och installationen sökte efter nätverkskomponenter men sedan när jag ska gå in och ställa in tcp/ip och ethernet kommer det upp en ruta där det står "den förvalda konfigurationen Ethernet är inte längre tillgänglig" eller något i den stilen.
Hmmm får väl gå in och gräva i maskinen fysikt och kolla lite nu då.

Senast redigerat 2005-07-06 20:06

Kolla ->Inställningar ->Appletalk
Kolla att det är inställt på ditt nya nätverkskort

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Kolla att det är inställt på ditt nya nätverkskort

Där kan jag välja "Endast fjärranslutning", "Skrivarport" samt "Modemport".
Ingenting med det nya kortet...

1
Bevaka tråden