Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvarupatent lagstiftning - tiden rinner ut.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta var ju glädjande för den framtida utvecklingen
http://www.macworld.com/news/2005/07/06/patent/index.php?lsrc=mwrss

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 12:47

Mjukvarupatent lagstiftning - tiden rinner ut.

Nu börjar det närma sig beslut i EU om mjukvarupatent och i min mening så är det lagförslag som nu ligger på bordet direkt farligt för mindre näringsidkare, såväl inom mjukvarubranschen som företag inom andra fält där datorkommunikation är nödvändigt. (mao dom flesta).

Om förslaget i nuvarande form blir lag så kommer man inte kunna lägga upp t.ex. filmer som man kan kolla på medan dom laddas ner (strömmande), att ta betalt med kreditkort vid köp över internet är också patenterat, konceptet kundvagn på en e-shop är det med skyddat. etc. etc. Inte utan att betala licensavgifter till diverse företag, dom flesta inte ens mjukvaruutvecklare utan företag som endast lever på att inkräva licenser.

Desök dessa sidor och bilda dig en egen uppfattning, länkar till den mesta informationen i frågan går att hitta på dessa sidor. Det finns inte många sidor om eventuella fördelar med mjukvarupatent och förespråkande för dessa - inte vad jag har hittat iaf.

http://economic-majority.com/index.en.php
http://www.ffii.org
http://www.ffii.se/

http://yro.slashdot.org/

och till sist en bra artikel från The Guardian

http://www.guardian.co.uk/online/comment/story/0,12449,1510566,00.html

mvh / Magnus Emilsson

ps. Jag vet att det här har varit uppe förut, men det här är en viktig fråga, oavsett vilken sida man står på.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 13:43

Vi får hoppas att förslaget röstas ner. Jag läste en artikel i Datormagazin om mjukvarupatent som jag tyckte var ganska objektiv (så objektiv som man kan vara i den här frågan). Kommer dock inte ihåg vilket nummer det var.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 13:55
Ursprungligen av emilsson:

Om förslaget i nuvarande form blir lag så kommer man inte kunna lägga upp t.ex. filmer som man kan kolla på medan dom laddas ner (strömmande), att ta betalt med kreditkort vid köp över internet är också patenterat, konceptet kundvagn på en e-shop är det med skyddat. etc. etc. Inte utan att betala licensavgifter till diverse företag, dom flesta inte ens mjukvaruutvecklare utan företag som endast lever på att inkräva licenser.

Om dessa patent du nämner inte är beviljade idag i Sverige så blir de väl inte det bara för att regler för mjukvarupatent ändras. Om detta nu t.ex. skulle vara gamla amerikanska patent så får patentägarna inte heller patentansöka igen i ett annat land. När du söker patent måste du från början bestämma vilka länder du vill ansöka i. Se'n är det försent.

Däremot kan det såklart öppna upp för nya mjukvarupatent som kan beviljas. (Nå'n som hittat på en liten for-loop eller nå't...)

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 08:27
Ursprungligen av Putgy:

Om dessa patent du nämner inte är beviljade idag i Sverige så blir de väl inte det bara för att regler för mjukvarupatent ändras. Om detta nu t.ex. skulle vara gamla amerikanska patent så får patentägarna inte heller patentansöka igen i ett annat land. När du söker patent måste du från början bestämma vilka länder du vill ansöka i. Se'n är det försent.

Däremot kan det såklart öppna upp för nya mjukvarupatent som kan beviljas. (Nå'n som hittat på en liten for-loop eller nå't...)

Patenten ovan är redan godkända i EU, av någon outgrundlig anledning, men dom kan inte hävda dom innan lagen ändras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 11:05
Ursprungligen av emilsson:

Patenten ovan är redan godkända i EU, av någon outgrundlig anledning, men dom kan inte hävda dom innan lagen ändras.

Hmm... Jag förstår inte riktigt. Europeska patent brukar först granskas av EPO och se'n av enskilda länder (fast de brukar gå på EPOs linje). Så är status för dessa patent att de gått igenom EPO men har varken fått avslag eller blivit beviljade av diverse länder?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-21 19:04

Microsoft har ju patent på dubbelklick i USA men de har inte stämt någon för den användningen...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 12:12

Ungefär så ja.

Nu har förvisso EU grundlagen blivit försenad, den ändrar helt och hållet patent hantering mellan EU och individuella länder, blir patentet godkänt i EU så blir det godkänt i alla medlemsländer. Förutsatt att den delen blir kvar i det nu gällande förslaget för grundlagen.

Såvida jag har förstått det hela rätt iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 12:58

Ska bli intressant att se var det slutar, när det bilr mer och mer pengar i den Immatriella industrin
så komer naturligtvis kraven på Immatriella rättigheter / patent som ett brev på ICA.

Lär nog ta ett tag innan vi får en vettig lagstiftning som dessutom är förankrad hos gemene man.

Som mjukvarupatenten fungerar i dag så främjar de inte direkt viljan att följa lagen,
det finns ju (i USA) patent på lite av varje, men jag skulle gissa att många skiter i dessa fram
tills att de blir stämda (som de som kör piratad mjukvara).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-06 14:14

Hurra!

EU parlamentet röstade överväldigande mot mjukvarupatent
http://www.theregister.co.uk/2005/07/06/eu_bins_swpat/

Mycket tårar här i kontoret.

Dock sägs det att de röstade emot detta så att en mer omfattande EU-patent lagstiftning, med alla slags patent, kan utarbetas, istället för ett splittrat dokument, som mjukvaru-patent direktivt var

Nåja, nu kan man sova lungt om natten ett par nätter till

Det var trevliga nyheter.

Härligt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-06 16:06

Firar! (Öppnar en kall öl från kylen.)

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-07-06 19:57

Gött!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-06 20:13

Tyvärr är slaget långt ifrån över, anledningen varför så många röstade mot förslaget var att
pro-patent sidan inte gillade några tillägg som con-patent sidan hade fått till i det liggande förslaget,
som skulle kunna tolkats som att rena mjukvarupatent INTE skulle vara godkända.

Så nu är det väl remi ett tag innan pro-patent sidan gör ett nytt försök...

Helt klart är det att pro-patent sidan verkligen vill kunna patentera for loopar och musklick!!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-07-07 00:58

Grejen är att det i alla fall inte är samma förslag som kommer att komma nästa gång - de måste skriva ett nytt förslag innan de kan försöka igen. Eller försöka få igenom mjukvarupatent i varje enskilt land istället...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-07-07 19:19

Jag pratade med Erik Josefsson igår (ordförande för FFII och lobbyist i Bryssel) och enligt honom så var det väl en ganska stor seger, nu har ju FFII öppnat ögonen på många så det lär bli svårare nästa gång, om de försöker en gång till, han lät inte helt säker. I vilket fall så skulle det vara fest i Bryssel igår kväll.

1
Bevaka tråden