Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grannen satte sig på PowerBooken!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-07-06 13:17

Min farbror var på besök i helgen. Även han är ägare av en Powerbook 17".
Tack vare det fina vädret så bestämde vi oss för att grilla lite. Ett fenomen som nästan aldrig slår fel när doften från vår grill sprider sig är att vår granne kommer och hälsar på

Min farbror hade sin powerbook i sitt second skin liggade på en pall. Min granne som inte är så insatt i datorvärden trode "givetvis" att det var ett helt vanligt sittunderlag och sätter sig med hela sin tyngd (ja, han är inte så liten heller) PÅ powerbooken.. Min farbror och jag flyger fram till honom med ett vråååål och sliter bort honom från datorn.

Lyckligtvis kunde vi inte finna någon defekt på datorn, men undrar om det kan ha hänt något som inte visar sig på en gång?
Han (min farbror) säger att när han igår skulle kolla på en film så såg han bara under en viss sekvens då bakgrunden var lite brunsvart och bara i en viss vinkel en blå fläck. Det var inte i filmen för fläcken var kvar på samma ställe även om bakgrunden rörde på sig. Kan det ha med grannens sittning att göra eller är det bara en fettfläck som sitter hårt (han försökte gnugga väldigt lätt med fingret på skärmen för att se om fläcken förändrades - vilket den inte gjorde)? Det konstiga är att den syns bara med just den bakgrunden och bara i en viss vinkel (rakt framifrån - kanske t.o.m lite lite underifrån).

Finns det något program man kan köra som undersöker skärmen?

Kanske man kan se något med program för att kolla efter döda pixlar:

http://www.macupdate.com/info.php/id/10793
http://www.macupdate.com/info.php/id/7903

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-06 14:21

Mein Gott!

Jag har märkt att skärmen skiftar i färgerna när man klämmer på baksidan.
Jag förmodar att skärmen då är en aning skev efter provsittningen.
Döda Pixlar är ju nåt helt annat.

Klarade den verkligen provsittningen?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-07-06 15:01
Ursprungligen av oqvist:

Mein Gott!

Jag har märkt att skärmen skiftar i färgerna när man klämmer på baksidan.
Jag förmodar att skärmen då är en aning skev efter provsittningen.
Döda Pixlar är ju nåt helt annat.

Klarade den verkligen provsittningen?

Ja, förutom det där blåa så är den helt felfri. Svårt att tro att det blåa beror på att skärmen är skev, då det har en ganska underlig form - typ som om någon hade dragit två fingrar tätt bredvid varan ca 2 cm lite snett neråt.

Kan det här fövärras och isf - kan man göra något för att förhindra det?
OM det är fettfläckar - hur får man enklast bort dem? Kan man köra med en lätt fuktad fiberduk och liiiiitet lite diskmedel?

Min kompis råkade lägga ett täcke över sin PowerBook 170 medans han städade, och så råkade han trampa på den, då blev det inga "döda" pixlar, men mer än halva skärmen sprack i stället så att den där pixel vätskan smetades ut inne i skärmen

Jo visst är döda pixlar något annat men programmen kanske kan hjälpa till att se andra defekter i skärmen än bara döda pixlar. Täcker inte någon försäkring typ hemförsäkring en reparation/utbyte av skärmen i ett fall som detta ?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-07-06 15:46
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jo visst är döda pixlar något annat men programmen kanske kan hjälpa till att se andra defekter i skärmen än bara döda pixlar. Täcker inte någon försäkring typ hemförsäkring en reparation/utbyte av skärmen i ett fall som detta ?

Ingen aning. Men frågan är isf om dom tycker att den lilla blå fläcken som man bara ser i vissa vinklar med vissa bakgrundsfärger är skäl nog till att byta ut skärmen...

En annan grej - även detta när han kollade på film (han sitter hemma och testar allt möjligt nu). På två olika DVD-filmer (visserligen gamla sådana - som "dallrar" lite när man kollar på dom) så blir det en kort stund, även här med "svart" bakgrund (blir ju aldrig helt svart på film), en tunn linje en bit in på vänster sida som går uppifrån och ner över hela skärmen sedan försvinner den - den här linjen är precis i början på båda filmerna (i en övergångs-sekvens i menyn). Linjen syns aldrig mer även om filmen visar helsvarta sekvenser. Heller syns det inga linjer om han lägger en helsvart platta i photoshop över hela skärmen... konstigt bara att det är samma grej på två olika filmer...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-06 16:02

Jösses! Din farbror hade ändå tur i oturen (kanske). Min flickvän körde över sin Pismo med bilen förra veckan. Vänster framhjul körde rätt över datorväskan med innehåll (jo, den var ställd, lutad mot hjulet och sedan glömd...). Hela skärmen knäcktes. Extern skärm funkar trots allt! Nu är den inlämnad för värdering på Macsupport för försäkringsbolaget.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-07-06 16:28
Ursprungligen av PJW:

Jösses! Din farbror hade ändå tur i oturen (kanske). Min flickvän körde över sin Pismo med bilen förra veckan. Vänster framhjul körde rätt över datorväskan med innehåll (jo, den var ställd, lutad mot hjulet och sedan glömd...). Hela skärmen knäcktes. Extern skärm funkar trots allt! Nu är den inlämnad för värdering på Macsupport för försäkringsbolaget.

Ja, det är så man får ont i magen varje gång man tänker på det. Jag vill bara hem och kolla så ingen har satt sig på min Man vågar ju knapt lägga den ifrån sig nu.
Man kanske skall sätta ett gäng häftstifft genom second skinnet för att försäkra sig om att ingen sätter sig på den (dom sitter nog inte länge iaf)).

Som det verkar nu så har den klarat sig, men vi ska jämföra den med min ikväll - testa å spela de där filmerna etc å se om samma fenomen händer på min..

Ursprungligen av PJW:

Jösses! Din farbror hade ändå tur i oturen (kanske). Min flickvän körde över sin Pismo med bilen förra veckan. Vänster framhjul körde rätt över datorväskan med innehåll (jo, den var ställd, lutad mot hjulet och sedan glömd...). Hela skärmen knäcktes. Extern skärm funkar trots allt! Nu är den inlämnad för värdering på Macsupport för försäkringsbolaget.

Pismo? Den är väl knappt värd någonting, den är ju jättegammal. Låter konstigt att lämna in en trasig sådan för värdering...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-09 10:43

Måste bara få berätta hur den här historien slutade.

Datorn lämnades in för drygt 1 månad sedan. En vecka senare så ringer dom och berättar att dom har lämnat prisuppgift till försäkringsbolaget, nämligen 5550:- exkl moms (4560 för materialet och 990 för jobbet). Jag väntade in försäkringsbolaget och fick tillslut grönt på den summan. Jag sa till dom på reparationsfirman att starta reparationen då försäkringsbolaget har godkänt reparationskostnaden.

Igår skickade jag ett mail och frågade hur det gick samt hur jag skall betala. Fick svaret att dom gärna tar kontant och att dom återkommer med priset.. Jag mailar tillbaks och frågar vad dom menar med att dom skall återkomma med priset - jag har ju redan fått ett pris.. Fick tillbaks följande mail:

"Hej,

Priset som försäkringsbolaget fått är från serviceverkstaden, sedan tillkommer vår arbetskostnad, frakt och moms.

Totala priset kommer ligga runt 9300:- ink. Moms."

Klockan var då någon minut i 17 så jag fick inte tag på någon.. Idag ringde jag dock och gapade på dom och då menade han på att det skett ett missförstånd - att han inte visste om att jag fått ett pris och att det självklart är det pris som försäkringsbolaget fått som gäller. Så det löste sig till slut..

Dock försa han sig lite eftersom han i mailet skrivit att dom här ca 2400:- tillkommit utöver det pris som serviceverkstaden lämnat till föräskringsbolaget.. Med andra ord var han visst medveten om att försäkringsbolaget fått ett annat pris... Han försökte dra en rövare.

Så alla ni som har en powerbook - se till att ha en drulleförsäkring samt passa er för lömska reparatörer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 10:52
Ursprungligen av Hallon:

Så alla ni som har en powerbook - se till att ha en drulleförsäkring samt passa er för lömska reparatörer...

Eller apple protection plan

/Tangen

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-09 10:57
Ursprungligen av Tangen:

Eller apple protection plan

/Tangen

Daton är köpt begagnad å det fanns ingen tillköpt garanti

Ursprungligen av Tangen:

Eller apple protection plan

/Tangen

APP ger dig dock inget skydd mot grannar som inte kollar var de är på väg att parkera rumpan. Sådant faller liksom utanför tillverkarens garantier, oavsett om betalat för att få den förlängd eller inte.

Jag har gjort som i reklamen...

Ursprungligen av PJW:

Jösses! Din farbror hade ändå tur i oturen (kanske). Min flickvän körde över sin Pismo med bilen förra veckan. Vänster framhjul körde rätt över datorväskan med innehåll (jo, den var ställd, lutad mot hjulet och sedan glömd...). Hela skärmen knäcktes. Extern skärm funkar trots allt! Nu är den inlämnad för värdering på Macsupport för försäkringsbolaget.

Lyckats med samma sak, ställa en bärbar Thinkpad vid hjulet på bilen, packa ur bilen, skall flytta på bilen....krasch.
Datorn gick i princip i två delar. Hårddisken och minnet vart hela.
Utbytesburken hade sedan dubbelt så mkt minne och en extra Hårddisk....

Men man skäms...

Jag har en kollega som backade över sin Pismo med bilen för ett par år sedan. Datorn låg i en skinnportfölj och den klarade sig utan en skråma och andra defekter.
Han hade ställt portföljen baktill vid bilen när han skulle lägga något i bakluckan, sen glömde han att portföljen stod där...

Dags att betala självrisken på drulle försäkringen och låta någon undersöka den ordentligt.

Fråga 2: Varför lägger man en bärbar dator på en pall?

Bra ide?, ett hårdrocks second skin, med nitar!?

Skottsäakert ?

Ursprungligen av mattias lindholm:

Bra ide?, ett hårdrocks second skin, med nitar!?

Funderar på att skaffa en neoprengummi och som extra lägga i makrolon-skiva
(skottsäkert plexiglas). Har en polare som jobbat på plexifabrik i mölndal.
Skall kolla vad en sådan ruta kostar. Rutan klär man sedan i ngt sammet eller så och har brevid datorn i väskan....

Idéer?
Ngn fysiker som säger nej ?
Undrar vad tjockleken och viken blir ...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-12 15:48

Nu har jag varit och hämtat datorn. Underbart att ha den tillbaks efter att ha varit utan i en dryg månad. Inga döda pixlar heller - topp!

En sak som jag har lägt märke till är att när jag trycker på knappen för att öppna skärmen så hoppar den direkt upp så den är öppen drygt 1,5 cm. Innan jag lämnade in den så öppnade den sig bara några mm. Mej gör det inget, men undrar hur ni andra har det? Vad är "normalt" - hur ska det vara?

Ursprungligen av Hallon:

Min granne som inte är så insatt i datorvärden trode "givetvis" att det var ett helt vanligt sittunderlag och sätter sig med hela sin tyngd (ja, han är inte så liten heller) PÅ powerbooken.. Min farbror och jag flyger fram till honom med ett vråååål och sliter bort honom från datorn.

Man behöver inte bli stressad... Mac-arna tål mer än man tror...
Ibland blir man bara så där ohyggligt glad...
Över att man har valt rätt sida!!!!!

Jobbarpolaren Saimon (ljudlärare och gammal dataräv...) hivade över följande mail för en tid sedan... Jag brukar läsa det när jag är deppig...
(Erik är hans 3-årige son)

----------------------------------------

Hej Jan-Åke!

Eftersom du är ett datafreak (nörd...) med förkärlek för en viss tillverkare...
ähum... tänkte jag delge dig resultatet av ett av mina senaste datatest.
Testet hade sin början under helgen och jag hade god hjälp av Erik som inledde
hela experimentet.

Men först lite bakgrundsfakta:
Jag har den gamla gröna iBooken som surfdator på muggen (dvs mitt kontor...:-). Där finns
(fanns) förövrigt även annan nödvändig kontorsutrustning (även om
midikeyboardet åkte ut efter upprepade uppmaningar av mina barns mor).

Nå, själva testet inleddes som sagt av Erik med att gå in på toan och sätta
igen samtliga avlopp. Därefter vattenfyllde han hela rummet med cirka 5
centimeter vatten med duschen på högtryck (en iBook är typ 4 cm hög). Efter
vattenfyllningen prövade han vilka saker som flöt......

IBooken gjorde det inte, inte telefonen och inget annat han prövade
heller. Efter en stund (jag trodde inte att det var så länge, men med tanke
på vattenmängden var det nog ett tag) undrade jag vad som stod på, eftersom
det var oroväckande tyst, och jag avbröt genast sonens expriment.

Nu efteråt, när iBooken har torkat i 2 dygn på ett element, så vågade jag
teststarta, och tro det eller ej, iBooken startade helfint och allt verkar nu
funka. Lite vatten hällde jag ur CD-springan just innan jag skrev detta mail, men
allt går perfekt. Jag tyckte till och med att uppstarten gick lite bättre än
vanligt, men det är kanske något damm som sköljts bort. Telefonen funkar
tyvärr inte, men Mac-en den går och går.

Resultatredovisning: En iBook kan bada i minst 5 minuter, om vattnet
håller rumstemperatur och sedan torkningen får ta sin tid.

Hälsningar Saimon
--------------------------------------------------

Det kanske inte är så fel... man blötlägger Mac-en lite då och då, för att damma ur den...?
Den funkar ännu bättre efteråt!!!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-07-06 20:01

Det är definitivt en svagt blå fläck på skärmen.. Den är mindre än jag först beskrev - stor som en fettfläck av ett lillfinger unigefär.
Oerhört irriterande för när man vet om den så ser man den hela tiden...

Vad ska man göra? Täcker drullerförsäkringen en sådan här grej? Dom kanske tycker att det är en för liten och obetydande fläck?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-07-07 10:39

Magnus farbror här.

Ja, som Magnus har beskrivit så ser man nu en fläck mitt på skärmen som närmast kan jämföras med en fettfläck från ett finger.
Vet man om den så syns den hela tiden. Även om man inte visste om den så skulle man lägga märke till den efter ett tag.

Jag ska prata med försäkringsbolaget, men jag har svårt att tro att dom tycker den är betydande. För mig är det dock oerhört betydande då jag inte ens kan skriva detta inlägg utan att irritera mig på fläcken. Helt otroligt jobbit när man arbetar med grafik - då hamnar fläcken mitt i bilden/dokumentet. Det ser ut som något man kan gnugga bort, men icke sa nicke...

Finns det någon som har förslag på vad jag kan göra för att få bukt på fläcken? Finns det någon som kan förklara exakt vad det är som har hänt med min dator? Är det något som har läckt ut eller är det något som ligger emot på insidan eller vad? Den är så liten så det känns som man bara skulle kunna skaka till så försvinner den ;-).

När man väl köper en sådan här vass/maffig/snygg/vräkig/underbar/dyr dator så vill man inte ha en fläck på den. Det hade gått ann om den var nere hörnet, men inte när den är mitt i arbetsytan..

Den som kan finna en lösning på det här utan att det kostar mig 10.000:-, skall jag vara evigt tacksam!

Om du är desperat och inte får försäkringsbolaget att ersätta skadan så skulle jag öppna skärmen och se om det är något som ligger på. Men det är ju jag det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-07 13:42
Ursprungligen av Kalliban:

Om du är desperat och inte får försäkringsbolaget att ersätta skadan så skulle jag öppna skärmen och se om det är något som ligger på. Men det är ju jag det

Det är ju (givetvis) klart bättre att vända sig direkt till försäkringsbolaget. Först, vill säga. Försäkringsbolag kan säkert ställa sig oförstående till en sån här "liten" skada. Ungefär som att få en buckla på bilen ("Vadå! den går ju att köra med!").

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-07-07 14:17
Ursprungligen av PJW:

Det är ju (givetvis) klart bättre att vända sig direkt till försäkringsbolaget. Först, vill säga. Försäkringsbolag kan säkert ställa sig oförstående till en sån här "liten" skada. Ungefär som att få en buckla på bilen ("Vadå! den går ju att köra med!").

Ja, han får väll isf. styrka med att han inte kan använda datorn till det han skaffade den för - arbeta med grafisk formgivning. Att ha ett märke/fläck mitt i arbetsområdet när man jobbar med färger å grejer går ju inte..

yeye, vi får se vad det här slutar-

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-07-07 19:37

Det är inte så att locket har blivit lite buckligt/intryckt/deformerat så att det trycker på skärmen bakifrån? Det sitter en del pryttlar där bakom också som ju kan ha kommit kläm så att säga. Ser det ut ungefär som om du tar och bänder lite i skärmen så du får missfärgningar?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-13 01:49

Hur gick det med han som satte sig på apparaten.....fick han ett äpple inbränt i baken?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-13 08:46

En sak till som jag lagt märke till som inte var där innan jag lämnade in datorn:
På höger sida (över cd-spelaren) så uppstår ett knarrande/knäppande ljud ibland när man lägger handen där för att skriva på tangentbordet. Det låter precis som om datorhöljet rör sig eller att det går emot något på insidan som rör sig och ger ifrån sig ett "knäpp"... Är det något jag bör oroa mig för?

Grannen står i skamvrån

1
Bevaka tråden