Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger & Safari - fungerar det mot Plusgirot?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon annan också upplevt att Safari funkar dåligt med Postgirot? Det var segt tidigare men i Tiger nästan oanvändbart. Explorer funkar bättre men jag vill helst slippa. Igår var första gången på månader jag använde det.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-05-26 12:30

Jag misslyckades just med att betala via ePostGiro. Men det har iofs hänt tidigare då nätet är mer nyckfullt vid lunchtid.
Testar snart igen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-05-26 16:55

Visst fungerar det. Siten har väl aldrig varit blixtrande snabb gentemot Mac/Safari men nu laddar den knappt in allt som lär finnas på den. Det blir lite mouse-roll-over för att se vad som egentligen döljer sig under.
Men 260 spänn lyckades jag iaf betala iväg.

Ursprungligen av Le:

Visst fungerar det. Siten har väl aldrig varit blixtrande snabb gentemot Mac/Safari men nu laddar den knappt in allt som lär finnas på den. Det blir lite mouse-roll-over för att se vad som egentligen döljer sig under.
Men 260 spänn lyckades jag iaf betala iväg.

Precis så. VÄLDIGT segt tidigare men ÄNNU sämre nu i Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 19:24

Har inte egentligen med saken att göra men med Firefox funkar det bra. Har mailat Plusgirot om detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 13:10

Maila ihjäl dem om det. Vänliga mail förstås men det är det ända sättet att få detta fixat. Är det lika segt på PC?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-30 13:36

Fick det här. Antar att det är det som alla får. Känns sådär.

Hej

För att vi ska kunna garantera att tjänsten fungerar rekommenderar vi
nedanstående operativsystem och webbläsare (andra kombinationer kan fungera,
men vi kan inte garantera detta eller ge support för dem).

Operativsystem och webbläsare
a.. Mac OS 8.1 - 9.0 med webbläsare Internet Explorer 5.0 - 5.1.6 eller
Netscape 4.51 - 4.8
b.. Mac OS 9.1 - 9.2.2 med webbläsare Internet Explorer 5.0 -5.1.6 eller
Netscape 4.51 - 7.0*
c.. Mac OS X (10) med webbläsare Internet Explorer 5.2.* eller Netscape
7.0*
Vi avråder från så kallade betaversioner.

Med vänlig hälsning
Plusgirot

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-07-06 11:19

Jag blir galen! Innan Tiger så funkade Safari och Plusgirot perfekt för mig.
Efter Tiger så är det segare än sirap, extremt dålig skärmuppdatering och känns ostabilt.
Detta gäller framförallt Plusgirotsidan.

Jag installerade Firefox för att komma runt problemen men då säger Plusgirot att jag matat in felaktiga uppgifter vid inloggning. Likadant när jag ska logga in med Netscape!

Vad är felet? Jag är säker på att siffrorna jag matat in är helt rätt.

Jag skulle även installera senaste Explorer (nödlösning) men den vill inte låta sig installeras!

Clean installation av Tiger på en nyformaterad disk. PB som alltid varit problemfri.

Finns det någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig lösa problemen?

/Bauer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-06 12:06

Jag retar mig på att det inte går att trycka retur i alla formulär när man är klar. Särskilt när man har fyllt i en massa utbetalningar och råkar trydka retur. Då händer det inget, men försöker man trycka på knappen så står det att man redan tryckt. Bara att börja om från början.

...dessutom har det blivit än värre på sista tiden. Deras stylesheet läses inte in, man måste klicka på alla bildlänkar tre gånger innan något händer, och lyckas man klicka säger Safari att den inte hittar servern (efter att ha försökt i 0,001 sekunder) osv...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-07-06 18:15

Lägg ner postgirot......skaffa bankgiro i en bank som har bra macstöd!!

Fler och fler företag skickar idag sina fakturor med klisterlappen "Betala gärna på vårt bankgiro".....och det får man väl ha en viss förståelse för....

Jag har inte klisterlappen på mina fakturor, men ändå betalar färre än 2 på 10 via Epostgirot nu för tiden......

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-06 18:27

Jag har fått för mig att det är dyrare med bankgiro. Mitt postgiro kostar 144 kr/år.

Safari hade ju en debugger förut, finns det inte en sån till firefox också?
Letar vidare och återkommer...

(med debugger kunde man fejka att man hade explorer i safari. )

Öh.
Oj vilken gammal tråd...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-08-27 19:49

Bara en fråga. Hur hittade du den här gamla tråden?

Alla funktioner i ePlusGirot företag funkar i Safari så vitt jag märkt, men problemet med att bildfilerna laddas in *extremt* långsamt kvarstår. Sjukt att de inte kunnat fixa det på över två år... Att man inte kan använda enter på deras sajt sitter i muskelminnet idag.

Jag kör Camino mot Plusgirot och det fungerar perfekt. Enda undantaget är eRedovisning; när jag laddar ner vissa kontohändelser (i PDF) tappar Camino filtypen, vilket får till följd att man manuellt får lägga till .pdf till filnamnet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-08-28 18:54

Jag får ingen PDF-ändelse i mina eRedovisningsutdrag. Jag hämtar med Firefox.

Nej, PDF-ändelse får inte jag heller. Vad jag menar är att jag inte ens får filtypen (MIME-typen), så Finder vet inte vilket program den ska öppna filen med. Det konstiga är att det bara händer var 3-4 gång.

Har inte noterat några problem med Plusgirot och Safari, varken under 10.3 eller 10.4. Att tjänsten ibland segar tror jag inte handlat om MacOSX utan det är nog ett belastningsproblem för själva siten. Detta med att PDF: såvitt jag förstått måste laddas ner styckvis och att de bara visar ett litet antal av månadens transaktioner om man inte särskilt begär fram hela månaden tänker jag är ett tecken på att de underdimensionerat hela alltet. Det är ju ingen höjdare, men knappast något som hör till Mac. Skall ta och testa med WinPC/XP vid tillfälle och se om det gör skillnad.

1
Bevaka tråden