Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger på en iBook G4 1 ghz

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

undrar hur pass bra Tiger flyter på en iBook G4 1 ghz? Rinner det snabbare än Panther?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 22:51

Hej!

Jag har en iBook G4 1 GHz med Tiger, uppgraderad från Panther. Tiger flyter åtminstone lika bra som Panther; jag kan inte säga att jag märker någon jätteskillnad i "vanligt" datorarbete i Finder, Word etc.

Mvh,
Fredrik Bergman

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-05 23:22

Jag har nyligen installerat Tiger och just uppdaterat till 10.4.1

Den har förvandlat min gamla sura PB Titanium 550, 768 mb ram, som genom ett trollslag!

Bara en så trivial grej som uppstart går blixstrande snabbt. Att söka genom Spotlight är en fröjd.
Vidgetarna påverkar inte alls prestandan. Om bara program från tredje parts-leverantörer var lika smart upppbyggt som Tiger! :/

Det är bara med tunga grafikprogram som det går segare, men själva systemet är ju rena rama adrenalin-kicken både för mig och maskinvaran!!! Till och med en gammal scanner jag haft liggande på hyllan kunde jag häromdagen hitta via Tiger. Kunde bara köra den under OS 9 tidigare.

För den som undrar funkar OS 9 lika klockrent tillsammans med Tiger.

Gamla G3or har enligt rykten också fått ett nytt liv.

Ursprungligen av oqvist:

Gamla G3or har enligt rykten också fått ett nytt liv.

kan bara instämma! Jag har en iBook G3/800. Den fick nytt liv. Allt går snabbare, från uppstart till avstägning. Teoretiskt sett kan det ha en del att göra med att jag nyinstallerade Tiger, men jag skötte i o f s om min dator enligt alla konstens regler innan dess. Resultatet blev att behovet av att köpa en ny inte är lika trängande nu.

Jag har satt i en ny hårddisk (5400rpm), mer minne (tot. 768) och nyinstallerat Tiger på min frus iBook 1GHz. Det går verkligen inte segt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-09 00:02

Jag tycker det går segt och funderar starkt på att "nedgradera" till Panter. Fast jag kanske ska försöka först med att hacka/stänga av Dashboard och se om det hjälper...

Edit: Tillägg: jag kör en 800MHz G4 iBook med 640 MB ram

Har installerat o kan konstatera att det går snabbare nu med Tiger än med Panther!

1
Bevaka tråden