Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail 2 och CMYK-bilder

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en funktion i Mail 2 som kan skala ner storleken på bilder. Otroligt praktiskt att bara kunna dumpa in en 25 mb bild och dra i ett reglage för att bestämma vilken storlek som ska skickas. Tyvärr funkar det mycket dåligt om originalet är i CMYK. Det som kommer ut som RGB hos mottagaren är inte skoj (se bifogad bild).

Originalet är CMYK med Euroscale-profil. Den nya filen är RGB utan profil.

Saknar jag någon profil eftersom den konverterade bilden saknar sådan?

Eller finns det något annat sätt att fixa det här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 23:13

Inte mer än att skicka feedback till Apple tyvärr.
Men är vi tillräckligt många som skickar så...

Du kan bekräfta med andra ord...

Jag har rapporterat felet.

Hittade även ett forum för Tiger mail men orkade för stunden inte in å tjöta där.

http://discussions.info.apple.com/tiger.mail

Blev påmind om det här och testade på nytt nu med Tiger 10.4.3. Det funkar lika illa fortfarande vad jag kan se. Någon som får detta att fungera?

  • Medlem
  • 2005-12-29 13:54

Inte för att det är till nån större hjälp, men jag läste här för leden den allmänna tumregeln att det som inte kan visas på internet ska packas innan man skickar det, för att man ska slippa problem.

Du vet säkert detta redan, men det antyder ju att det inte finns nån bra lösning på problemet.

Det där köper jag inte. Det går att konvertera från CMYK till RGB utan att man ser någon som helst skillnad. Det är bara Apple som goofat till konverteringen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-12-29 19:57

*lägger mig i*
Det kan vara mina ord som Baron hänvisar till angående packade vs opackade filer. Jag tycker personligen att den grundregeln fungerar ypperligt, men kanske är det inte relevant i detta fall.

Anders, jag använder inte mail.app själv, och kan därför inte testa något själv, men jag undrar ändå.
- vid vilket filformat uppstår problemet?
- vilken färgprofil har cmyk-filen du vill skicka?
- vad har den för profil då mottagaren öppnar bilden som blivit jpg?

Jag har inte testat detta så utförligt men troligen är det Euroscale Coated v2 som cmyk-profil. Rgb bilden som skickas iväg saknar profil. Filformatet verkar inte spela roll. Har testat med psd och jpg.

Vet inte hur mail.app gör den här konverteringen - men, evt kanske det är möjligt att påverka vad som händer med hjälp av dom actions som finns i colorsync verktyget. Minns inte riktigt var dom finns eftersom jag inte har tillgång till macen nu, men som sagt, evt kanske det kan gå den vägen.. Det finns ju lite olika filter som man kan joxa med där.

Nu blev jag påmind om det här problemet. Råkade droppa in en jpeg sparad som CMYK i ett brev och vad händer - bilden blir inverterad!

Däremot verkar både tiff och psd funka bra nu med CMYK.

Kan någon bekräfta med sitt Mail om en jpeg med CMYK-färg inverteras? Det syns direkt man släppt in filen.

Bilden nedan visar ett brev där jag droppat in en tiff, en psd och en jpeg.

EDIT: jpeg-bilden är ok när man öppnar den i Photoshop. Jag skickade ett brev till mig själv och när jag öppnar den inverterade jpeg-bilden i Photoshop så ser den ok ut. Det är alltså bara Mails förhandsvisning som buggar.

  • Medlem
  • 2007-09-03 14:09
Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu blev jag påmind om det här problemet. Råkade droppa in en jpeg sparad som CMYK i ett brev och vad händer - bilden blir inverterad!

Däremot verkar både tiff och psd funka bra nu med CMYK.

Kan någon bekräfta med sitt Mail om en jpeg med CMYK-färg inverteras? Det syns direkt man släppt in filen.

Bilden nedan visar ett brev där jag droppat in en tiff, en psd och en jpeg.

EDIT: jpeg-bilden är ok när man öppnar den i Photoshop. Jag skickade ett brev till mig själv och när jag öppnar den inverterade jpeg-bilden i Photoshop så ser den ok ut. Det är alltså bara Mails förhandsvisning som buggar.

Samma problem här... Och det räcker med att öppna den i Förhandsvisning för att se den som det är tänkt

1
Bevaka tråden