Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strikt html - fast höjd på element, med scrolls - hur då?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 10:29

Hej,

Har en block på 600x400px som centreras både vertikalt och horisontellt på sidan och så ska det finnas en meny till vänster och innehållet till höger. Hur får jag vertikala scrolls på "main"-ytan?

Ungefär som den här sidan (http://systemkompetens.nu/) efter att ha klickat på utbildningar.

Frames är inte ett alternativ, iframe stödjs inte heller av den strikta standarden så vad återstår?

Vänligen
Ivar

Det är faktiskt riktigt enkelt! Skapa ett element med fix storlek, som du placerar innehållet i. Sedan sätter du css-egenskapen "overflow" till "auto", då dyker rullningslister upp ifall elementets innehåll tar upp tillräckligt mycket plats. Ungefär så här alltså:

<div style="overflow: auto; width: 600px; height: 400px">
  (innehåll här)
</div>
  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 10:36
<div style="position:relative;width:100px;height:100px;overflow:auto;">Lång text som inte får plats tillexempel lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diem nonummy nibh euismod tincidunt ut lacreet dolore magna aliguam erat volutpat. Ut wisis enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tution ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis te feugifacilisi. Duis autem dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit au gue duis dolore te feugat nulla facilisi. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci taion ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex en commodo consequat. Duis te feugifacilisi.</div>
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-09 21:29

Ahh... jag körde med overflow: scroll vilket var störande eftersom det gav permanenta scrolls...därav att jag letade efter nya lösningar

Den vertikala centreringen gör jag just nu med javascript, går inte annars va? (vägra layouttabell, hehe)

Ursprungligen av ivar:

Den vertikala centreringen gör jag just nu med javascript, går inte annars va? (vägra layouttabell, hehe)

Det går att ordna, men det är inte fullt så intuitivt som man skulle vilja att det var:

http://www.jakpsatweb.cz/css/css-vertical-center-solution.html

1
Bevaka tråden