Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om (o)ljudet den orsakar

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 14:42

Hej!

Jag undrar, har någon sett siffror på hur mycket den låter? Om den innehåller aktiv/passiv kylning osv. Decibelsiffror?

Bra att veta innan man köper

::h

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 13:11

enligt uppgift ska den vara väldigt tyst när den är lugn, men brusa upp ordentligt när den får jobba.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-22 16:10

"On the other hand, under the heaviest extended loads—ripping a number of CDs in a row while performing other processor-intenstive tasks, for example—the fan ramps up to a surprising volume. Nothing compared to the wind tunnel levels of a crashed Power Mac G5, to be sure, but louder than I expected."

Läste jag någonstans.

Så här skriver de i ett test på AnandTech om ljudnivån:

"We'd love to post audio clips or SPL readings, but we don't have equipment that can register something that quiet."

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 17:06
Ursprungligen av Dr Bowman:

Så här skriver de i ett test på AnandTech om ljudnivån:

"We'd love to post audio clips or SPL readings, but we don't have equipment that can register something that quiet."

Det där är för 1.25 modellen. Hoppas inte 1.42 modellen låter mycket mera.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-02-16 18:57

"22 dB"

Citat från http://www.macintouch.com/mwsf2005notebook.html , "Macworld SF 2005 Reporter's Notebook":

"An Apple staffer at the booth told me it produces 22 dB, but she wasn't sure if that's when idle, in normal use, or what."

Men det är en uppgift jag tar med en enorm nypa salt.

:. buan

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-16 19:00

Nejdu, 22dB ska den nog klara helt klart, den är alltså enormt tyst när man t.ex. bara surfar med den..

men jag tycker fläktarna går mer med 10.3.8 än med 10.3.7, men jag är inte säker..

Min flickväns bärbara Compaq Evo N115 (Athlon 4 1500+, 3 år gammal eller så) överröstar lätt den här fast jag sitter 70cm ifrån minin och kanske 3m ifrån den...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 21:13
Ursprungligen av bogg:

men jag tycker fläktarna går mer med 10.3.8 än med 10.3.7, men jag är inte säker..
.

Jag lider av samma fenomen. Jag är fortfarande inte säker på om den verkligen låter (pyttelite) mer eller om det är en placeboeffekt efter att ha läst om det

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-17 01:04
Ursprungligen av FrrH:

Jag lider av samma fenomen. Jag är fortfarande inte säker på om den verkligen låter (pyttelite) mer eller om det är en placeboeffekt efter att ha läst om det

mvh
FrrH

Jag har faktiskt tänkt på att den låtit lite mer än vanligt, men jag kopplade inte samman det med uppdateringen... Och jag har inte läst något om det...
Är det ett fel?

Jag sover med min och störs inte av det. Måste dock stänga ner sidor med mycket reklam (typ 99mac...) för att inte fläkten ska gå igång. Hör servrarna mer som står ute i hallen än minin.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-02-18 11:11
Ursprungligen av bogg:

Nejdu

?

Jag är skeptisk med förankring i fakta.
bogg. Skulle Mac mini, som du skriver, "helt klart" klara 22 dB eftersom den är "enormt tyst" enligt Dig? Och eftersom minin är tystare än den "gamla" Compaqen? Jösses..
Anledningen till att jag tar uppgiften från citatet med en enorm nypa salt är främst p.g.a. att "22 dB" i citatet är ett värde helt utan värde. För att inte säga att uppgiften är i sitt ursprung hörsägen, och personen som citeras förefaller dåligt insatt på området.

Ju tystare Mac mini är, desto gladare blir vi.
Hade själv hoppats att Mac mini skulle vara fläktlös, men det är den ju tyvärr inte.

Ursprungligen av bogg:

men jag tycker fläktarna går mer med 10.3.8 än med 10.3.7, men jag är inte säker..

Det finns bara en fläkt i Mac mini mig veterligt..

Vore trist om det vore som du skriver gällande uppdateringarna, men det är mycket som spelar in. Olika belastning och övrig temperaturs inverkan ligger nära till hands. Skriv gärna mer om hur du upplever fläkten beter sig.

Min vattenkokare låter för övrigt enormt den med, men är snabb, energisnål och alldeles förträfflig i övrigt.

:. buan

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 12:20
Ursprungligen av buan:

Vore trist om det vore som du skriver gällande uppdateringarna, men det är mycket som spelar in. Olika belastning och övrig temperaturs inverkan ligger nära till hands. Skriv gärna mer om hur du upplever fläkten beter sig.

Absolut. Jag lutar mer och mer att jag drabbades av en placebo-effekt. Som du säkerligen sett finns det massor av trådar med att folk har haft problem med fläktarna, efter uppgradering till 10.3.8.

Jag tror dock inte att minin är drabbad.

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 21:22

Min Mac mini 1,25 GHz låter i princip likadant som ett vattenelement - d.v.s. samma typ av susande ljud i samma tonhöjd och styrka. Så om man inte brukar gå runt och störa sig på att elemeten låter, så kommer man garanterat inte att störas av Mac minin.

Att den skulle låta mer när den arbetar hårt har jag inte märkt något av. Jag har just försökt installera och köra Virtual PC med bara 256 MB RAM och den jobbade i över en halvtimme och blev så seg att det tog 5 min att starta Kalkylator, men ljudstyrkan ökade inte såvitt jag kunde höra.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-16 21:40
Ursprungligen av Rajje:

Min Mac mini 1,25 GHz låter i princip likadant som ett vattenelement - d.v.s. samma typ av susande ljud i samma tonhöjd och styrka. Så om man inte brukar gå runt och störa sig på att elemeten låter, så kommer man garanterat inte att störas av Mac minin.

Att den skulle låta mer när den arbetar hårt har jag inte märkt något av. Jag har just försökt installera och köra Virtual PC med bara 256 MB RAM och den jobbade i över en halvtimme och blev så seg att det tog 5 min att starta Kalkylator, men ljudstyrkan ökade inte såvitt jag kunde höra.

Det där var ju intressant. Vilken variant av VPC och vilket PC-operativ?

Jag sitter med VPC 6 och Windows 98 på en G3 400 Mhz med 384 i ram. Det tar 2-3 sec att starta kalkylatorn och jag tycker ändå det är segt.

Är detta utveckling?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-17 11:12
Ursprungligen av rana:

Det där var ju intressant. Vilken variant av VPC och vilket PC-operativ?

Jag sitter med VPC 6 och Windows 98 på en G3 400 Mhz med 384 i ram. Det tar 2-3 sec att starta kalkylatorn och jag tycker ändå det är segt.

Är detta utveckling?

1.42GHz, 512MB och 80GB ram här på min mini..

Windows Server 2003 går fint i min, så ja, det är utveckling

Jajustja, mer om ljudnivån.

Jag kokar just nu vatten i en vattenkokare i köket (rummet brevid, stängd dörr) och har kanske 4-4.5m till vattenkokaren...

Vattenkokaren överröstar lätt minin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 17:11
Ursprungligen av rana:

Det där var ju intressant. Vilken variant av VPC och vilket PC-operativ?

Jag sitter med VPC 6 och Windows 98 på en G3 400 Mhz med 384 i ram. Det tar 2-3 sec att starta kalkylatorn och jag tycker ändå det är segt.

Är detta utveckling?

Det var Virtual PC 7 med det inkluderade Win XP Pro.

Verkar konstigt ... Kanske gör det enorm skillnad med 384 MB istf 256 - just när man ska köra ViPC så gissar jag att RAM är väldigt väldigt viktigt om det öht ska funka ...

Vid närmare eftertanke kan jag ha haft igång BitTorrent också samtidigt, men det slöar ju inte ner SÅ mycket ...

Jag kollade på TV i en halvtimme medan jag väntade på att Windows installationstrollkarl skulle laddas klart och sedan skrek jag "Men ORKA!" och tvångsomstartade datorn. Jag startar nog inte VPC igen förrän jag köpt 512 MB ...

1.25 är i princip ljudlös har jag förstått, utom vid extrem belastning. Men hur är 1.42:an? Jag stör mig på ljud, helst vill jag ha en så tyst dator som möjligt, fast så snabb som möjligt samtidigt. Jag förstår att det är svårt att svara på, men någon som har 1.42:an och kan berätta lite om hur mycket den låter, vid vilken belastning den går igång, om fläkten alltid (?) är igång osv.. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-23 14:12

Hej!

Jag har en 1.42 med 80GB och superdrive. Det är den tystaste dator jag varit nära. Datorn låter i princip ingenting. Har tittat på DVD-filmer utan att registrera nåt nämnvärt ljud från den. Har även brännt skivor men tänkte inte heller då på att de var nåt störande ljud.

Om den varit igång hela kvällen och jobbat på, och det är mitt i natten, så kan du om du står stilla och lyssnar efter, höra ett mycket svagt fläktljud från den.

Oftast är det enklare att titta på lysdioen om den lyser konstant eller tonar upp och ner för att veta om den är igång, även mitt i natten.

Jag surfar, programmerar, lyssnar på musik samt kör bittorrent på min Mini.

Hoppas det här var till hjälp.
Mvh, d-bug

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 20:31
Ursprungligen av hicke:

Hej!

Jag undrar, har någon sett siffror på hur mycket den låter? Om den innehåller aktiv/passiv kylning osv. Decibelsiffror?

Bra att veta innan man köper

::h

Min PC, som står i garderoben i hallen en bit från vardagsrummet hört en bra bit mer än min Mac Mini, som jag nog i dom flesta sammanang skulle kalla ljudlös..

Jag tror inte att dom du har en dB mätare så gör den ens utslag (Dvs. under 20dB)

ljudlös -> lågt fläktljud

Hej. Ny här, så hör av er om jag btyter etikettregler.
Jag köple en mac mini (1,42 512 80 Tiger) för c:a fyra veckor sedan. Tills för två dagar sedan kunde jag inte höra om den var på eller ej, men för tre dagar sedan började den låta (fläktljud i idle), visserligen inte högt - men ändå tillräckligt för att inte vara "tyst". Jag inbillar mig inte, och den omgivande miljön har inte ändrats nämnvärt.
Någon annan som uppmärksammat liknande förändring?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-07-05 01:36
Ursprungligen av jenslandberg:

Hej. Ny här, så hör av er om jag btyter etikettregler.
Jag köple en mac mini (1,42 512 80 Tiger) för c:a fyra veckor sedan. Tills för två dagar sedan kunde jag inte höra om den var på eller ej, men för tre dagar sedan började den låta (fläktljud i idle), visserligen inte högt - men ändå tillräckligt för att inte vara "tyst". Jag inbillar mig inte, och den omgivande miljön har inte ändrats nämnvärt.
Någon annan som uppmärksammat liknande förändring?

Sommarvärmen kanske? Om det är varmare än det brukar vara i rummet där den står borde fläkten (som är temperaturstyrd) gå oftare...

fläktljudet igen

Ursprungligen av TERdON:

Sommarvärmen kanske? Om det är varmare än det brukar vara i rummet där den står borde fläkten (som är temperaturstyrd) gå oftare...

Tack för svaret.
Det kan mycket väl vara så. (Skulle det leda till att fläkten alltid går på samtidigt som minin och att den alldrig slår ifrån så länge minin är på?)
Jag tvivlar på att min innetemperatur stigit mer än en grad, så jag är orolig att det är nå't annat.
Kan det bero på hur minin sköter HDn?

Ny fråga:
Ska fläkten kunna vara på under några omständigheter i "vila"-läge, eller ska den alltid slå av?
(Min fläkt slår av direkt. Är det ett bra eller dåligt tecken?)

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-07-06 20:03
Ursprungligen av jenslandberg:

Tack för svaret.
Det kan mycket väl vara så. (Skulle det leda till att fläkten alltid går på samtidigt som minin och att den alldrig slår ifrån så länge minin är på?)
Jag tvivlar på att min innetemperatur stigit mer än en grad, så jag är orolig att det är nå't annat.
Kan det bero på hur minin sköter HDn?

Ny fråga:
Ska fläkten kunna vara på under några omständigheter i "vila"-läge, eller ska den alltid slå av?
(Min fläkt slår av direkt. Är det ett bra eller dåligt tecken?)

Du menar att den går högljutt oavbrutet, direkt från att du satt igång den? Även om du låtit den svalna någon timme innan du startar igen? Det låter "fel". Efter vad jag förstått är fläkten temperaturstyrd, och ska bara gå när det är varmt i datorn. Dvs när du belastar den hårt, eller i sommarvärmen...

När datorn är avstängd går för övrigt, naturligtvis, fläkten inte alls.

fläkten igång även i kylskåp

Ursprungligen av TERdON:

Du menar att den går högljutt oavbrutet, direkt från att du satt igång den? Även om du låtit den svalna någon timme innan du startar igen? Det låter "fel". Efter vad jag förstått är fläkten temperaturstyrd, och ska bara gå när det är varmt i datorn. Dvs när du belastar den hårt, eller i sommarvärmen...

När datorn är avstängd går för övrigt, naturligtvis, fläkten inte alls.

Jag roade mig med att låta minin stå och "idla" i kylskåpet (+7C) i en halvtimme. Fläktljud oavbrutet, tills dess minin går i vila.
Högljutt är ljudet inte, men för en dator som i tre veckor låtit lika mycket som en pocketbok (två v. före 10.4.1 och en v. efter) är det oroande och irriterand att plötsligt höra fläkten klart och tydligt.
Jag håller med om att det är nåt fel. Ringde supporten och fick ett case-nummer och tänkte ta med minin till mac-support så snart jag har backat upp alla filer externt och testat att installera om operativsystemet.

Har kört extendes hardware-test och resettat PMUn utan att det har hjälpt.

Alla förslag på vad problemet kan vara mottages tacksamt. Rykten om samma typ av problem uppskattas även de.

(Faktisk kunskap om vilka temperaturregulatorer som finns i minin, deras position och ev. styrbarhet via mjukvara skulle vara manna från himlen - så om du vet... )

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-07-10 05:50
Ursprungligen av jenslandberg:

Jag roade mig med att låta minin stå och "idla" i kylskåpet (+7C) i en halvtimme. Fläktljud oavbrutet, tills dess minin går i vila.
Högljutt är ljudet inte, men för en dator som i tre veckor låtit lika mycket som en pocketbok (två v. före 10.4.1 och en v. efter) är det oroande och irriterand att plötsligt höra fläkten klart och tydligt.
Jag håller med om att det är nåt fel. Ringde supporten och fick ett case-nummer och tänkte ta med minin till mac-support så snart jag har backat upp alla filer externt och testat att installera om operativsystemet.

Har kört extendes hardware-test och resettat PMUn utan att det har hjälpt.

Alla förslag på vad problemet kan vara mottages tacksamt. Rykten om samma typ av problem uppskattas även de.

(Faktisk kunskap om vilka temperaturregulatorer som finns i minin, deras position och ev. styrbarhet via mjukvara skulle vara manna från himlen - så om du vet... )

Jag vet inte, jag bara gissar. Det är till och med möjligt att fläkten alltid borde gå jämt - men att du fått missljud i den...

Decibel har jag ingen aning om, men min mini 1,25 Ghz ingår i min TV/stereo rigg (för iTunes, DivX etc). Både DVD-spelare, TV-tuner och receiver låter märkbart högre än mini´n. Du måste verkligen ha det helt tyst runt omkring dig för att notera att mini'n låter något överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-07-10 18:01

Angående oljud.. Som många andra klickar min hårddisk till lite då och då. Är detta normalt för 2.5" diskar, eller tror ni att det försvinner om man köper en ny disk? Vill väldigt gärna få bort klickanden om det går.

Du får inte bort klickandet med ett byte av hårddisk. Klickandet är ljudet som uppstår när läshuvudena rör sig över disken. Dvs inget fel.

Mera ram minne kan hjälpa till så att inte hårddisken behöver användas lika mycket och stänger du in din mini i en väl ljuddämpad låda så dämpas klickandet betydligt.

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-07-12 22:25
Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Du får inte bort klickandet med ett byte av hårddisk. Klickandet är ljudet som uppstår när läshuvudena rör sig över disken. Dvs inget fel.

Mera ram minne kan hjälpa till så att inte hårddisken behöver användas lika mycket och stänger du in din mini i en väl ljuddämpad låda så dämpas klickandet betydligt.

Har 1gb så problemet borde inte ligga där. Men varför klickar minins disk Hela tiden fastän den är slö som satan (4200rpm?), medan mina 3.5"-diskar i pcn är tysta även om man tex packar upp en stor rar-fil?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-13 08:29

Undrar hur vanligt det är med klickljuden, är det ett tecken på att de håller på att gå sönder eller kanske de trimmar in sig?

Jag har inte haft några klickljud alls från min, ta i trä.

Bevaka tråden