Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös uppkoppling tappar kontakten.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hjälpte en bekant att installera en Mac-mini + trådlöst nätverk hemma hos sig.
Mac-minin har inbyggt airport-kort och basstationen är en D-link, så det är inga mysko grejer som ska kommunicera med varann.

Problem:
Ibland, till synes slumpmässigt, så tappar Mac-minin kontakten med det trådlösa nätverket. Ibland helt, och ibland delvis. Den normala täckningen ligger på 4 utav 5 "pluppar" i airport-menyn. Ibland så försvinner all täckning och ibland så har den endast en "plupp" i täckning.

Detta har jag testat:
Jag tog med mig Mac-minin till jobbet och använde det trådlösa nätverket där utan problem eller någon tendens till bortfall av nätverkstäckning.
Därefter lånade jag ut jobbets "Airport" (första grå modellen) till min bekant för att testa, och samma problem inträffar.

Eftersom jag har bett henne att testa om det blir någon skillnad ifall hon låter alla dörrar vara öppna respektive stängda så har jag uteslutit att det är husets konstruktion som på något sätt stoppar signalen. Datorns placering är c.a 15m ifrån basstationen och har 3 dörrar emellan sig. Den trådlösa täckningen berörs inte av om dörrarna är ständga eller inte.

Så min fråga är, vad kan det då bero på? Kan det vara någon annan teknisk utrustning som på något sätt stör den trådlösa uppkopplingen? Någon som har andra teorier? Jag har ju uteslutit trasig hårdvara vid det här laget i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 16:53

Martin,

Har du provat att byta kanalnummer/frekvens på basstationen hemma hos din bekant!?

De "drop-outs" du beskriver kan mycket väl bero på att ett nätverk i närheten använder sig av samma kanalnummer/frekvens som det nät du satt upp.

Widgeten AirPort Radar hjälper dig att se vilka nätverk som redan finns i närheten...

Så,

Prova att byta kanalnummer/frekvens, så löser det sig nog....

-Torkel

Hej hej.. Här uppar jag en gammal tråd, men hur exakt byter jag kanalnummer/frekvens på min DI-524?

1
Bevaka tråden