Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort och prestanda?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att byta upp mig till en 2.7 GHz G5. På AppleStore har man flera varianter på grafikkort att beställa vid köpet. Men min fråga är: OsX använder ju tydligen grafikprocessorn som "hjälpprocessor", märker man skillnad på prestanda på sin G5:a, exvis hur många softsynthar som datorn orkar med, om man väljer ett vassare (och mycket dyrare) grafikkort?

Senast redigerat 2005-07-03 23:56
Ursprungligen av bruksarn:

Funderar på att byta upp mig till en 2.7 GHz G5. På AppleStore har man flera varianter på grafikkort att beställa vid köpet. Men min fråga är: OsX använder ju tydligen grafikprocessorn som "hjälpprocessor", märker man skillnad på prestanda på sin G5:a, exvis hur många softsynthar som datorn orkar med, om man väljer ett vassare (och mycket dyrare) grafikkort?

Nej inte direkt de dyrare korten är oftast bara bättre på 3D-grafik.

Mig veterligen så finns det väl CoreAudio iom Tiger? CoreImage tar ju vara på endel prestanda som ligger i grafikkortet och avlastar Altivec samt CPU. Borde inte samma gälla för CoreAudio?

Så jasper, VET du att det är så eller gissar du bara? Personligen har jag ingen kunskap om just ljudproduktion, och har ingen anning om vilken belastning det gör på systemet samt har ingen anning om vad som krävs i fråga om hårdvara. Däremot så vet jag att CoreImage hjälper till en stor del för Tiger. Och kommer vara ett substitut när Intel macarna kommer och inte har Altivec. Då är det grafikkortet som kommer ta hand om vissa beräkningar som sköttes av Altivec förut.

Jag hade gärna sett att du förklarade samt kommer med fakta, för just "inte direkt de dyrare korten är oftast bara bättre på 3D-grafik" Det låter snarare som om du bara gissar och inte har nångon anning om vad som gäller. Sen är ett X850XT/6800gt ca 50-60% bättre än ett standard 9600 i fråga om 3D prestanda och beräkningskapacitet. Utnyttjar man det så borde det rimligtvis ge en prestanda skjuts på säg 25% motför ett "standard" 9600.

Ska försöka få tag i Fredrik som syssler mer med musik än mig, han kallas Anvil här förövrigt. Han har nog lite mer svar på din fråga Bruksarn skulle jag tro. Tillsvidare så får du nöja dig med mitt svar.

Joakim

Det där med softsyntharna var ju bara ett exempel på nåt som kan dra mycket processorkraft. Exvis physical modelling är nog det mest processorbelastande som finns.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Mig veterligen så finns det väl CoreAudio iom Tiger? CoreImage tar ju vara på endel prestanda som ligger i grafikkortet och avlastar Altivec samt CPU. Borde inte samma gälla för CoreAudio?
Så jasper, VET du att det är så eller gissar du bara? Personligen har jag ingen kunskap om just ljudproduktion,

Ja det märks, Coreaudio har inte så mycket med Coreimage att göra. Möjligtvis så kommer GPUn i framtiden användas även till ljudprocessning men just nu spelar det ingen större roll om man har ett bra grafikkort eller ett "superbra" när man håller på med ljudproduktion. De "superbra"korten behövs i princip bara om man jobbar med avancerad 3D grafik eller spelar mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 17:55

För att svara på din fråga kortfattat så kommer du märka rel. liten skillnad mellan ett värstingkort och ett ingångskort.

Rent prestandamässigt kommer INTE dina musikprogram bli snabbare, men ev. kommer du uppleva GUI:t något snabbare på ett av de bättre grafikkorten om du kör med två skärmar och många program öppna samtidigt. Hellre skulle jag dock sätta pengar på RAM än grafikkort i din sits.

Mig veterligen så finns det väl CoreAudio iom Tiger? CoreImage tar ju vara på endel prestanda som ligger i grafikkortet och avlastar Altivec samt CPU. Borde inte samma gälla för CoreAudio?
CoreAudio har funnits i OSX sedan urminnes tider och har inget med CoreImage och grafikkortet att göra.

Så jasper, VET du att det är så eller gissar du bara? Personligen har jag ingen kunskap om just ljudproduktion… när Intel macarna kommer och inte har Altivec. Då är det grafikkortet som kommer ta hand om vissa beräkningar som sköttes av Altivec förut.
Bääh... Har inget med saken att göra här. CoreImage avlastar vissa grafik-relaterade beräkningar till GPU:n istället för CPU:n. Det som Altivec gör idag kommer SSE3 (eller vad intel nu kommer ligga på) göra när Apple går över till Intel. Det är sant att saker som inte CoreImage hanterar idag faller tillbaka på CPU:n och mycket av det hamnar i Altivec-enehten om CPU:n har en sådan.

Sen är ett X850XT/6800gt ca 50-60% bättre än ett standard 9600 i fråga om 3D prestanda och beräkningskapacitet.
Mja, fel igen... X850XT är snarare upp 5 ggr snabbare än ett 9600 på ren 3D-prestanda. Allt beror dock på dator, upplösning och vilken applikation. CoreImage blir även det ENORMT mkt snabbare på de bättre grafikkorten, men CoreImage har inget som helst med ljud att göra.

Ja, hoppas detta svara din fråga. Jag skulle gå på Radoen 9650 med 256MB RAM så är du på säkra sidan vad gäller att köra två skärmar. Sen prutta på med rikligt RAM-minne (1GB eller mer).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 18:03

Alltså... GPU -> Audio låter fullständigt galet, men visst kanske, kanske det händer. Tror inte så mycket på det dock.

GPU -> Video är fullständigt logiskt och accelererar precis vad den ska.

Acclereration på ljudsidan finns redan i form av DSP-kort (PCI eller FireWire-lådor). Men ja, de kostar också en slant.

Ursprungligen av Erik.dv:

Alltså... GPU -> Audio låter fullständigt galet, men visst kanske, kanske det händer. Tror inte så mycket på det dock.

GPU -> Video är fullständigt logiskt och accelererar precis vad den ska.

Acclereration på ljudsidan finns redan i form av DSP-kort (PCI eller FireWire-lådor). Men ja, de kostar också en slant.

GPU->Audio är inte helt galet GPUn är ju i princip en grym DSP men det kommer nog dröja ett tag innan det är riktigt användbart. Så det är smartare att vänta med att köpa ett värsting grafikkort om man håller på mest med ljud.
http://www.em411.com/show/alert/835/1/bionicfx_avex.html
Lösa DSP kort är inte så dyra längre. Focusrite har släppt ett mycket bra externt FW ljudkort med inbyggd DSP för runt 5.000 kronor och TC electronic och UADs kort kostar inte många tusen inklusive många bra plugins.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 20:02

Men blir det inte en fruktansvärd begränsning att jobba över AGP/PCI-Express?

Ursprungligen av Erik.dv:

Men blir det inte en fruktansvärd begränsning att jobba över AGP/PCI-Express?

Bandbredden som krävs för audio är ju inte så stor men visst finns det några snags det är ju som sagt ett nytt koncept som inte på långa vägar är färdigutvecklat. Läs mer på
http://www.bionicfx.com/

AGP är ju bara envägs kommunikation, PCI-E kan du däremot jobba åt båda hållen samtidigt. Min teori ang CoreImage/CoreAudio är att det är apples sätt att försöka få bort ögona från Altivec. För den förmånen kommer defenetivt inte finnas kvar i och med Intel macarna. SSE3 i all ära, men det kommer inte finnas i PPC macarna som är kvar. Så då blir det Core* som är gemensamt för båda plattformarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 20:43

Jo, men det "dumma" är ju att skicka saker från CPU > GPU > Ljudkort. Bildbehandling är ju CPU > GPU o i vissa vara rakt av GPU.

Är inte CoreAudio bara Apples audio-API? Det har varit så sedan OSX 10.0 så vitt jag vet.

Komma "bort från Altivec" vet jag inte, men det blir ju bara att man kör SSE3 på Intel och Altivec på PPC. OSX och många progarm är idag väldigt optimerade för Altivec och de optimeringarna kommer gå över till SSE3 istället. GPU kan göra en del men verklingen inte allt. Och verkligen inte idag.

1
Bevaka tråden