Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD (NTFS) till Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 18:17

Jag har en extern HD med ca 200 g musik, filmer mm. filsystemet är NTFS, om jag kopplar den till min nya iBook när det blir dags, kommer det att funka? Eller är det så hemskt att man måste köra fat32?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-02 18:31

Du kan bara läsa från NTFS, inte skriva. Vill du kunna både läsa och skriva måste du köra FAT.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 18:37

ok, men om man vill hantera stora filer? 4, 7 hur gör man då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-02 18:52

Varför köra FAT när man kan köra macOS Extended? Sen om man vill ha den i windowsmiljö också så skaffar man sig programmet "macdrive 6" (det kostar dock en liten slant). Så kör jag och det funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-02 19:04

Ok, jag bara tänkte om man kunde slippa formattera vid nyinförkaffande av mac...om jag slår till på en ibook nu som det är tänkt så får jag väl kopiera över filer och formattera min disk igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-03 13:43

Men hur går man lättast tillväga i sånna fall, kopierar över filer till ibooken, (det som får plats) och sen formattera disken macOS Ext?

Ursprungligen av Ardri:

Men hur går man lättast tillväga i sånna fall, kopierar över filer till ibooken, (det som får plats) och sen formattera disken macOS Ext?

Skaffar/lånar en extern hårddisk till. Kopierar. Formaterar (ev. partitionerar) HFS+. Klart!

Tillägg: Läs mer om NTFS i den här tråden.

1
Bevaka tråden