Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägsta pris på minnen till mac Mini!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-11 16:03

För att hålla lite koll på priserna tänkte jag att vi kunde ha en tråd där vi skriver ner våra egna inköp med lägsta pris på 512MB och 1 GBs minne.

Om man köpt till högre pris än vad sista person som skrivit in, så slipper man skriva!!

Skriv vilket företag du köpt från, datum, storlek, produktnamn och pris förstås!

Företag:
Datum:
Storlek på minne:
Produktnamn:
Pris:

Företag: www.komplett.se
Datum: 10 maj 2005
Storlek på minne: 1024MB
Produktnamn: Crucial PC3200 DDR-DIMM, CL3 5ns, Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 128Meg x 64
Pris: 1400:- inkl. fraktavgift

Verkar vara det billigaste Crucial-minnet på 1GB om man beställer inom Sverige. Crucial håller hög kvalitet och fungerar garanterat med Mac.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-12 16:59

Lite off topic, jag har ännu inte köpt. Men andra här på 99 mac har handlat från Priskrig.
Jag har bara kollat på 1 GB minnen, tycker det är för liten skillnad på Apples 512 MB och att göra det själv, speciellt som garantifrågan fortfarande inte är utredd.
Dessa är de billigaste jag har kunnat hitta i Sverige. Kanske funkar de med en Mac annars får man väl testa en vecka och om det inte fungerar skicka tillbaka dom.

Företag: www.priskrig.se
Datum: 12 maj
Produktnamn: No name
Storlek: 1 GB
Pris: 841:-

Företag: www.dataoutlet.se
Datum: 12 maj
Produktnamn: S3+
Storlek: 1 GB
Pris: 849:-

Företag: http://www.crucial.com/uk/
Datum: 12/5
Storlek på minne: 1Gb
Produktnamn: Part No. CT431637 1GB, 184-pin DIMM Upgrade for a Apple Mac mini (G4 - 1.25GHz) System
Pris: 1200kr inklusive frakt

Gjorde beställningen igår och fick leveransbekräftelsen idag. Jag övervägde om jag skulle köpa ett minne från priskrig.se eller dylikt för runt 900kr men beslöt mig tillslut för Crucial då jag tycker det är värt den extra kostnaden för att få ett minne som garanterat fungerar.

Ursprungligen av Mustafva:

Företag: http://www.crucial.com/uk/
Datum: 12/5
Storlek på minne: 1Gb
Produktnamn: Part No. CT431637 1GB, 184-pin DIMM Upgrade for a Apple Mac mini (G4 - 1.25GHz) System
Pris: 1200kr inklusive frakt

Gjorde beställningen igår och fick leveransbekräftelsen idag. Jag övervägde om jag skulle köpa ett minne från priskrig.se eller dylikt för runt 900kr men beslöt mig tillslut för Crucial då jag tycker det är värt den extra kostnaden för att få ett minne som garanterat fungerar.

Blir det ingen tull eller sånt när det är från utlandet? Rekommenderar ni Crucial? Jag börjar bli lite trött på 256 MB nu...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-17 08:49
Ursprungligen av brokewind:

Blir det ingen tull eller sånt när det är från utlandet? Rekommenderar ni Crucial? Jag börjar bli lite trött på 256 MB nu...

Inom EU behöver du inte betala tull. Dock måste du betala moms. Detta sker normalt enligt det avsändande EU-landets bestämmelser. (Det finns vissa företag som har svenska momsregistreringar fast dom är utländska. Då får du betala svensk moms)

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-17 09:20
Ursprungligen av poj:

Inom EU behöver du inte betala tull. Dock måste du betala moms. Detta sker normalt enligt det avsändande EU-landets bestämmelser. (Det finns vissa företag som har svenska momsregistreringar fast dom är utländska. Då får du betala svensk moms)

Inom EU
Som privatperson betalar du oftast momssatsen i det land du köper ifrån och kan alltså vinna lite på det. Som exempel kan nämnas England där momsen 17,5% medan du här betalar 25%.
Detta är alltså egentligen inte korrekt utan företaget som säljer ska egentligen låta dig betala momssatsen för det landet där du bor.
Testa och se!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-05-28 19:07

Billigast hittils?

Satte precis i 1GB minne i min mini. Valde billigaste minnet från Priskrig, och det funkar lysande. Ser ingen anledning att köpa för drygt dubbla priset från Macoteket eller liknande, speciellt inte med tanke på ångerrätten.

Företag: www.priskrig.se
Datum: 28 maj
Produktnamn: No name
Storlek: 1 GB
Pris: 801:-

  • Oregistrerad
  • 2005-06-18 22:07
Ursprungligen av di7chro:

Satte precis i 1GB minne i min mini. Valde billigaste minnet från Priskrig, och det funkar lysande. Ser ingen anledning att köpa för drygt dubbla priset från Macoteket eller liknande, speciellt inte med tanke på ångerrätten.

Företag: www.priskrig.se
Datum: 28 maj
Produktnamn: No name
Storlek: 1 GB
Pris: 801:-

Låter ju bra! Funderar på att köpa en Mac Mini så fort jag får råd och sen ett minne direkt efteråt så fort jag får råd. Hur mycket vart det med frakt och annat som tillkommer efteråt?

Är det det här minnet du menar?
http://www.priskrig.com/product.php?product=118

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 10:51

min polare köpte ett på mycom här i veckan, noname, 940 kr. som fungerade. dock är det väl ingen garanti att man får ett exakt likadan om man går dit själv

Ursprungligen av snigel1:

min polare köpte ett på mycom här i veckan, noname, 940 kr. som fungerade. dock är det väl ingen garanti att man får ett exakt likadan om man går dit själv

Med noname-minnen vet man aldrig, två olika minnen från samma nonameföretag kan vara plockade ur olika sophögar från skilda tillverkare. Det nonameföretagen gör är mer eller mindre att rafsa ihop skrotet och klistra på sitt eget märke, eftersom originaltillverkaren inte vill ha sitt namn kvar på de produkter de kasserat. Och även om man får två minnen från samma fabrik finns det inget som säger att båda fungerar likadant, eftersom det rör sig om produkter som inte klarat tillverkarens kvalitetskontroll. Det är helt enkelt bara att sträcka ner handen i tombolan och hoppas på det bästa.

Och som alltid tycker jag att det bara är dumsnålt att stoppa sopor i sin Mac, för mig är det lika otänkbart som att hälla femtikronors motorolja från överskottsbolaget i en Citroën SM... men visst, tycker man att det är en bra idé att spara in någon hundralapp genom att köpa dynga så ska jag inte ställa mig i vägen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-19 12:50

För folk som bor i Malmö kan jag tipsa om att styggapojken vid värnhem http://www.styggapojken.com säljer Samsungminnen till bra pris som fungerar utmärkt i Appleburkar. Har ett 512MB (400MHz) i min mini och den rullar på fint.

Kingston 1 GB PC 2700 SO-DIMM DDR 333 MHz till iBook G4.
1180 yuan (drygt 1000 kr) hos Soltex Computer Inc, bås 3179, Dinghao Dianzi Dasha, Zhongguancun, Beijing. Resa till Kina tillkommer. Sen är det bra att känna dem som står och säljer så man får 1:a sortering

Edit: Jag såg inte att det var till Mini - uschäkta. Här är det mitt i natten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 22:14

Om man har kreditkort går det att beställa från crucial:

http://www.crucial.com/eu/search/srchrslt.asp?type=All&ANDOR=AND&rowcount=20&cv=Crucial&keywords=mac+mini&submit=Go

pris för 1 gig: €111.61

frakt tillkommer € 7

Senast redigerat 2005-07-01 00:41
Ursprungligen av Fred!:

Om man har kreditkort går det att beställa från crucial:

http://www.crucial.com/eu/search/srchrslt.asp?type=All&ANDOR=AND&rowcount=20&cv=Crucial&keywords=mac+mini&submit=Go

pris för 1 gig: €111.61

Vad är frakten på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 00:40
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Vad är frakten på det?

frakten kostar € 7

Ursprungligen av Fred!:

frakten kostar € 7

Har du beställt där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-02 09:34

Nej. Valde kvantitet och land samt räknade om priset på deras sida

Priskrig tar nu 921:- för 1GB enligt sin hemsida. Beställde från dem den 24/6 och då kostade det 826:- så priserna rör sig upp och ned. Med porto&pf hamnade jag på 916:-
Hämtade ut det på posten för någon timme sedan och maskinen känns bra mycket rappare med 1GB i jämförelse med 256MB som den levererades med. Apple borde leverera minin med åtminstone 512MBe eftersom 256MB är definitivt för litet!

17:- för en spackelspade på "Clas i sjön" för operationen. Det var MYCKET trängre att få in den för att bända isär minin än vad det såg ut på instruktionsfilmen.

Minnet jag fick var ett

PQI Corp
MD441GUOE
1024 MB
DDR-400 PC3200

och än så längre fungerar det utan problem i alla fall!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 14:22
Ursprungligen av Nilsanders:

Minnet jag fick var ett

PQI Corp
MD441GUOE
1024 MB
DDR-400 PC3200

och än så längre fungerar det utan problem i alla fall!

Jag har samma minne i min Mini, funkar utan problem här också. Är det verkligen någon som har haft problem med dåligt RAM-minne i Minin? Jag kan inte komma ihåg att jag har läst om någon som har problem.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-04 21:40
Ursprungligen av Kristjan:

Jag har samma minne i min Mini, funkar utan problem här också. Är det verkligen någon som har haft problem med dåligt RAM-minne i Minin? Jag kan inte komma ihåg att jag har läst om någon som har problem.

Sällar mig till gruppen av nöjda priskrigare - 970 kr ink frakt - <24 timmar fr beställning till montering... (Jag fick dessutom en ny mini - jösses vilken skillnad på responsen...)

Och minnen var från http://www.pqimemory.com/power_memory.asp vilket ju inte förefaller vara det utlovade NoNameminnet som det ryktades om.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 11:07

Kollade lite närmare på 1 GB 400MHZ PC3200 DDR RAM, S3+ för 849 kr som rundale tipsade om på Dataoutlet. Det borde väl funka? Allt är ju rätt om man jämför med foruemts FAQ över internminnen.

Jag har precis beställt två PC3200/400 512 MB för 379:- st på webhallen.

Inte fått dem ännu så jag vet inte hur de funkar.

- Slice -

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-23 15:32

Var på den nyöppnade pccity (http://www.pccity.se/) butiken i Västerås och köpte 1 GB för 1090 kr.
Märket var Kingston, på förpackningen stod det att det var iMac kompatibelt.

Fungerar bra än så länge.

Företag: PCCity
Datum: 2005-07-20
Storlek på minne: 1 GB
Produktnamn: KTA - iMAC400/1G
Pris: 1090 kr

512 MB på PC City

Handlade idag ett 512 MB PC 3200 DDR 400 MHz på PC City. Kostnad 399 kronor. Tiden för att byta tog 5 minuter med spackelspade. Fungerar klockrent. Räcker för mig tills vidare.

1
Bevaka tråden