Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod i färg - svart/vita skärmar försvinner

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har i dag släppt nya iPod-modeller. De stora modellerna av iPod med svart/vit skärm försvinner och namnet iPod Photo försvinner. Numera har den stora (eller originalmodellen) av iPod
färgskärm och kan visa bilder.

iPod finns med en hårddisk på 20 eller 60 gigibyte. Funktioner för att visa skivomslag, kalender finns också.

Mer information finns på Apples webbplats.

Skrivet av: Christian Å

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=986

  • Oregistrerad
  • 2005-06-28 16:08

Vad händer med ryktet om "helt ny" iPodmodell nu i och med denna uppdatering?
Vågar man fortfarande hoppas på en helt ny modell inom kort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 16:38
Ursprungligen av martin.ohlsson:

Vad händer med ryktet om "helt ny" iPodmodell nu i och med denna uppdatering?
Vågar man fortfarande hoppas på en helt ny modell inom kort?

Det känns som detta var till för att lämna plats åt något nytt!! mer än en uppdatering, skulle nästan kalla det för en nerdatering..

Vi får se vad som händer eftersom Steve J nyligen flaggat för en större uppdatering och nya prylar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 16:12

Shuffle har prissänkts.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 03:01
Ursprungligen av acke:

Shuffle har prissänkts.

Har den verkligen sänkts? Har för mig att det var samma, eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 06:27
Ursprungligen av alexmork:

Har den verkligen sänkts? Har för mig att det var samma, eller?

bara 1gb modellen som har sänkts nån hundring.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 20:25
Ursprungligen av acke:

Shuffle har prissänkts.

Men hur länge är den s k prissänkt? De har ju satt dit skatt på mp3-spelare nu...

Ursprungligen av attila:

Men hur länge är den s k prissänkt? De har ju satt dit skatt på mp3-spelare nu...

Som sagt, det har funnits skatt tidigare på MP3-spelare och Apple "sket" i det då. Stora (utländska) företag brukar allt som oftast särbehandlas och så kommer säkert ske nu också. Jag tror inte vi kommer få se dyrare MP3-spelare från Apple- istället gör de säkert bara en mindre prissänkning vid nästa nylansering.

Priset är fortfarande samma, kanske inte blir något påslag då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 17:44

Varför finns U2 Special Edition fortfarande kvar? Jag trodde att den skulle försvinna nu vid denna uppdatering ...

Nu har den ju funnits längre än en av de vanliga iPod-modellernas livstid - det är inte så specielt mycket Special Edition med den ... De borde släppa en annan special-iPod snart ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-28 18:07

Tycker det är pinsamt! Vill ha, nej jag kräver mer batteritid. Går ju inte motivera köp av en iPod när Sony precis har mustat upp batteritiden till 40h.
Kan inte fatta att de inte gör något åt saken!

Ursprungligen av Sandell:

Tycker det är pinsamt! Vill ha, nej jag kräver mer batteritid. Går ju inte motivera köp av en iPod när Sony precis har mustat upp batteritiden till 40h.

Om du konverterar din musiksamling till Sonys underliga format ja. Det är väl en helt annan batteritid när du spelar mp3or?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 18:21

Håller med,, ipoden har blivit omkörd på insidan rejält!!
Om detta är vad dom har att komma med, så kommer nog ipod försäljnigen dala snabbt, för den lilla prestanda skillnaden som tidigare fanns kunde man försvara med ipod-itunes-ITMS,, men det håller inte längre, detta är pinsamt..

Hoppas bara att Apple visar vad dom går för den 7e, så de kan ta av sig dumstruten, för just nu så står dom i hörnet och skäms.

::

ipod var ganska medeltid när den kom, tex, så fanns ju gameboy (nintendos lilla spelmaskin) med färg skärm redan typ 15 år innan, så att det skulle vara flashigt med färgskärm kan ju bara ses som idioti, sedan har vi det där med bateritiden som trots allt inte förbättrats nämnvärt
ps, orginal lurar som man får el stötar av + glappar vid leverans drar ju inte precis upp betyget,
annars är jag nöjd med min 15gigare...

Ursprungligen av mattias lindholm:

ipod var ganska medeltid när den kom, tex, så fanns ju gameboy (nintendos lilla spelmaskin) med färg skärm redan typ 15 år innan, så att det skulle vara flashigt med färgskärm kan ju bara ses som idioti, sedan har vi det där med bateritiden som trots allt inte förbättrats nämnvärt
ps, orginal lurar som man får el stötar av + glappar vid leverans drar ju inte precis upp betyget,
annars är jag nöjd med min 15gigare...

Med tanke på att Gameboy Color introducerades för sju år sedan, har jag mycket svårt att se att den lanserades 15 år innan iPoden lanserades.

Ursprungligen av mattias lindholm:

ipod var ganska medeltid när den kom

Men ändå så blev den en formidabel succé och sopade banan med allt annat försäljningsmässigt, så den måste ha varit rätt bra, eller hur? Jag skulle snarare säga att gränssnittet på alla andra mp3-spelare kändes medeltid när iPod kom.

Ursprungligen av mattias lindholm:

tex, så fanns ju gameboy (nintendos lilla spelmaskin) med färg skärm redan typ 15 år innan

15 år sedan? Nu är du helt ute och cyklar. GameBoy Color var den första GB-modellen med färgskärm och den var helt totalt usel färgskärm dessutom (och den kom långt senare, jag har inte kollat upp fakta men Kristofers påstående om 7 år verkar stämma). Inte heller GBA som kom för fyra år sedan hade en bra färgskärm. Det var först med GBA SP år 2003 som det överhuvudtaget kom med bakgrundsbelysning, och då var det ändå inte "äkta" bakgrundsbelysning.

Jag tycker det är synd att det inte kom (fanns kvar) någon sorts mellan modell, på kanske 40gb. Det är ju ett ganska stort hopp mellan 20gb och 60gb modellen, inte minst i pris.

tycker prisskillnaden är liten - 1000 kr - mellan 20 vs 60 GB! Du får rätt mycket HD för 1000 kronor...

Ursprungligen av hejhej38:

Jag tycker det är synd att det inte kom (fanns kvar) någon sorts mellan modell, på kanske 40gb. Det är ju ett ganska stort hopp mellan 20gb och 60gb modellen, inte minst i pris.

Det enda jag begär är en ny iPod mini med färgskärm. Får hoppas den inte är alltför långt bort.

De flesta mp3-spelare ligger före ipod på batteritiden, som suger ordentligt i det här fallet. Vägrar man sony(JA) är det bara att kika på Iriver. Dem hade 40 h redan för ett år sedan, om inte tidigare. Skulle nog våga påstå att dem gör de mest kvaliativa MP3-spelarna.

Men vi mac-offer bryr ju oss inte om det. Vi har något som de andra mp3-företagen aldrig kommer få, nämligen stil.
Ipod är inte en maskin det är kultur:) Glöm inte det.

Ursprungligen av rallsmoke:

Dem hade 40 h redan för ett år sedan, om inte tidigare. Skulle nog våga påstå att dem gör de mest kvaliativa MP3-spelarna.

Ja, och batteritiden som står i deras broschyrer stämmer förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 20:50

Reser en hel del men har aldrig känt av iPodens "dåliga" batteritid. På ett eller annat sätt så kommer man väl alltid åt antingen en dator eller eluttag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 20:56

sant, dock så är det trist för Apple att konkurrenterna numera nästan ligger på den tredubbla tiden, ett lite för stort glapp för att det ska kännas okej..

  • Medlem
  • 2005-06-29 02:11

Vad jag vill ha är en kortläsare/kameraanslutning som funkar på gamla svartvita häckar också. Jag menar då inte Belkins dyra kluns.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-29 08:54

jag undrar en sak, vad betyder att de är redo för podcasting? jag har en iPod Photo av senaste modell (30Gig) och när jag installerat iTunes 4.9 funkade allt, även podcasting, verkar inte vara något som kommit just i denna nya uppdatering. Eller har jag missat något?

Sen att jag inte märker någon skillnad från efter att ha uppdaterat min iPod till 1.2 (förutom att volymspärren inte går att ta bort) är en annan femma...

//Filip

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2005-06-29 10:16

"Redo för podcasting" innebär väl bara att det funkar med podcasts direkt ur lådan, med iTunes 4.9. Det är ju inte en feature hos iPoden utan är nog mer för att förtydliga för kunden att om du köper någon annans spelare så blir det krångligare...

Ja prisskillnaden är ju såpass liten att det snarare var synd att de hade 20gbn kvar, de kunde ju haft 40gbn för det priset. Eller så tycker jag det är synd att det inte skiljer mer än 3 mm i tjocklek mellan 20 och 60. jag vet inte vad som är mest synd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 14:08

Idiotiskt att inte ha en 40GB modell,,

Whats up med Apple,, håller dom på att tappar sina super känsla för feeling,, sedan dom lanserande Minin så tycker jag det har varit ruggigt dåligt på alla fronter!!,, okej Tiger har varit bra, dock känns det som ett collage av aqua, alu, och det nya i mail,, varför inte köra en style eller låta användaren bestämma..

Kommer den att bli dyrare imorgon?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-30 16:42

Så här tror jag:

20 GB Vanlig iPod

40 GB "Speciel" iPod

60 GB Vanlig iPod

80 GB "Speciel" iPod

För denna teori: Apple vill visa G5 iPod vid ett stort tillfälle, inte bara slänga ut den på hemsidan.

Emot denna teori: Om priserna som finns nu skulle hållas kvar på iPod med färgskärm, då skulle en 80 GB modell bli rätt så dyr.

Vilka tror som jag?

Bevaka tråden