Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontrollera dolda programkörningar ("find" med flera)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 11:53

Hej,

Jag har lite problem med att min MX300-mus ibland reagerar helt tokigt på mina rörelser i spel och att antalet bilder per sekund droppar till hälften under korta perioder.

Häromkvällen fick jag nog och kollade top -u och såg att "find" låg och tog 30-80% CPU vilket såklart var förklaringen. Antar att jag kan ställa in find och dylikt i olika cron-scripts eller vad det heter? Jag vet faktsitk inte så mycket om det.

Men jag undrar även om det är andra scripts som körs automatiskt som man heller kör manuellt när man har tid för massa bakomliggande processer? Ruskgit störigt att musen reagerar hel knasigt.. det är som att den inte hinner ta in signalerna som kommer in till datorn (PowerBook 15").

Vänligen
Ivar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-02 10:02

Så vitt jag vet bör inte "find" snurra på i bakgrunden över huvud taget.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-02 10:04

'find' är mycket intensiv när t.ex. 'periodic' körs via cron. Det görs normalt runt 3 tiden på natten på alla X-maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 11:16

Ska man inte få gamea vid 03 alltså?

Det är definitivt några andra scripts som körs vid 00-02.00 också.. Så fruktansvärt frustrerande när allt bara saggar ihop.

Hur ställer jag in så cron aldrig körs utan jag får köra dess scripts manuellt?? Vore mycket intressant att lära sig mer om de dolda processerna på macen så man vet hur man får ut den absolut maximala prestandan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 11:22

Men herrejösses!

Av en slump började jag läsa loggfiler med cocktail och när jag läser system.log märker jag nog orsaken till mitt ihopsaggande redan mellan 00.00-02.00.

Ursprungligen av system.log:

Jun 27 00:20:26 pb15 cp: error processing extended attributes: Operation not permitted
Jun 27 00:23:14 pb15 cp: error processing extended attributes: Operation not permitted
Jun 27 01:24:08 pb15 kernel[0]: USBF: 47629.374 AppleUSBOHCI[0x1ef3000] Processing WDH before suspending
Jun 27 01:24:08 pb15 kernel[0]: AirPort: Link DOWN (Client disAssoc 7)
Jun 27 01:24:08 pb15 launchd: Server 0 in bootstrap 1103 uid 0: "/usr/sbin/lookupd"[457]: exited abnormally: Hangup

AirPort-felet är nog minst intressant men det kan man ju också undra varför det sker när jag sitter 1m ifrån stationen som kör på max-styrka

AppleUSBOHCI förklarar varför musen inte reagerar under en stund utan typ fortsätter i den riktning som man drog den sekunden innan. Vad sjutton kan man göra åt det här?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-04 11:40

Kör du 10.3 eler 10.4?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 13:28

10.4.1

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-04 14:23

I 10.4 (Tiger) körs inget i 'crontab' längre. Allt är flyttat till 'launchd'. Titta i '/System/Library/LaunchDaemons/' om du hittar något som inte verkar vara "standard". Titta för säkerhets skull i crontab så inget program gjort en "ful-installation".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 14:36

Vet inte vad som kan vara "icke-standard" av dessa

Ursprungligen av Terminal:

bootps.plist
com.apple.KernelEventAgent.plist
com.apple.atrun.plist
com.apple.mDNSResponder.plist
com.apple.nibindd.plist
com.apple.periodic-daily.plist
com.apple.periodic-monthly.plist
com.apple.periodic-weekly.plist
com.apple.portmap.plist
com.apple.syslogd.plist
com.apple.xgridagentd.plist
com.apple.xgridcontrollerd.plist
com.vix.cron.plist
comsat.plist
eppc.plist
exec.plist
finger.plist
ftp.plist
login.plist
nmbd.plist
ntalk.plist
org.isc.named.plist
org.postfix.master.plist
org.xinetd.xinetd.plist
printer.plist
shell.plist
smbd.plist
ssh.plist
swat.plist
telnet.plist
tftp.plist

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-04 15:23

Alla dom installeras i 10.4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-09 09:57

Nu förstördes precis ännu en match... klockan är inte ens mitt i natten utan 10 på morgonen.
Den här gången när jag körde top såg jag först find som tog 70% sen ploppade den bort och "sort" tok ca 70%, sen kom något som hette tr... för att sen tas över av "makewhatis".

Jag blir galen, jag måste kontrollera när dessa script körs själv!! hur stänger jag av automatisk körning av scripts?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-09 12:33

Hur ser crontab ut?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-09 18:33

kanske det också är en ide att titta på vad launchd demonen håller på med.

EDIT: ooops - ser att Wire redan nämnt detta ett par inlägg ovaniför

Senast redigerat 2005-07-10 07:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-09 20:07

Men kan man stänga av launchd och köra det separat när man själv väljer?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-10 07:46

iom att launchd hjälper till att få igång datorn tror jag inte det är någon vidare ide att stänga av det.

-- OOOPS! insåg precis att Wire har beskrivit launchd ovanför. (känner verkligen att jag borde lära mig läsa....) :rolleyes:

titta dock i filerna som instruerar launchd till vad den skall starta, som står beskrivet några inlägg för ovan.

för övrigt hittar du en launchd-introduktions video här

och en diskussion om timandet av launchd startander här

men, för enkelhetens skull kan du alltid pröva att ställa fram system-klockan. enligt var jag hört körs maintainance skripten endast mellan 0000->0300.
inte världens snyggaste lösning, men....

Senast redigerat 2005-07-10 08:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 08:17

Jag läste i en annan tråd att per default så körs scripten mellan 03 och 05 men det stämmer inte längre. Jag undrar om det inte är spotlight som är skurken nu? "find/tr/makewhatis/sort" kanske är någon indexering av nya filer till spotlights databas?

Det rör sig alltså inte om regelbunda körningar utan ibland körs find vid 22.30 och ibland 00.00 eller 02.00... damn it! Måste lösa det här

Kan man göra ett litet script som dumpar info ifrån "top -u" till en textfil och som körs typ 3ggr/minut så får man som en loggning av vilka dolda scripts som körs.

Senast redigerat 2005-07-10 09:24

Det där låter som om något av periodic-scripten som körs. De uppdaterar bland annat databasen för locate(1) och whatis(1), vilket kommer invokera både find, sort och ett par andra program. Från och med 10.4 kontrolleras de scripten via /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.periodic-*.plist. Du kan ändra klockslag för scripten där om du vill, men tänk på att de kan skrivas över av en systemuppdatering iom att de ligger i /System.

Använd Macaroni så slipper du sådana problem, du kan ställa in så att scripten ska gå när datorn är inaktiv efter ett visst tidsintervall mm

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16593

1
Bevaka tråden