Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig microfoningång iMac G5

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satte igång o spela WoW och fick behov av microfon för att tala med mina vänner. Tog fram mina gamla lurar med microfon, fungerade inte så jag sprang glatt ivägg och köpte ett par nya för 300 spänn... Dessa fungerar inte heller.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att mic ingången är trasig, men man kan inte var 100% säker förren man kollat här.

Så har någon annan haft en mic ingång som krånglar i sin iMac G5 (1,6 17"), men fått igång den?

Jag vet inte hur det är på din Mac men min PowerBook har bara Line-in, vilket innebär att jag inte kan ansluta en vanlig mick till den. Kolla om det också är en Line-ingång du har.

Det finns ingen mic-ingång på iMac. Det är en line-ingång. Vill du använda mikrofon får du använda den inbyggda eller köpa en USB-variant.

Finns exemeplvis en billig adapter på Biltema minitele-->USB som kanske kan vara något?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 23:48

... Eller köpa en micförstärkare?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-30 23:55

Men varför är det så att man kan koppla in ett par hörlurar på den såkallade "line-in" ingången och få signal? (alltså kan man använda ett par hörlurar som mikrofon)

För det funkar ju uppenbart inte med mikrofoner. Detta är för mig en gåta, någon som vet?

Ursprungligen av Brandon:

Men varför är det så att man kan koppla in ett par hörlurar på den såkallade "line-in" ingången och få signal? (alltså kan man använda ett par hörlurar som mikrofon)

För det funkar ju uppenbart inte med mikrofoner. Detta är för mig en gåta, någon som vet?

Line Out är det du kopplar lurarna till.
Line signalen är väldigt stark(-10db - +4db) och möjliggör på så vis en koppling till lurar... MEN omvänt så kräver ju line in en lika stark signal, alltså behövs det en mikrofon förstärkare för att kunna komma upp till line nivå.
Makes sence?

Vill man ha bra ljud i lurarna (audiofiler t ex) så krävs det en separat hörlursförstärkare, oxå med tanke på att många av dom fetare lurarna är väldigt tungdrivna(Även om det på senare år har börjat att ändras)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-01 00:12
Ursprungligen av EricBradley:

Line Out är det du kopplar lurarna till.
Line signalen är väldigt stark(-10db - +4db) och möjliggör på så vis en koppling till lurar... MEN omvänt så kräver ju line in en lika stark signal, alltså behövs det en mikrofon förstärkare för att kunna komma upp till line nivå.
Makes sence?

Vill man ha bra ljud i lurarna (audiofiler t ex) så krävs det en separat hörlursförstärkare, oxå med tanke på att många av dom fetare lurarna är väldigt tungdrivna(Även om det på senare år har börjat att ändras)

Men, jag vet inte om jag missförstods eller om jag har missförstått ovansående. Det jag tycker är konstigt är ju att man kan koppla in vilka hörlurar somhelst till den såkallade "line in" ingången.(mic-ingången) Dessa funkar då som mikrofoner, men med samma plugg på en mikrofon får man ingen signal alls...

Klart att det går, inte med vilka lurar som helst, men det blir inte tillräckligt stark signal för att köra en normal konversation allting blir aldeles för okänsligt. Stort membran samt låg impendans underlättar;)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-01 00:59

ok, du har ju otvivelaktigen ganska bra koll på det där, men vad är skillnaden på en mic? Varför funkar inte det på samma ingång?

Ursprungligen av Brandon:

ok, du har ju otvivelaktigen ganska bra koll på det där, men vad är skillnaden på en mic? Varför funkar inte det på samma ingång?

För att micken skall vara tillräckligt känslig krävs det motstånd. Annars så blir det alldeles för mycket som en på och av knapp utan nyanser. Om man låter denna svaga signal gå in en liten förstärkare kan man på detta sätt få upp den väldigt känsliga signalen till den starkare line-nivån utan att förlora i dynamik. Detta är principen för de flesta analoga medierna som triggas fysiskt direkt av vibrationer.
Samma princip är det för de gamla stenkakorna som fick sin signal förstärkt i konen eller i vinylen som krävde en speciell "phono" ingång med en så kallad pickupförstärkare för att fungera godtyckligt.

De flesta datamickarna är väldigt små med små membran och magneter vilket gör att dom ger en supersvag signal om du jämför med lurarna som har betydligt större magneter och membran.

Om du är interesserad av hur det fungerar ingående kan du läsa mer här:

http://artistpro.com/index.php?module=PnCourses&func=getPage&course_id=18&page_id=66

Ganska bra men ändå simpla beskrivningar;)

Senast redigerat 2005-07-01 01:33

Hmmm... det här var intressant. Jag har nämligen det omvända problemet: Jag kan koppla in en vanlig mick till min line-in på min iMac och få det att låta (om än svagt).

Däremot låter det ingenting då jag kopplar en proffsmick och preamp (förstärkare) till line-ingången. Det funkar finfint på min PC men inte till min Mac...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-27 21:29

tjenare!

Jag har nästan samma problem som dig fast omvänt. Min hörlur ingång fungerar inte riktigt. Det måste vara någon form av glapp för när jag pluggar ur mina lurar så fungerar inte högtalarna utan att man sätter in lurarna igen och pluggar ur.

Kanske kan vara nån form av glapp i ljud utagen på IMac?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-27 21:59

Det finns bara ett sätt !

Skaffa headset med USB kontakt !

Många märke är anpassad för Mac.

Jag har gjort flera installationer för vänner, de är nöjda !

1
Bevaka tråden