Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Obegripligt hårdvarufel på G5 dual 1.8

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 19:58

Jag har ett problem med min G5:a som det verkar som ingen kan lösa... en vacker dag skulle jag galtt starta upp min arbetshäst, och detta händer.

Ingen ljudsignal,
Ingen bild
HD jobbar i en halv sekund.
En liten blinkning på power-led.

Sen nada.

Låter jag den stå på i någon minut börjar fläkten långsamt accelerera.

Har kollat i stort sett ALLT. Strippat ner datorn, tagit ut allt som kan tänkas vara problemet (minnen, grafikkort, ljudkort..)
Enligt vad jag har förstått så indikerar en blinkning i power-led under POST att det borde vara nåt knas med minnena? Jag har 4 st 512 monterade.

Har INGEN aning, och det verkar inte någon annan heller ha.

Ytterst tacksam för hjälp och förslag!

Mvh // Erik

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-29 20:12

Har du provat att plocka bort några av dina minnen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 20:16

Javisst, jag har gjort alla möjliga bortplockningar och omflyttnigar. Kan det vara fel på powersuppliern? den borde väl ligga först i POST-kedjan?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 23:01

(ledsen, engelskt tangentbord)

sok efter hur man gor en PMU-reset och prova det.

flakten gar igang eftersom den ar konstruerad att gora sa automatiskt nar den inte far nagon signal fran datorn (som den tex. inte skulle fa om datorn hangt sig, men anda belastade processorerna till max) for att undvika mindre hardsmaltningar

Ibland när jag startar G5:an så händer ingenting och fläktarna börjar att varva upp för fulla muggar, som nämnts tidigare så gör dom tydligen så när nåt okänt inträffar. När det blir så här i starten har jag läst nånstans att startprogrammet inte har hittat nån startbar hårddisk. En kallstart har dock alltid hjälpt för mig när det har blivit så.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 01:52

Jag hade samma problem med en g5.a dual 2.5 Ghz. Enda sättet att få liv i den igen var att låta den stå strömlös i ett par dagar. Då startade den upp som inget hade hänt.

Några dagar/veckor senare hände samma sak igen. Om och om igen. Jag skickade den till apple på reparation, de hittade inget fel på den, men de bytte ändå ut logiken på den, efter det så har jag inte haft några problem. (fick tillbaka den i slutet på Maj)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-30 14:57
Ursprungligen av Krokodilen:

Jag hade samma problem med en g5.a dual 2.5 Ghz. Enda sättet att få liv i den igen var att låta den stå strömlös i ett par dagar. Då startade den upp som inget hade hänt.

Några dagar/veckor senare hände samma sak igen. Om och om igen. Jag skickade den till apple på reparation, de hittade inget fel på den, men de bytte ändå ut logiken på den, efter det så har jag inte haft några problem. (fick tillbaka den i slutet på Maj)

Hade precis samma fproblem med min dual 2.0

LAN-master hittade inget fel på den men bytte logikkort hursomhelst. Sen dess har den gått bra, fick tillbaka min i slutet av april.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 11:32

Jag har två G5 Dual2.0 (första modellen) som beter sig på det sättet. Oftast funkar det med en hård omstart (startknappen). När inte det hjälper så brukar om PMU tryckning hjälpa, men inte alltid. Det är mycket irriterande. Nu är garantin över på båda maskinerna, men när jag har lämnat in för koll har dom aldrig haft några problem....då har dom alltid gått igång.
Jag misstänker, som ngn skrev ovan, att startdisken inte hittas. Det knastrar till men sen inget mer och fläktarna går igång. Vid några tillfällen har jag dragit ur och stoppat tillbaka SATA kablarna till diskarna, och då har det funkat igen. Jag har ingen lösning, jag tror det är ett inbyggt fel i hanteringen av hårddiskarna.

mvh
Lennart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 12:18

NU har jag gjort en PMU-reset, men ingen skillnad. Förutom en sak.

Förut lös led-lampan lite svagt och blinkar till lite starkare, men lampan va hela tiden lysande (dock än svagt.)
Nu blinkar lampan bara statiskt utan att lysa svagt alls.

Intressant detta, fast det börjar bli ordentligt frustrerande....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 13:46

Problemet Löst

Efter många rundor fram och tillbaka, har jag nu kommit på lösningen, problemet var till hälften mitt eget fel + minnena.

Ett par av mina minnen är uppenbarligen trasiga. Men det krävdes säkert 980134987139874987315089710531 st omflyttningar och 3287344235 st PMU-restes för att jag kunde slutföra felsökning.

Det verkar som om dom minnen som var trasiga var nåt junk, så det verkar ju inte bättre än att man får köpa original i fortsättningen.

Det har varit en resa, men nu e vi äntligen i mål!

Tackar ödmjukast för all hjälp och den goda viljan.

// Erik

vad var det för 3:e-partsminnen man ska akta sig för?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 13:52

Ja du, det står Princeton på dom, kan det vara någon hjälp...L91833

Jag har haft dom i snart ett år utan problem..dock
men lite längre ska dom väl hålla

1
Bevaka tråden