Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iBook stannar (var: Hjälp!!)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-28 23:11

Börjar bli så jävla trött på min jävla ibook nu... Den stannar lite då och då och jag har ingen anning om varför den är så? Om det är nått av minnena som är trasigt vet jag ju inte heller men jag misstänker det men jag är ju inte så sugen på att köpa ett nytt ram minne och sen kanske skiten är lika dant igen. Är det verkligen ingen annan som har varit med om samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 06:20

Låter den nått när den stannar? Typ klickar eller så? Tycker det låter som en trasig hårddisk. Hoppas du har garanti kvar!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 07:27
Ursprungligen av Cricca:

Börjar bli så jävla trött på min jävla ibook nu... Den stannar lite då och då och jag har ingen anning om varför den är så? Om det är nått av minnena som är trasigt vet jag ju inte heller men jag misstänker det men jag är ju inte så sugen på att köpa ett nytt ram minne och sen kanske skiten är lika dant igen. Är det verkligen ingen annan som har varit med om samma problem?

Med stannar, menar du "spontana hängningar" ala windows där man bara kan röra musen?

Eller menar du så kallade kernelpanic? dvs en svart ruta dyker upp på skärmen med text på olika språk som uppmanar dig till att starta om datorn? är det så är det stor risk att något av dina minnen är trasigt.

Har haft fruktansvärda problem med min ibook ett tag där jag till och med fick moderkortet bytt i den utan att det blev bättre men iom 10.3.8 lr .10.3.9 har jag inte upplevt dessa problem längre.

*ta i trä*

Förtydligade din rubrik.
Läs mer här: http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=136

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 08:28

vad är det för iBook, är den gammal, ny, semigammal ?
har du monterat egna minnen i den ?
har du en massa tredjepartsprogram i den ?

Jag menar om det är en gammal häck, så kan det funka med att avinstallera en del "knasig" tredjeprogram. Köra ett eminent program som heter Cocktail - voila - borde göra tricket...

om den är ny så är det bara ringa och "Skälla" på applestore eller vem du nu köpt den via

Det kan vara så att det är något fysiskt fel, ala HD eller minne - men det är omöjligt att säga om du inte svara på de frågor som ställts i tråden..

Hör av dig - vi hoppas vi kan lösa dina problem

/Tangen

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-29 08:46

har en kompis med exakt samma problem tror jag, när iBooken (den är nästan sprillans ny -kanske 2 månader) har stått ett tag i viloläge, hänger den sig och ingenting funkar... ibland kan man ens inte stänga av den genom att trycka på "power-knappen" i ca 6 sekunder. Och den blir varm som en kokplatta...

Detta händer inte så ofta men iallafall kanske gång i veckan på sista tiden...

//Filip

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 16:44

Det som händer är att det ibland kommer upp text över hela skärmen där det står "kernel" nånting och ibland så stannar den bara och det kommer upp en ruta där det står att ja ska starta om datorn helt enkelt.. Om det nu är minnet som är trasigt hur ska jag då veta vilket av minnena som är trasigt?

Starta iBooken med den medföljande Hard ware-test CD:n, programmet på den går igenom all hårdvara och lämnar en rapport.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 20:03

mmm ja har inte den :/
går den att ladda ner eller nån som kan skicka eller nått?

Måste ju fråga: Har du gjort en ren installation efter problemet kom?

Vilken iBook har du? G3 eller G4, Mhz?

Samma grej har börjat hända med min Pismo (900Mhz Ppc 750 fx), låser sig efter efter ca en minut.
Verkar som om det är processorn, HD´n funkar och minnena verkar okej.
Kan det vara något med OS X 10.4.1 och G3'or?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 21:03

Ja den var nyformaterad å ominstallerad.
Jag har en G4, tror det är 1 ghz (står 1,07 ghz om ja kollar på info).

Fan va surt att inte veta vad man ska göra :/ !

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 21:34

Mellan F5 och F6 finns en liten "lampa" som du kan vrida på, vrid denna och tryck bak pluttarna mellan det bägge kant tangenterna vid sidorna och vinkla upp tangentbordet, där under sitter ev. ett airportkort, men även anvisningar hur du skruvar dig vidare ner mot den ena minnesplatsen, följ dem och ta ur minnet. Fungerar ibooken bättre efter behöver du byta minnet (som du nyss tog ur) gör den inte får du antingen häva köpet eller skicka den på service.

1
Bevaka tråden