Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket dyrare blir hårdiskarna i juli?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 17:19

Tänkte kolla om någon har någon koll på hur mycket dyrare hårdiskarna blir nu i Juli??
Vad kommer prisökningen vara på en 250GB hd??

Fred

Det blir ingen avgift till Copyswede, inte den 1 juli i alla fall. Förhandlingarna ligger på is.

Ursprungligen av Nurell:

Det blir ingen avgift till Copyswede, inte den 1 juli i alla fall. Förhandlingarna ligger på is.

Nu är jag inte på långa vägar säker, men var det inte enbart CD-ersättningen som lades på is? Har för mig att de sa på tv att avgiften skulle införas på hårddiskar, men inte CD/DVD.

Ursprungligen av Kristofer:

Nu är jag inte på långa vägar säker, men var det inte enbart CD-ersättningen som lades på is? Har för mig att de sa på tv att avgiften skulle införas på hårddiskar, men inte CD/DVD.

Var verkligen vanliga hårddiskar med i sammanhanget?
Det står inget vettigt på copyswedes hemsida. Såklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 17:26

Vad bra!!
Så dom kanske har tagit sitt sans till fånga..

Ursprungligen av Fredric:

Vad bra!!
Så dom kanske har tagit sitt sans till fånga..

Det vet man aldrig, nån slags avgift åker vi väl på förr eller senare.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-29 23:24

Det blir avgift den 1/7 på HDar i "videospelare" och MP3 spelare. Avgiften är plus moms.
På MP3 spelarna finns det ingen max avgift, Videospelare max 320:- + moms

Från Copyswede:
"För videospelare med internt minne blir kassettersättningen 0,35 öre per megabyte lagringsutrymme, dock högst 320 kronor per anordning. För MP3-spelare och liknande anordningar med internt minne blir ersättningen 0,40 öre per megabyte lagringsutrymme."

  • Medlem
  • 2005-06-30 01:16

Och fick jag någon ersättning när min dator blev stulen...? Känns orättvist att intellektuellt kapital är så mycket mer värt än min fina g4:a.

Jag kan inte förstå hur underhållningsbranschen kan få med sig politikerna på sånt här... betala en ersättning för att man kan begå upphovsrättsbrott med en hårddisk...

Hur många tankar egentligen sin iPod proppfull med musik? En normalt arbetande människa hinner inte lyssna på så många timmars musik, vilket gör att priset per låt förmodligen blir rätt högt. Om man är så korkad att man köper skivor, betalar man ju dessutom dubbelt.

Jag tror inte att den här typen av ersättningar är bra för betalningsmoralen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 02:07

Håller med,,
Jag ser det hela som ett hån mot Svenska folket, nästa grej är väl att alla får betala 2000:- per år i fortkörning / felparkerings avgift bara för att några kör förfort ibland och många felparkerar utan att få någon böter.
Jag ska aldrig mer köpa lagringsmedia i Sverige, det är det enda jag kan göra som protest mot detta, då smugglar jag hellre in mina CD/DVD ifrån polen än att Etype ska få ett öre av mig. Detta är lika dumt som mans skatten som nollan Gudrun Schyman ylade om..

Natti

  • Medlem
  • 2005-06-30 02:28
Ursprungligen av Fredric:

Håller med,,
Jag ser det hela som ett hån mot Svenska folket, nästa grej är väl att alla får betala 2000:- per år i fortkörning / felparkerings avgift bara för att några kör förfort ibland och många felparkerar utan att få någon böter.
Jag ska aldrig mer köpa lagringsmedia i Sverige, det är det enda jag kan göra som protest mot detta, då smugglar jag hellre in mina CD/DVD ifrån polen än att Etype ska få ett öre av mig. Detta är lika dumt som mans skatten som nollan Gudrun Schyman ylade om..

Natti

Du behöver inte smuggla från Polen. Det är bara att beställa. Redan utan extra avgifter är det billigare att beställa från Tyskland, något som av naturliga skäl blir allt vanligare för alla möjliga produkter. EU funkar inte om man har helt olika skatter och avgifter. Eller, det funkar inte för oss, alla andra ser nog gärna svenskar som kunder.

Ursprungligen av Fredric:

Jag ser det hela som ett hån mot Svenska folket, nästa grej är väl att alla får betala 2000:- per år i fortkörning / felparkerings avgift bara för att några kör förfort ibland och många felparkerar utan att få någon böter.

egentligen betalar man ju inte kasettavgiften för att man piratkopierar utan för att man privatkopierar, så nästa grej blir väl att alla får betala 2000:- per år för att köra lagligt och parkera där det är tillåtet.

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

egentligen betalar man ju inte kasettavgiften för att man piratkopierar utan för att man privatkopierar, så nästa grej blir väl att alla får betala 2000:- per år för att köra lagligt och parkera där det är tillåtet.

Det kallas för Fordonsskatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 02:36

Jo jag vet!
Men det känns coolare att åka på CD/DVD smugglar resor till Polen..

Tänker mig hur Scandlines "Bordershop" antagligen kommer se ut inom en snar framtid: CD-skivorna till höger, spriten till vänster..

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 10:03

Oavsett vilken politisk åsikt man har så borde det vara så att våra skattepengar inte skall användas till att rätta till fel som stora företag begått internt. Vad jag menar är att skivbolagen inte gjorde musiken tillgänglig (att köpas) när efterfrågan startade. Man kan hävda att genom att skivbolagen inte agerade för kanske 10 år sedan har de själva skapat situationen och skall därför ta kostnaden.

Vi kommer även att tappa verkliga arbetstillfällen i Sverige på it import sidan. (Paralellimporten av BLANKA skivmedia är i full gång.) Så man kan hävda att skivbolagen anses vara viktigare än vårt land.

Ursprungligen av bhagert:

Oavsett vilken politisk åsikt man har så borde det vara så att våra skattepengar inte skall användas till att rätta till fel som stora företag begått internt. Vad jag menar är att skivbolagen inte gjorde musiken tillgänglig (att köpas) när efterfrågan startade. Man kan hävda att genom att skivbolagen inte agerade för kanske 10 år sedan har de själva skapat situationen och skall därför ta kostnaden.
.

Men du har fel skivbolagen startade faktiskt nedladdningsprojekt för länge sedan men då var de för tidiga. Sedan så kommer inte hårddiskar beskattas som vissa verkar tro. iPods verkar också klara sig från avgiften.

  • Medlem
  • 2005-06-30 10:31
Ursprungligen av Simon Templar:

Men du har fel skivbolagen startade faktiskt nedladdningsprojekt för länge sedan men då var de för tidiga. Sedan så kommer inte hårddiskar beskattas som vissa verkar tro. iPods verkar också klara sig från avgiften.

Startade och startade. Har du sett en enda annons för nedladdning via nätet? När de har startat saker har det alltid varit sämre än att köpa en CD. Går bara att spela i Windows, går inte att flytta till en annan dator eller någon annan begränsning. Det har ju varit givet på förhand att det inte skulle funka. Personligen tycker jag att även iTunes har för hårda begränsningar iom att man bara kan använda iPod och iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 10:36
Ursprungligen av Simon Templar:

Men du har fel skivbolagen startade faktiskt nedladdningsprojekt för länge sedan men då var de för tidiga. Sedan så kommer inte hårddiskar beskattas som vissa verkar tro. iPods verkar också klara sig från avgiften.

Då har jag ju inte fel? Du verifierar det jag säger och lägger till att skivbolagen hade försökt innan efterfrågan fanns. Hur resonerar du?

Jag ser det som att för att lyckas måste man möta en efterfrågan. (Man kan även skapa en marknad men det är ofta mycket kostsamt och det lyckas sällan.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 10:45
Ursprungligen av bhagert:

Oavsett vilken politisk åsikt man har så borde det vara så att våra skattepengar inte skall användas till att rätta till fel som stora företag begått internt.

Detta är inte skattepengar. Det skulle inte jag kalla det iallafall då det inte går in till statskassan. (Om ändå pengarna i slutändan skulle gå till en stackars ensamstående flerbarnsmor eller bistånd till Bangladesh.)
Copyswede disponerar över dessa intäkter och fördelar godtyckligt. Copyswede är en "intresseorganisation". Musiker kan kompenseras med stipendier, tror jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-30 10:28

Simon utveckla gärna, hur vet du att det inte kommer gälla hd och mer intressant varför skulle inte ipoden få en avgift ?

Ursprungligen av thomk:

Simon utveckla gärna, hur vet du att det inte kommer gälla hd och mer intressant varför skulle inte ipoden få en avgift ?

Lösa hårddiskar i sig är ju inte musik eller videospelare som är det som avgiften berör.
iPoden lär inte avgiftsbeläggas eftersom den inte har inspelningsfunktioner och dessutom oftast skickas direkt till köparen från utlandet, Apple står inte ens med på listan över mp3spelarimportörer som copyswede har på sin sida.

Hårddiskar skulle väl inte avgiftsbeläggas i det här steget iaf mer än de som är inbyggda i dvdspelare och liknande. Hur det ligger till med ipod vet jag inte, den bygger ju iofs på hårddisk, men jag har svårt att tänka mig att den skulle bli avgiftsbefriad.

Jag har mejlat till Copyswede och frågat en massa saker. Jag återkommer i ämnet när jag fått svar.

Ursprungligen av Nurell:

Jag har mejlat till Copyswede och frågat en massa saker. Jag återkommer i ämnet när jag fått svar.

Bra initiativ!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 10:56

Jag tror att det kostar en mängd med pengar (från vår skatt) att skapa lagar. Det var det jag menade. Att de inkommande pengarna går till Copyswede är otroligt dumt.

När jag tänker efter är det även våra skattepengar som skall användas för att följa upp lagstiftningen. <dunkar huvudet i väggen>

Ovanpå det tappar vi arbetstillfällen. Sverige förlorar dubbelt på det.

Jag kan inte låte bli att skratta lite lojt - sorry!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 11:36
Ursprungligen av bhagert:

Jag tror att det kostar en mängd med pengar (från vår skatt) att skapa lagar. Det var det jag menade. Att de inkommande pengarna går till Copyswede är otroligt dumt.

När jag tänker efter är det även våra skattepengar som skall användas för att följa upp lagstiftningen. <dunkar huvudet i väggen>

Så sant!

F.ö. du måste avsluta med </dunkar huvudet i väggen>. Annars kan det vara farligt.

Ursprungligen av bhagert:

Jag tror att det kostar en mängd med pengar (från vår skatt) att skapa lagar. Det var det jag menade. Att de inkommande pengarna går till Copyswede är otroligt dumt.

Pengarna går alltså egentligen inte till Copyswede utan till största delen till de musiker artister filmare skådisar tekniker m.fl.. som ligger bakom det som kopieras hur svårt ska det vara att förstå?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-01 00:35
Ursprungligen av jazzper:

Pengarna går alltså egentligen inte till Copyswede utan till största delen till de musiker artister filmare skådisar tekniker m.fl.. som ligger bakom det som kopieras hur svårt ska det vara att förstå?

Copyswede är djävulen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 00:35

Med det rättfaldigar inget!
Ta fast dom som laddar ner istället, enligt grundlagen så är man är oskyldig tills man dömts, men här har dom istället dömt hela Sveriges befolkning för stöld och kallar oss alla indirekt för tjuvar!

Ursprungligen av Fredric:

Med det rättfaldigar inget!
Ta fast dom som laddar ner istället, enligt grundlagen så är man är oskyldig tills man dömts, men här har dom istället dömt hela Sveriges befolkning för stöld och kallar oss alla indirekt för tjuvar!

Äh som skattbetalare så subventionerar man ju andra människors dåliga vanor och leverne även om man själv lever sunt och inte har för vana att hamna i fängelse arbetslöshet eller i sjukvården.
Privatkopieringsavgiften är ju faktiskt inget man är tvingad att betala finns ett flertal sätt som man kan slippa betala de futtiga slantarna per skiva, men de pengar som Copyswede drar in går oftast till personer som förtjänar det.
Har lite svårt att förstå vissa kopieringsförespråkare som å ena sidan påstår att de inte vill stödja musik och filmbranschen för att de tror att alla pengar går till bolagen men som samtidigt klagar på de organisationer som betalar direkt till musikerna och filmarna m.fl.

Bevaka tråden