Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har min CD-brännare pajat?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter installaton av Tiger kan jag nu inte längre bränna CD-skivor. Har en iMac 1GHz med SONY DVD RW DW-U10A.

Det går att spela musik-CD, men så fort jag försöker bränna en skiva så startar det inbyggda brännprogrammet, bara för att strax därpå säga "Åtgärden kunde inte fullföljas eftersom ett oväntat fel uppstod. Felkod 0x8002006D." Bilden visar hur det ser ut:

Först trodde jag att det var en bugg i Tiger, så jag har testat olika saker för att komma runt problemet:

- Har letat uppdateringar på nätet utan resultat
- Har försökt bränna på olika skivor
- Har skapat ett nytt konto på datorn och försökt bränna därifrån
- Har prövat att starta om Finder

Nu känner jag mig ganska hjälplös och överväger att lämna in datorn till service. Men det känns ju inte helt bra då det KAN vara ett mjukvarufel...

Nån som har nån idé?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-29 09:39

Just den modellen av brännare har en förmåga att gå sönder, dock så brukar problemen uppstå i form av att brännaren varvar upp och ner, hackar och slutligen spottar ut skivan. Har själv bytt en Sony DVD RW DW-U10A i min iMac.

Ja, det verkar som om den gått sönder. Har ringt runt till några olika verkstäder idag, men ingen kan säga vad jobbet går på. Jag vill inte göra det själv då det lär sitta "kylpasta" mellan spelaren och andra delar av datorn, vilket gör den extra svåråtkomlig. Eller är det bara skrämselpropaganda?

Hur lång tid det tar vet man inte heller då det som bekant är semestertider och då stannar Sverige

Beställde en extern brännare idag för att komma vidare...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-29 15:45
Ursprungligen av Jonas_Ahlberg:

Ja, det verkar som om den gått sönder. Har ringt runt till några olika verkstäder idag, men ingen kan säga vad jobbet går på. Jag vill inte göra det själv då det lär sitta "kylpasta" mellan spelaren och andra delar av datorn, vilket gör den extra svåråtkomlig. Eller är det bara skrämselpropaganda?

Hur lång tid det tar vet man inte heller då det som bekant är semestertider och då stannar Sverige

Beställde en extern brännare idag för att komma vidare...

Visst, det krävs kylpasta men inte är det jättesvårt att byta själv, det tar dock en del tid om man aldrig gjort det förut. För mig tog det ca. två timmar från det att jag började plocka fram mejslar och sånt till det att allt var undanplockat och jag tryckte igång datorn igen.

Kylpastan sitter inte vid spelaren utan på två styckna värmeledare som leder värmen från processorn upp till fläkten.

Är du bara någorlunda händig, metodisk och klarar av att läsa bruksanvisningar så ser jag ingen anledning till varför du inte skulle ge dig på att byta själv.

Räkna med att en verkstad tar en bit över tusenlappen enbart för arbetet.

Jag tycker allt att jag är händig, men min fru flinar då jag säger det

Med tanke på att jag nog köper en ny Mac efter årsskiftet så känns en extern brännare ekonomiskt mer förnuftigt. Tack för tipset i alla fall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 22:33

Jag har varit med om exakt det felmeddelandet. Då tog jag bort com.apple.xxxx.plist fil ut något av biblioteket så funkade det igen. Kommer inte ihåg vilken fil tyvärr. Det jag kommer ihåg är att Mac OS försöker skriva till den filen varje gång det meddelandet kommer upp. Prova och sortera efter Ändringsdatum och titta.

1
Bevaka tråden