Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ej IP-nr av DHCP

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-29 12:50

Hej!
Försökte koppla upp min mac hos mina föräldrar. De har BBB adsl. Kopplade in nätverkskabel i modemet (BBB/Xavi) men får självtilldelad ip-adress. Jag har på Ethernet.

Enligt BBB:s kundtjänst beror det på att min dator inte hittar deras DHCP-server. Och att det förmodligen är mina kablar det är fel på.

Men nu har jag provat olika kablar och att stänga av brandvägg och att skriva in DNS-servrar manuellt och det funkar inte ändå.

Någon som känner igen problemet eller vet vad det kan bero på?
/Freddan

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 12:59

Fungerar det för dina föräldrar?

Om så, vad skilljer mellan din "setup" och deras?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-29 13:38

Hej!
Ja, det funkar för dem.

Skillnaderna är att de har pc, att de får en ip-adress, att det är står något som ser ut som en ip-adress vid standard-gateway (vet inte vad motsvaras av i mina nätverksinställningar. Men fältet efter Router är tomt, om det har med saken att göra).

Jag är hela tiden under TCP/IP-fliken och har inte skrivit in något under de andra flikarna - PPPoE, AppleTalk och Proxyservrar (här är alla fält tomma).

I fältet Nätmask har vi lite olika siffror också. Fast det står delnätmask på min mac.

Jag vet inte om du får ut något av det här. Tack i vilket fall!
/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-06-29 13:42

Du kanske har provat, men ibland tar det tid att släppa det dynamiska IPnumret som var knutet till en annan MAC-address: så att stänga av adsl modemet, slå på detta igen efter en stund och sedan koppla in din mac (när adsl modemet är synkat och klart mot kopplingpunkten). Sedan kan man nog anta att det skall fungera om allt står rätt till. Försök även att förnya DHCP leasen osv ( i nätverksinställningarna). Ibland är det lite segt med BBBs DHCP servrar tyvärr...
/Henrik

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-29 14:12

Ja, jag har provat det där men det vill sig inte ändå tyvärr.

Tack ändå!
/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 15:12

Är det samma kablar du testat med mellan dina föräldrars PC och BBB som mellan din iBook och BBB är det ju inte kablarna det är fel på.

Problemet ligger nog i som Luce säger att deras dhcp-server inte släppt bindningen mellan mac-adressen och ipnummret (från det att pc:n var inkopplad).

Be dina föräldrar köpa en router, så slipper ni/du vänta på sega bbb:s dhcp-server i framtiden.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-29 15:19

Okej, kommer det alltså lösa sig om jag köper en router. Det hade jag tänkt göra för att kunna köra trådlöst. Ville bara vara säker på att allt funkar först. Vilket det ju inte gjort... (grejen är att det finns flera ingångar modemet så jag har testat både att använda samma kabel som pc:n var inkopplad med och en ny kabel att koppla parallellt med. Alltså pc:n och min mac samtidigt. men ionget funkar.)

Jag testar med en router!
Fin katt/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 16:55

jag kör också på BBB, och fick ett snarlikt problem när jag bytte upp mig från 8mb till 24 mb.
(innan fick jag ip nummer direkt, efter inget (tills jag gjorde nedanstående i varje fall))

BBBs tekniker rekommenderade:
- att dra ur strömmen och närkabeln ur modemet.
- vänta några ögonblick.
- sätta in strömkabeln (men inte nätkabeln).
- vänta tills WAN lampan slutat blinka och lyser konstant (altså, att modemet 'fått kontakt') och sedan sätta in nätkabeln igen.

ibland får jag ett ip nummer utåt efter detta, men oftast inte. men, om jag sedan går in i inställningarna > nätverk, och clickar på att 'renew dhcp lease', eller vad det nu heter på ett svenskt system, så har jag ett ip nummer inom en minut eller två. varje gång.

ganska omständigt att hålla på, på så vis, men det funkar i varje fall här nere i malmö

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-29 17:26

Funkade inte tyvärr./F

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 18:06
Ursprungligen av freddan:

Okej, kommer det alltså lösa sig om jag köper en router. Det hade jag tänkt göra för att kunna köra trådlöst. Ville bara vara säker på att allt funkar först. Vilket det ju inte gjort... (grejen är att det finns flera ingångar modemet så jag har testat både att använda samma kabel som pc:n var inkopplad med och en ny kabel att koppla parallellt med. Alltså pc:n och min mac samtidigt. men ionget funkar.)

Jag testar med en router!
Fin katt/Fredrik

Det kommer lösa sig, på ett lite annorlunda sätt .
Det som kommer hända är att routern är den som kommer att få ip-nummret av BBB, sedan bakom routern kommer ni att kunna koppla in i stortsett hur många datorer ni kan tänkas behöva.

Dessa datorer behöver du sedan antingen sätta egna fast ipnummer på eller konfigurera routern till att agera som dhcp-server åt dina datorer. (lättare än vad det låter)

Routern i sin tur behöver ju aldrig (i princip) stängas av och håller således kontakten mellan erat nätverk och BBB:s och därigenom behålla ip-nummret och förnya lånet när den behöver utan att ni behöver tänka på det.

Har ditt modem flera ingångar kan det kanske vara så att den även kan agera som router? Kolla lite i manualen så kanske ni kan spara ett par kronor.

Undvik dlink oxå!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 18:07
Ursprungligen av freddan:

Fin katt/Fredrik

Tack

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-29 17:17

Okej, miska! Jag testar det. Men det låter ju nästan som ett skämt. tack för tipset!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-29 18:20

Härligt! Då blir jag nätverksadministratör också. Tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden