Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

128 Mb Vram Vs 64 Mb

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag skall köpa en powerbook via hempc på jobb. Nu står valet antagligen mellan en 15" PB med 128 MB eller 64 MB grafikkort. Är det lönt att lägga till? Jag spelar inte spel på datorn - jobbar mest i Adobe CS, lite iLife (mest iMovie och iDVD) och kollar film.

tack för råd

/Fredrik

Grafikkortet är inte bara till gagn om du ska spela spel. Mycket av t.ex. effekterna i systemet kräver en viss mängd VRAM, inte för att 64 Mb:s kortet ska strypa just det.
Om jag vore du så skulle jag se till att det var 128:an jag köpte. Du ökar livslängden på burken.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 10:40

"tror" inte det spelar så stor roll om du inte spelar...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-06-29 10:47

det spelar roll. speciellt om du skall köra med en till skärm.
Om du kör 2 skärmar får du halva minnet på varje skärm. har du 64 MB får du bara 32 MB minne för texturer och sånt per skärm och då flyter inte OS X så fint längre. Detta märks speciellt i högre upplösningar, vilket är anledningen man brukar köra extern skärm. 128 MB är alltid bättre än 64 MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 11:00

OSX blir segare när VRAM:et börjar ta slut, vilket det lätt gör med 64MB på grafikkortet och två skärmar (ex.). Sedan har det faktiskt visat sig att en PB med 128MB VRAM är mellan 5 och 20% snabbare än en med 64MB, i CoreImage program samt spel. CoreImage kommer bli allt mer en del av OSX/Program där (i vart fall från Apple) så 128MB VRAM KAN mkt väl vara värt det. Vet inte hur mkt mer du måste betala dock.

Från barefeats.com vad gäller 128 MB vs 64MB kort:

iMaginator +18% snabbare
Motion: +19% snababre
Halo: +7% snabbare

tack för era svar! ja - 128 MB it is

1
Bevaka tråden